• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Droner til sikkerhedsinspektion på skibe består test

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Den første stopprøve er vel overstået for de droner, der fremover skal anvendes til sikkerhedsinspektion på skibe. Næste skridt bliver at videreudvikle dronerne, så de er klar til anvendelse i praksis.

Autonom drone på vej gennem et mandskabshul under stopprøven.


Sikkerhedstjek af skibe foregår i dag ved hjælp af menneskelige specialister, der bevæger sig gennem skibets mange forskellige tanke for at undersøge, om metal-skroget er begyndt at korrodere – og i givet fald, hvor alvorlige skaderne er.
Forskere fra DTU Elektro har i samarbejde med bl.a. Force Technology, der har udført droneinspektioner i en årrække, Dampskibsselskabet NORDEN og Lloyd’s Register, udviklet de første droner til at kunne overtage inspektionsopgaven. Ved hjælp af autonome droner vil opgaven endda kunne udføres mere nøjagtigt.
Projektet har nu nået sin første vigtige milepæl, nemlig en demonstration af, at alle de nødvendige funktionaliteter på dronen fungerer tilfredsstillende.
-Gennemgangen omfattede 19 forskellige demonstrationer, hvor der til hver enkelt var knyttet en lang tjekliste med opgaver. Det omfattede eksempelvis, at dronen skulle demonstrere funktioner som at kunne lette fra og lande på et afmærket punkt, flyve igennem små huller i vægge, afsøge skibsskroget og lokalisere de steder, hvor der var rust, måle dennes tykkelse med ultralyd med mere, forklarer lektor Evangelos Boukas, DTU Elektro, der står i spidsen for projektet.
Ved demonstrationen blev der anvendt tre forskellige droner med hver sit speciale af funktioner. Fremover skal der dog ske en videreudvikling, så alle egenskaber samles i en enkelt drone, der dermed kan udføre hele inspektionsopgaven.

Kunstig intelligens og automation er væsentligt
Dronerne er udstyret med den nyeste teknologi, der hjælpes på vej af kunstig intelligens.
-En drone skal programmeres og udstyres med mange forskellige typer instrumenter for at kunne udføre alle opgaver ved en sikkerhedsinspektion. Den skal for det første kunne operere i et lukket rum som en ballasttank på et skib, hvor der ikke er mulighed for at orientere sig via GPS. I stedet skal dronen bruge sit eget perceptionssystem til at lokalisere, hvor i tanken den befinder sig under en inspektion, siger Evangelos Boukas videre.
Da skibe bliver større og større, ligger tankene typisk som en række rum ved siden af hinanden i fire etagers højde. Der er derfor mange forskellige rum at skulle holde styr på og kunne bevæge sig imellem. Typisk vil en inspektion indebære, at en drone mindst 1.000 gange skal flyve igennem et lille mandskabshul, hvor både den horisontale og vertikale navigation er væsentlig, for at kunne bevæge sig fra den ene tank til den anden.
Kunstig intelligens er også en del af projektet. For ikke at drukne i data, skal datamængden sorteres intelligent, så dronen kun rapporterer om de steder på skibets skrog, hvor den lokaliserer en fejl. Når stederne er identificeret, vil dronen ved hjælp af en ultralydsskanning måle, hvor tyk stålpladen er, og dermed hvor nødvendigt det er at gennemføre en reparation.

Demonstration på et skib i 2021
Som så meget andet har projektet været påvirket af corona-pandemien. Den netop gennemførte demonstration foregik derfor i en kopi af en skibstank, der er opført af træ i kælderen under DTU. Kopien er næsten lige så stor som den 3D-model af en skibstank, den er bygget efter og malet grå for at efterligne en tank mest muligt.
Kopien udgjorde således en meget virkelighedsnær ramme for den første demonstration. Efter gennemgangen af den meget lange tjekliste af de delopgaver, dronerne skal gennemføre ved et kommende sikkerhedstjek, var der derfor heller ingen tvivl om, at dronerne bestod.
-Der var enkelte opgaver, hvor vi fortsat mangler at få udviklet de sidste detaljer, men overordnet er vi meget tilfredse med resultatet. Vi glæder os til at gå i gang med den næste udvikling frem mod en drone, der selvstændigt kan klare alle dele af inspektionsopgaven, siger Evangelos Boukas.
I løbet af 2021 håber forskerne også at få adgang til tanken på et skib, så dronen kan testes i de omgivelser, den fremover skal operere under. Den endelige autonome drone ventes at være klar i 2022.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Nyt robotinitiativ – Week of Robotics

Messer og møderRobotterTop23. 10. 2025

Robotindustriens nøgleaktører - Odense Robotics, DIRA og Teknologisk Institut - går sammen om at etablere Week of Robotics - et nyt internationalt robotinitiativ, der over flere dage bringer internationale og danske robotfolk, beslutningstagere, virksomheder, teknologieksperter og forskningsverdenen

Tænketank: Vismændene er for pessimistiske

AktueltBranchenyt23. 10. 2025

Dansk økonomi befinder sig ikke i en moderat højkonjunktur, som de økonomiske vismænd ellers anslår i deres nye rapport. Det vurderer Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Konjunktursituationen er nærmere neutral, og den forskel betyder, at vismændenes konklusioner bliver for pessimistiske, både

Trecifret millioninvestering i nyt kraftcenter for rumteknologi

AktueltInnovationNavnenyt23. 10. 2025

I Danmark har vi ingen affyringsramper til store raketter. Vi laver ikke bemandede missioner til Månen. Men Danmark leverer noget af verdens bedste forskning inden for rumteknologi og satellitter. Nu vil Aalborg Universitetet investere 530 millioner kroner i nye faciliteter, der skal fastholde den

Ny rapport: Blot hver femte medarbejder i vidensjob har et sundt forhold til sit arbejde

Branchenyt23. 10. 2025

En ny global undersøgelse fra HP viser, at blot 20 procent af videnarbejdere har et sundt forhold til deres arbejde. Det er et fald i forhold til forrige år og tegner et dystert billede af trivslen på arbejdsmarkedet. Ifølge rapporten kan udviklingen vendes med bedre ledelse og AI-drevet

Præcisionshjørnefræsning i ISO P-materialer

Maskiner og anlæg23. 10. 2025

Sandvik Coromant har udvidet sit CoroMill MS20-koncept til hjørnefræsning med kvaliteten GC1230, der er specialudviklet til ISO P-materialer. Løsningen tilbyder præcis 90° hjørnefræsning og enestående performance ved bearbejdning af stål - fra skrub- til sletfræsning. CoroMill MS20 kombinerer

Workshop sætter fokus på cybersikkerhed i softwareudvikling og robotsystemer

AutomatiseringMesser og møderRobotter23. 10. 2025

Den 30. oktober sætter workshoppen ”Sikker softwareudvikling” fokus på, hvordan virksomheder kan beskytte deres software og robotsystemer gennem bedre forståelse af trusler, sikker kodning og metoder til at tænke sikkerhed ind fra starten. Cybertrusler mod industrien bliver stadig mere

Rumteknologi har skabt milliardindustri i Nordjylland

BranchenytInnovationTop20. 10. 2025

Ny rapport viser, at Nordjylland er ved at udvikle sig til en europæisk hub for rumteknologi. De kommercielle muligheder i rummet står til at vokse eksplosivt de kommende år. Rumindustrien har for alvor slået rødder i Nordjylland og er blevet en sektor, der omsætter for milliarder.De seneste to

Sensorspecialister ramte offshore-klyngen på rette tid og sted

AktueltNavnenytOffshore og marineProcesteknologi20. 10. 2025

Et innovationsprojekt åbnede offshoreindustrien som et nyt marked for spildevandsspecialisterne i SulfiLogger. Fire år senere er omsætningen ottedoblet og markedspladsen global. Kloakker og spildevandsslam er skrap kost for måleudstyr.Men - kan man knække koden og bygge en sensor, som kan holde

Nyttige droner må ikke forveksles med ulovlige flyvninger

AktueltAutomatiseringBranchenytNavnenyt20. 10. 2025

Mens ulovlige droneflyvninger stjæler overskrifter, flyver danske Drone Systems videre med myndighedernes fulde tilladelse og fordobler nu sin kapacitet gennem opkøbet af Scandinavian Drone Solutions. Med avancerede termiske droner hjælper virksomheden fjernvarmesektoren med at spare både energi og

KUKA Nordic byder XIO A/S velkommen som ny systempartner

AutomatiseringNavnenytRobotter20. 10. 2025

KUKA Nordic har indgået et strategisk partnerskab med den danske automationsvirksomhed XIO A/S, som udvikler logistik- og automationsløsninger. Med en stærk teknologisk platform og erfaring med specialudviklet automationsudstyr til produktion af insektprotein, har XIO udvidet sin indsats til bredere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Nyt robotinitiativ – Week of Robotics

    23.10.2025

  • Tænketank: Vismændene er for pessimistiske

    23.10.2025

  • Trecifret millioninvestering i nyt kraftcenter for rumteknologi

    23.10.2025

  • Ny rapport: Blot hver femte medarbejder i vidensjob har et sundt forhold til sit arbejde

    23.10.2025

  • Præcisionshjørnefræsning i ISO P-materialer

    23.10.2025

  • Workshop sætter fokus på cybersikkerhed i softwareudvikling og robotsystemer

    23.10.2025

  • Rumteknologi har skabt milliardindustri i Nordjylland

    20.10.2025

  • Sensorspecialister ramte offshore-klyngen på rette tid og sted

    20.10.2025

  • Nyttige droner må ikke forveksles med ulovlige flyvninger

    20.10.2025

  • KUKA Nordic byder XIO A/S velkommen som ny systempartner

    20.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik