Produktionsindustrien står midt i et afgørende skifte. En ny global undersøgelse fra IFS viser, at produktionsvirksomheder i stigende grad ser service som en central vækstmotor. Samtidig spiller industriel AI og bæredygtighed en stadig større rolle for konkurrencekraften.

IFS har netop offentliggjort en ny undersøgelse, der tager temperaturen på produktionsindustrien.
Den globale undersøgelse ”IFS, State of Service 2025: Manufacturing Transformation Report” er udarbejdet i samarbejde med Accenture og tegner et billede af en industri i hastig forandring, hvor teknologi og servicebaserede forretningsmodeller sætter en ny dagsorden.
800 ledende beslutningstager i produktionsindustrien har deltaget i undersøgelsen. Baseret på deres tilbagemeldinger står det klart, at service ikke længere betragtes som en støttefunktion, men i dag er en central drivkraft for virksomheders lønsomhed. Næsten halvdelen af de deltagende virksomheder fra Norden svarer således, at tjenestebaserede forretningsmodeller (servitization) nu er et strategisk fokusområde i forhold til deres fremtidige vækst.
Undersøgelsen peger også på, at nye teknologier for alvor er på fremmarch i produktionsvirksomhederne og har afgørende indflydelse på deres udvikling. Næsten to tredjedele af de adspurgte virksomheder prioriterer investeringer i cloudinfrastruktur og nye teknologier som industriel AI, IoT og AR (Augmented Reality), der anses som nøglen til fremtidig vækst.
Ikke alle høster dog den maksimale gevinst af deres AI-investeringer. Selvom 96 procent af de adspurgte virksomheder allerede bruger AI i deres serviceleverancer, er det kun 37 procent af de nordiske virksomheder, der har formået at skalere brugen fuldt ud. Mange kæmper stadig med udfordringer som datakvalitet, cybersikkerhed og integration med ældre systemer for at kunne udnytte teknologien fuldt ud.
-Produktionsindustrien bevæger sig hurtigt mod en mere serviceorienteret og teknologidrevet fremtid. Udviklingen drives både af de nye teknologiske muligheder og nye forventninger fra kunderne. De tydeligste forandringer ser vi på serviceområdet, der tidligere blev betragtet som et supplement, men nu spiller en vigtig rolle i forhold til kundeoplevelser og dermed vækst og konkurrencekraft. På det teknologiske område har især industriel AI, som lægger sig op af, hvor data fødes, en enorm indflydelse på virksomhedernes evne til at levere smartere, hurtigere og mere personlig service, siger den danske landedirektør i IFS, Jesper Illum.
Bæredygtighed står også højt på agendaen i produktionsindustrien. Hele 99 procent af de nordiske virksomheder i undersøgelsen ser bæredygtighed som en strategisk vigtig faktor for fremtiden, og 43 procent måler allerede deres CO2-udledninger i realtid.

