• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Droner til sikkerhedsinspektion på skibe består test

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Den første stopprøve er vel overstået for de droner, der fremover skal anvendes til sikkerhedsinspektion på skibe. Næste skridt bliver at videreudvikle dronerne, så de er klar til anvendelse i praksis.

Autonom drone på vej gennem et mandskabshul under stopprøven.


Sikkerhedstjek af skibe foregår i dag ved hjælp af menneskelige specialister, der bevæger sig gennem skibets mange forskellige tanke for at undersøge, om metal-skroget er begyndt at korrodere – og i givet fald, hvor alvorlige skaderne er.
Forskere fra DTU Elektro har i samarbejde med bl.a. Force Technology, der har udført droneinspektioner i en årrække, Dampskibsselskabet NORDEN og Lloyd’s Register, udviklet de første droner til at kunne overtage inspektionsopgaven. Ved hjælp af autonome droner vil opgaven endda kunne udføres mere nøjagtigt.
Projektet har nu nået sin første vigtige milepæl, nemlig en demonstration af, at alle de nødvendige funktionaliteter på dronen fungerer tilfredsstillende.
-Gennemgangen omfattede 19 forskellige demonstrationer, hvor der til hver enkelt var knyttet en lang tjekliste med opgaver. Det omfattede eksempelvis, at dronen skulle demonstrere funktioner som at kunne lette fra og lande på et afmærket punkt, flyve igennem små huller i vægge, afsøge skibsskroget og lokalisere de steder, hvor der var rust, måle dennes tykkelse med ultralyd med mere, forklarer lektor Evangelos Boukas, DTU Elektro, der står i spidsen for projektet.
Ved demonstrationen blev der anvendt tre forskellige droner med hver sit speciale af funktioner. Fremover skal der dog ske en videreudvikling, så alle egenskaber samles i en enkelt drone, der dermed kan udføre hele inspektionsopgaven.

Kunstig intelligens og automation er væsentligt
Dronerne er udstyret med den nyeste teknologi, der hjælpes på vej af kunstig intelligens.
-En drone skal programmeres og udstyres med mange forskellige typer instrumenter for at kunne udføre alle opgaver ved en sikkerhedsinspektion. Den skal for det første kunne operere i et lukket rum som en ballasttank på et skib, hvor der ikke er mulighed for at orientere sig via GPS. I stedet skal dronen bruge sit eget perceptionssystem til at lokalisere, hvor i tanken den befinder sig under en inspektion, siger Evangelos Boukas videre.
Da skibe bliver større og større, ligger tankene typisk som en række rum ved siden af hinanden i fire etagers højde. Der er derfor mange forskellige rum at skulle holde styr på og kunne bevæge sig imellem. Typisk vil en inspektion indebære, at en drone mindst 1.000 gange skal flyve igennem et lille mandskabshul, hvor både den horisontale og vertikale navigation er væsentlig, for at kunne bevæge sig fra den ene tank til den anden.
Kunstig intelligens er også en del af projektet. For ikke at drukne i data, skal datamængden sorteres intelligent, så dronen kun rapporterer om de steder på skibets skrog, hvor den lokaliserer en fejl. Når stederne er identificeret, vil dronen ved hjælp af en ultralydsskanning måle, hvor tyk stålpladen er, og dermed hvor nødvendigt det er at gennemføre en reparation.

Demonstration på et skib i 2021
Som så meget andet har projektet været påvirket af corona-pandemien. Den netop gennemførte demonstration foregik derfor i en kopi af en skibstank, der er opført af træ i kælderen under DTU. Kopien er næsten lige så stor som den 3D-model af en skibstank, den er bygget efter og malet grå for at efterligne en tank mest muligt.
Kopien udgjorde således en meget virkelighedsnær ramme for den første demonstration. Efter gennemgangen af den meget lange tjekliste af de delopgaver, dronerne skal gennemføre ved et kommende sikkerhedstjek, var der derfor heller ingen tvivl om, at dronerne bestod.
-Der var enkelte opgaver, hvor vi fortsat mangler at få udviklet de sidste detaljer, men overordnet er vi meget tilfredse med resultatet. Vi glæder os til at gå i gang med den næste udvikling frem mod en drone, der selvstændigt kan klare alle dele af inspektionsopgaven, siger Evangelos Boukas.
I løbet af 2021 håber forskerne også at få adgang til tanken på et skib, så dronen kan testes i de omgivelser, den fremover skal operere under. Den endelige autonome drone ventes at være klar i 2022.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Ny robotsatsning – millionløft til danske virksomheder

AutomatiseringNavnenytRobotterTop13. 11. 2025

Teknologisk Institut sætter gang i omfattende satsning, hvor generativ AI og avancerede robotløsninger skal gøre virksomheder og robotindustrien mere fleksibel, konkurrencedygtig og klar til morgendagens udfordringer. Det skal ske via resultatkontrakten ”Robotics & AI”. Robotter, der

Industriens energibehov og -forsyning i forandring

AktueltEnergi og miljøMesser og møder13. 11. 2025

Verdens førende industrimesse – Hannover Messe - sætter i 2026 fokus på energiforsyningen i fabrikker og industrianlæg. Deltagere fra industrien, energisektoren og det politiske miljø vil debattere måden at opnå en sikker, klimaneutral og konkurrencedygtig energiforsyning på. Fra den 20. til

OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter

AktueltAutomatiseringBranchenytNavnenyt13. 11. 2025

Danske virksomheder udsættes dagligt for tusindvis af potentielle cyberangreb, og SMV’er halter bagud på OT-sikkerheden. Ingeniør- og automationshuset HOLTEC.DK er blandt de første i branchen blevet D-mærket – et strategisk skridt for at sikre kunderne. Ifølge en rapport fra Styrelsen for

Trecifret millionbeløb skal styrke over 2.300 SMV’ers produktivitet og omstillingsevne

Branchenyt13. 11. 2025

Verden er i forandring, og det presser Europas konkurrenceevne og rammer danske SMV’er, som oplever udfordringer – men også nye muligheder. Derfor investerer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu 312 mio. kr., som skal styrke forretningen i over 2.300 SMV’er gennem bl.a. digitalisering, bæredygtighed

Nyt studie tegner et overraskende sort (plast)billede af Danmark og Norden

Branchenyt13. 11. 2025

Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) og University of Cambridge har for første gang kortlagt den samlede strøm af plast i de nordiske lande. Studiet viser, at Norden har verdens største ”lager” af plast ophobet per person, og at kun omkring fem pct. bliver genanvendt her i regionen. De

BIRN Group udpeger ny erfaren koncerndirektør

Maskiner og anlægNavnenyt13. 11. 2025

BIRN Group har udpeget Flemming Juel Jensen som ny koncerndirektør for den internationale støberikoncern med hovedsæde i Holstebro. Støberikoncernen BIRN Group har valgt Flemming Juel Jensen som ny koncerndirektør med ansvar for den fortsatte udvikling af koncernen på tværs af Danmark,

Ny global undersøgelse: AI og service skaber vækst i produktionsindustrien

AktueltAutomatiseringBranchenyt10. 11. 2025

Produktionsindustrien står midt i et afgørende skifte. En ny global undersøgelse fra IFS viser, at produktionsvirksomheder i stigende grad ser service som en central vækstmotor. Samtidig spiller industriel AI og bæredygtighed en stadig større rolle for konkurrencekraften. IFS har netop

En digital fabrik i spitzenklasse modtager pris som Årets Fabrik

AutomatiseringMaskiner og anlægNavnenytRobotterTop10. 11. 2025

Rittals fabrik i Haiger er alt andet end en almindelig fabrik – og virksomheden har nu har modtaget en af de mest prestigefyldte priser – Årets Fabrik. Prisen er de seneste 30 år blevet uddelt til verdens bedste fabrikker. Topplacering på tværs af en række benchmark sikrede Rittal førstepladsen

Ny rapport peger på tre veje til at udfase PFAS

AktueltBranchenyt10. 11. 2025

Strammere PFAS-regulering stiller nye krav til danske virksomheder. En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV’er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at udfase evighedskemikalierne. PFAS har i årtier været industriens mirakelmiddel. Kemikalierne gør

AI-robot skal håndtere radioaktivt materiale

Robotter10. 11. 2025

I samarbejde med det franske selskab, Orano, der er specialiseret i håndtering af radioaktive materialer, tester Capgemini nu verdens første humaniod AI-robot målrettet de særlige forhold i atomindustrien. Med afsæt i den hastige udvikling af AI har Capgemini netop indsat robotten Hoxo i et

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Ny robotsatsning – millionløft til danske virksomheder

    13.11.2025

  • Industriens energibehov og -forsyning i forandring

    13.11.2025

  • OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter

    13.11.2025

  • Trecifret millionbeløb skal styrke over 2.300 SMV’ers produktivitet og omstillingsevne

    13.11.2025

  • Nyt studie tegner et overraskende sort (plast)billede af Danmark og Norden

    13.11.2025

  • BIRN Group udpeger ny erfaren koncerndirektør

    13.11.2025

  • Ny global undersøgelse: AI og service skaber vækst i produktionsindustrien

    10.11.2025

  • En digital fabrik i spitzenklasse modtager pris som Årets Fabrik

    10.11.2025

  • Ny rapport peger på tre veje til at udfase PFAS

    10.11.2025

  • AI-robot skal håndtere radioaktivt materiale

    10.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik