AI bevæger sig med hastige skridt fra skrivebordene ud i driftsmiljøerne, hvor teknologien nu begynder at give konkrete resultater. Det viser en undersøgelse fra IFS, der under titlen ”Den skjulte revolution” afdækker den udvikling, AI gennemgår under offentlighedens radar.

Et hastigt, men ubemærket sporskifte er i gang inden for AI. Mens vi drøfter og prøver kræfter med teknologien bag skærmene, bliver AI integreret i kernedriften i virksomheder verden over i et hidtil uset tempo.
Det er konklusionen i en ny, global undersøgelse fra IFS, der viser, at udbredelsen af Industrial AI vil tæt på fordobles – fra 32 til 59 procent – inden for 12 måneder, og at den industrielle anvendelse af AI har målbar positiv effekt på bundlinjen.
88 procent af de virksomheder, som allerede anvender Industrial AI, har forbedret deres indtjening, og 70 procent oplever, at AI-investeringen har tjent sig hjem hurtigere end forventet.
Undersøgelsen er gennemført blandt 1700 beslutningstagere på højt niveau i USA, Asien, Østen og Europa, herunder Norden. Blandt respondenterne er mange allerede i fuld gang med at bruge Industrial AI til at automatisere vedligeholdelse, forudsige driftsforstyrrelser, optimere forsyningskæder og understøtte beslutningstagning på tværs af Field Service, Asset Management og produktion.
54 procent af de adspurgte virksomheder bruger således AI til automation, 45 procent anvender predictive AI, og 35 procent eksperimenterer med AI-agenter, der selvstændigt kan omsætte beslutninger til handling på tværs af processer.
-Industrial AI er en hjertesag for IFS. Det er et område, vi investerer kraftigt i og har opnået en førerposition inden for. Vi har fra start fokuseret på den industrielle anvendelse af teknologien og integreret den i vores kerneapplikationer. AI har en fantastisk fascinationskraft og er en sjov skrivebordsmakker, men det er i driften i de producerende virksomheder, teknologien for alvor kan flytte noget. Det sætter undersøgelsen en tyk streg under, siger den danske landedirektør i IFS, Jesper Illum.
Der er bump på vejen
Der er imidlertid også bump på vejen. Deltagerne i undersøgelsen peger på især to områder, der bremser den fulde udnyttelse af teknologiens potentiale. Det ene er manglen på kompetencer. Over halvdelen af respondenterne estimerer således, at op til 60 procent af deres medarbejdere har brug for opkvalificering, mens en tredjedel svarer, at det kan dreje sig om helt op til 100 procent af medarbejderne, der skal efteruddannes.
Den anden udfordring er mentalitet. Hele 52 procent af undersøgelsens deltagere svarer, at deres ledelse ikke helt forstår, hvad AI er og kan. Blot 29 procent føler sig parat til at lade AI træffe beslutninger på egen hånd, og 68 procent svarer, at AI-genereret output skal godkendes af en medarbejder, før det må anvendes.
-Der er stadig lang vej at gå, før vi vil se det fulde potentiale af AI udfolde sig i virksomhederne. Man skal tage kompetenceudfordringen og den manglende tillid seriøst, men også passe på, at teknologibenovelse ikke bliver en bremseklods. En god måde at komme i gang er, at finde de lavthængende frugter i driften, som ikke er for komplicerede, og plukke dem lidt efter lidt, så medarbejderne bliver fortrolige med teknologien, og ledelsen ser, at det virker. AI er i virkeligheden slet ikke så abstrakt, som mange går og tror, siger Jesper Illum afslutningsvis
Et executive summary af hele undersøgelsen på engelsk findes her.