Eksportvirksomheder melder om mere optimistiske udsigter for fremtidens samhandel – efter at handelsaftalen mellem EU og USA er faldet på plads.

Danske eksportvirksomheder ser lidt lysere på fremtiden end tilfældet var i andet kvartal af 2025. Således viser den nyeste Eksportbarometermåling fra Danish Export Association og Jyske Bank, at barometeret stiger fra et neutralt niveau på 50 i andet kvartal, og det laveste niveau siden energikrisen i 2022, til 53 i tredje kvartal. Et tal, der indikerer forsigtig optimisme.
Siden juni-målingen er en handelsaftale mellem EU og USA faldet på plads. Som en del af aftalen er det blandt andet bestemt, at der lægges 15 procent told på varer, der eksporteres til USA. Selv om den sats er højere end de forventede 10 procent, stiger Eksportbarometerindekset altså.
-Jeg ser det som et udtryk for, at handelsaftalen giver noget ro og vished, og samtidig ser mange virksomheder formentlig også mod EU, der samlet set er et langt større marked end USA, siger Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank.
Tolden rammer ikke hårdt
I andet kvartal svarede 70 procent af respondenterne, at en mulig told på 10 procent ville ramme deres virksomhed hårdt. I målingen for tredje kvartal er billedet vendt helt på hovedet. Nu svarer 73 procent nej til spørgsmålet, om tolden på 15 procent vil ramme virksomheden hårdt.
-Det er lidt overraskende, for 15 procent told er meget, men det ser altså ud til, at virksomhederne kan håndtere det. Dels tror jeg, det skyldes, at der med handelsaftalen kommer en forudsigelighed. Dels har vi denne gang kvalificeret spørgsmålet lidt mere og definerer ”hårdt ramt” som en situation, hvor man eksempelvis mister eksportordrer eller må skære ned på antallet af medarbejdere. Så hårdt vurderer virksomhederne altså ikke, at tolden vil ramme, siger Niels Rønholt videre.
Kunden betaler
I lighed med de tidligere målinger, svarer en overvejende del, denne gang 78 procent, at de ekstra udgifter i forbindelse med told betales af kunden. Resten justerer lidt på prisen og tager en del af udgiften selv, mens ingen af respondenterne er parate til at tage den fulde ekstraudgift.
Adspurgt, hvordan virksomhederne har tilpasset sig den nye samhandelssituation, er det primært en justeret prisstrategi, der gør sig gældende, mens en femtedel svarer, at de forsøger at reducere deres afhængighed af USA.