• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Droner til sikkerhedsinspektion på skibe består test

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Den første stopprøve er vel overstået for de droner, der fremover skal anvendes til sikkerhedsinspektion på skibe. Næste skridt bliver at videreudvikle dronerne, så de er klar til anvendelse i praksis.

Autonom drone på vej gennem et mandskabshul under stopprøven.


Sikkerhedstjek af skibe foregår i dag ved hjælp af menneskelige specialister, der bevæger sig gennem skibets mange forskellige tanke for at undersøge, om metal-skroget er begyndt at korrodere – og i givet fald, hvor alvorlige skaderne er.
Forskere fra DTU Elektro har i samarbejde med bl.a. Force Technology, der har udført droneinspektioner i en årrække, Dampskibsselskabet NORDEN og Lloyd’s Register, udviklet de første droner til at kunne overtage inspektionsopgaven. Ved hjælp af autonome droner vil opgaven endda kunne udføres mere nøjagtigt.
Projektet har nu nået sin første vigtige milepæl, nemlig en demonstration af, at alle de nødvendige funktionaliteter på dronen fungerer tilfredsstillende.
-Gennemgangen omfattede 19 forskellige demonstrationer, hvor der til hver enkelt var knyttet en lang tjekliste med opgaver. Det omfattede eksempelvis, at dronen skulle demonstrere funktioner som at kunne lette fra og lande på et afmærket punkt, flyve igennem små huller i vægge, afsøge skibsskroget og lokalisere de steder, hvor der var rust, måle dennes tykkelse med ultralyd med mere, forklarer lektor Evangelos Boukas, DTU Elektro, der står i spidsen for projektet.
Ved demonstrationen blev der anvendt tre forskellige droner med hver sit speciale af funktioner. Fremover skal der dog ske en videreudvikling, så alle egenskaber samles i en enkelt drone, der dermed kan udføre hele inspektionsopgaven.

Kunstig intelligens og automation er væsentligt
Dronerne er udstyret med den nyeste teknologi, der hjælpes på vej af kunstig intelligens.
-En drone skal programmeres og udstyres med mange forskellige typer instrumenter for at kunne udføre alle opgaver ved en sikkerhedsinspektion. Den skal for det første kunne operere i et lukket rum som en ballasttank på et skib, hvor der ikke er mulighed for at orientere sig via GPS. I stedet skal dronen bruge sit eget perceptionssystem til at lokalisere, hvor i tanken den befinder sig under en inspektion, siger Evangelos Boukas videre.
Da skibe bliver større og større, ligger tankene typisk som en række rum ved siden af hinanden i fire etagers højde. Der er derfor mange forskellige rum at skulle holde styr på og kunne bevæge sig imellem. Typisk vil en inspektion indebære, at en drone mindst 1.000 gange skal flyve igennem et lille mandskabshul, hvor både den horisontale og vertikale navigation er væsentlig, for at kunne bevæge sig fra den ene tank til den anden.
Kunstig intelligens er også en del af projektet. For ikke at drukne i data, skal datamængden sorteres intelligent, så dronen kun rapporterer om de steder på skibets skrog, hvor den lokaliserer en fejl. Når stederne er identificeret, vil dronen ved hjælp af en ultralydsskanning måle, hvor tyk stålpladen er, og dermed hvor nødvendigt det er at gennemføre en reparation.

Demonstration på et skib i 2021
Som så meget andet har projektet været påvirket af corona-pandemien. Den netop gennemførte demonstration foregik derfor i en kopi af en skibstank, der er opført af træ i kælderen under DTU. Kopien er næsten lige så stor som den 3D-model af en skibstank, den er bygget efter og malet grå for at efterligne en tank mest muligt.
Kopien udgjorde således en meget virkelighedsnær ramme for den første demonstration. Efter gennemgangen af den meget lange tjekliste af de delopgaver, dronerne skal gennemføre ved et kommende sikkerhedstjek, var der derfor heller ingen tvivl om, at dronerne bestod.
-Der var enkelte opgaver, hvor vi fortsat mangler at få udviklet de sidste detaljer, men overordnet er vi meget tilfredse med resultatet. Vi glæder os til at gå i gang med den næste udvikling frem mod en drone, der selvstændigt kan klare alle dele af inspektionsopgaven, siger Evangelos Boukas.
I løbet af 2021 håber forskerne også at få adgang til tanken på et skib, så dronen kan testes i de omgivelser, den fremover skal operere under. Den endelige autonome drone ventes at være klar i 2022.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Konference: Hvordan skaber vi en bæredygtig, teknologisk og menneskecentreret fremtid?

BranchenytMesser og møderTop06. 11. 2025

Den første danske udgave af Future Tense samlede tirsdag den 28. oktober 150 erhvervsledere, fremtidsforskere og beslutningstagere i Pressen i København til en dagskonference om, hvordan vi skaber en bæredygtig, teknologisk og menneskecentreret fremtid. Dagen blev indledt af Sofie Hvitved,

Fra lagerbeholdning til datadrevet beslutning – AI viser vejen

AktueltAutomatisering06. 11. 2025

Ved at kombinere AI, IoT – som benævnes AIoT og er en voksende tendens - med realtidsdata kan virksomheder mindske spild, undgå unødige lagre og få mere ud af deres eksisterende maskiner. Opbygning af store lagre som beskyttelse mod problemer med leverancer er blevet almindeligt i industrien –

Fra spildvarme til strøm

AktueltEnergi og miljøNavnenyt06. 11. 2025

Termoelektrik går kort fortalt ud på at udnytte en temperaturforskel til at lave strøm. Teknologien har dog længe været bundet til dyre og sjældne råmaterialer som tellurium. Den danske deeptech-virksomhed TEGnology har nu fundet "opskriften", der kan erstatte dem og dermed gøre

Ung dansk robotingeniør i internationalt standardiseringsprogram

BranchenytNavnenytRobotter06. 11. 2025

Gennem IEC Young Professionals Programme fik Rasmus Junge fra Essential Robotics mulighed for at opleve internationalt standardiseringsarbejde på nærmeste hold. Sammen med unge fra hele verden deltog han i IEC’s årlige generalforsamling i New Delhi. IEC Young Professionals Programme (YPP) er et

Ny netsvejser til skræddersyede armeringsnet

Maskiner og anlæg06. 11. 2025

Med en ny netsvejser-maskine tilbyder Lemvigh-Müller A/S nu specialdesignede armeringsnet i et CO2e-reduceret coilmateriale. Servicen reducerer både spild og behovet for manuelt arbejde på byggepladsen – og bidrager dermed til lavere ressourceforbrug. På sin stålbearbejdningsfacilitet i Køge

Zebicon A/S viser, hvordan 3D data kan skabe reel værdi i kvalitetskontrol og udvikling

AutomatiseringMesser og møder06. 11. 2025

Målespecialisten Zebicon A/S inviterer til to gratis webinarer og giver konkrete eksempler på, hvordan scanningsdata kan bruges aktivt i arbejdet med kvalitet og produktudvikling. Selvom 3D scanning i dag er udbredt i både udviklings- og kvalitetsafdelinger, er der stadig mange virksomheder,

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet TekniskFokus.dk og Teknisk Nyt - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et

MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

AktueltNavnenyt03. 11. 2025

25 år efter præsentationen af masterplanen ”Vision 2025” ser MCH tilbage på de mellemliggende år og de mange realiserede drømme, der blandt andet tæller multiarenaen Jyske Bank Boxen og et markant løft af infrastrukturen i området omkring MCH Messecenter Herning. Den 1. november 2000

AI er intet uden en stærk infrastruktur

AktueltBranchenyt03. 11. 2025

AI bliver ofte fremstillet som fremtidens mirakelværktøj – en teknologi, der kan effektivisere, analysere og skabe ny værdi på et niveau, som tidligere virkede fuldstændig uopnåeligt. Vi taler imidlertid langt mindre om en af de grundlæggende udfordringer: nemlig at AI aldrig bliver bedre end den

Landets bedste til rensning af spildevand

NavnenytVand og spildevand03. 11. 2025

Assens Forsyning ligger helt i front, når det gælder effektiv og miljøvenlig rensning af spildevand. Det viser den seneste benchmarking fra DANVA, som bygger på data fra den nationale PULS-database over udledninger fra renseanlæg og overløb. De flotte resultater skyldes ikke mindst en dedikeret

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Konference: Hvordan skaber vi en bæredygtig, teknologisk og menneskecentreret fremtid?

    06.11.2025

  • Fra lagerbeholdning til datadrevet beslutning – AI viser vejen

    06.11.2025

  • Fra spildvarme til strøm

    06.11.2025

  • Ung dansk robotingeniør i internationalt standardiseringsprogram

    06.11.2025

  • Ny netsvejser til skræddersyede armeringsnet

    06.11.2025

  • Zebicon A/S viser, hvordan 3D data kan skabe reel værdi i kvalitetskontrol og udvikling

    06.11.2025

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

    03.11.2025

  • AI er intet uden en stærk infrastruktur

    03.11.2025

  • Landets bedste til rensning af spildevand

    03.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik