Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg.
Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har Olav Bjørn Jørgensen på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde han lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.
-Markedet rummer et kæmpe potentiale for Intelligent Marking, der kan udvikle sig til en stor international virksomhed. Det kræver utroligt meget af den direktør, der skal lede virksomheden. Derfor har vi været utroligt heldige at finde og kunne tiltrække en yngre profil som Olav Bjørn Jørgensen, der har erfaringen til at tage hele rejsen og lede dens unge team. Det, at han både har opbygget en stærk teoretisk baggrund i McKinsey & Company og dernæst har brugt sin McKinsey-værktøjskasse i praksis i en international iværksættervirksomhed i elcykelbranchen, vidner om, at han har både erfaringen, evnerne og lysten til at realisere det potentiale, Intelligent Marking har, siger Johnny Laursen, CEO i Benjamin Capital samt investor og bestyrelsesmedlem i Intelligent Marking.
Værdifulde erfaringer
-Jeg kan bruge mange af de erfaringer, jeg har med mig fra Holland, hvor jeg blandt andet var ansvarlig for at udvikle og opsætte produktion af virksomhedens eget mærke af elcykler, der i løbet af to år gik fra idé til at udgøre langt størstedelen af omsætningen, fortæller han.
Det er blandt andet Olav Bjørn Jørgensens arbejde med elcykeludvikling, der har gjort ham passioneret omkring robotter og deres mekanik. Og han føler sig på hjemmebane i Intelligent Markings univers.
Den patenterede opstregningsrobot, Turf Tank, er designet til at kunne opstrege alle slags sportsbaner; robotten kan let indstilles til at opstrege baner til amerikansk fodbold, løbebaner, baseball, rugby, hockey, lacrosse og meget andet. Turf Tank har derfor taget verden med storm og anvendes i dag på en bred vifte af sportsarenaer i hele Europa, USA, Australien og Japan. Intelligent Marking er for øjeblikket i dialog med nogle af de meget store fodboldklubber i Europa.
Der ligger således et gigantisk potentiale af manuelt arbejde, som verdens første opstregningsrobot med millimeterpræcision kan automatisere. Løsningen frigør tid og sikrer, at sportsanlæggenes linjer står skarpt og nøjagtigt hver gang, der skal spilles på banerne.
2019 var et gennembrudsår for Hjørring-virksomheden, hvad angår antallet af ordrer på robotter sammenlignet med 2018, ligesom en succesfuld udrulning af en ny full-service lejemodel (Hardware as a Service) har været en stor succes. I 2020 skal Intelligent Marking således arbejde med at geare sit produktionsapparat til at kunne følge med efterspørgslen.
Intelligent Marking har hovedkontor i Hjørring, datterselskab i USA og beskæftiger i alt 30 fuldtidsansatte. Én af Olav Bjørn Jørgensens opgaver er at styrke ledelsesteamet yderligere samt at ansætte 15-20 robotingeniører og produktionsmedarbejdere til fabrikken i Hjørring.
Intelligent Marking har undervejs i sin vækstrejse tiltrukket et særdeles stærkt team af investorer, som sikrer finansielle muskler til at cementere og udbygge forspringet på et ganske jomfrueligt marked: Johnny Laursen, Benjamin Capital, Jacob Risgaard, Coolshop, kendt fra Løvens Hule, samt Mikkel Jacobsen, Carsoe.