• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Droner til sikkerhedsinspektion på skibe består test

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Den første stopprøve er vel overstået for de droner, der fremover skal anvendes til sikkerhedsinspektion på skibe. Næste skridt bliver at videreudvikle dronerne, så de er klar til anvendelse i praksis.

Autonom drone på vej gennem et mandskabshul under stopprøven.


Sikkerhedstjek af skibe foregår i dag ved hjælp af menneskelige specialister, der bevæger sig gennem skibets mange forskellige tanke for at undersøge, om metal-skroget er begyndt at korrodere – og i givet fald, hvor alvorlige skaderne er.
Forskere fra DTU Elektro har i samarbejde med bl.a. Force Technology, der har udført droneinspektioner i en årrække, Dampskibsselskabet NORDEN og Lloyd’s Register, udviklet de første droner til at kunne overtage inspektionsopgaven. Ved hjælp af autonome droner vil opgaven endda kunne udføres mere nøjagtigt.
Projektet har nu nået sin første vigtige milepæl, nemlig en demonstration af, at alle de nødvendige funktionaliteter på dronen fungerer tilfredsstillende.
-Gennemgangen omfattede 19 forskellige demonstrationer, hvor der til hver enkelt var knyttet en lang tjekliste med opgaver. Det omfattede eksempelvis, at dronen skulle demonstrere funktioner som at kunne lette fra og lande på et afmærket punkt, flyve igennem små huller i vægge, afsøge skibsskroget og lokalisere de steder, hvor der var rust, måle dennes tykkelse med ultralyd med mere, forklarer lektor Evangelos Boukas, DTU Elektro, der står i spidsen for projektet.
Ved demonstrationen blev der anvendt tre forskellige droner med hver sit speciale af funktioner. Fremover skal der dog ske en videreudvikling, så alle egenskaber samles i en enkelt drone, der dermed kan udføre hele inspektionsopgaven.

Kunstig intelligens og automation er væsentligt
Dronerne er udstyret med den nyeste teknologi, der hjælpes på vej af kunstig intelligens.
-En drone skal programmeres og udstyres med mange forskellige typer instrumenter for at kunne udføre alle opgaver ved en sikkerhedsinspektion. Den skal for det første kunne operere i et lukket rum som en ballasttank på et skib, hvor der ikke er mulighed for at orientere sig via GPS. I stedet skal dronen bruge sit eget perceptionssystem til at lokalisere, hvor i tanken den befinder sig under en inspektion, siger Evangelos Boukas videre.
Da skibe bliver større og større, ligger tankene typisk som en række rum ved siden af hinanden i fire etagers højde. Der er derfor mange forskellige rum at skulle holde styr på og kunne bevæge sig imellem. Typisk vil en inspektion indebære, at en drone mindst 1.000 gange skal flyve igennem et lille mandskabshul, hvor både den horisontale og vertikale navigation er væsentlig, for at kunne bevæge sig fra den ene tank til den anden.
Kunstig intelligens er også en del af projektet. For ikke at drukne i data, skal datamængden sorteres intelligent, så dronen kun rapporterer om de steder på skibets skrog, hvor den lokaliserer en fejl. Når stederne er identificeret, vil dronen ved hjælp af en ultralydsskanning måle, hvor tyk stålpladen er, og dermed hvor nødvendigt det er at gennemføre en reparation.

Demonstration på et skib i 2021
Som så meget andet har projektet været påvirket af corona-pandemien. Den netop gennemførte demonstration foregik derfor i en kopi af en skibstank, der er opført af træ i kælderen under DTU. Kopien er næsten lige så stor som den 3D-model af en skibstank, den er bygget efter og malet grå for at efterligne en tank mest muligt.
Kopien udgjorde således en meget virkelighedsnær ramme for den første demonstration. Efter gennemgangen af den meget lange tjekliste af de delopgaver, dronerne skal gennemføre ved et kommende sikkerhedstjek, var der derfor heller ingen tvivl om, at dronerne bestod.
-Der var enkelte opgaver, hvor vi fortsat mangler at få udviklet de sidste detaljer, men overordnet er vi meget tilfredse med resultatet. Vi glæder os til at gå i gang med den næste udvikling frem mod en drone, der selvstændigt kan klare alle dele af inspektionsopgaven, siger Evangelos Boukas.
I løbet af 2021 håber forskerne også at få adgang til tanken på et skib, så dronen kan testes i de omgivelser, den fremover skal operere under. Den endelige autonome drone ventes at være klar i 2022.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

90 år med kvalitet, driftssikkerhed og fokus på bæredygtighed

NavnenytTop15. 09. 2025

Granzow A/S markerer i år sit 90-års jubilæum som leverandør af tekniske løsninger og komponenter inden for trykluft-, vakuum- og pneumatik til den danske industri. Siden grundlæggelsen i 1935 har virksomheden kombineret kvalitet, driftssikkerhed og høj faglighed med et stadigt større fokus på

Nyt dansk epicenter for life science, bioteknologi og kvante

AktueltInnovationNavnenyt15. 09. 2025

Politisk aftale baner vejen for nyt dansk epicenter for innovation med internationale ambitioner. Regeringen, Københavns Kommune, Københavns Universitet og en bred partnerkreds præsenterede mandag den 8. september en samlet visionsplan for Innovation District Copenhagen, som skal være Danmarks nye

Inspirerende talks på Technomania

AktueltMesser og møder15. 09. 2025

Technomania, der er en del af HI-messen, præsenterer nogle af landets skarpeste hoveder til at fortælle om alt fra super-computere og kunstig intelligens til cybersikkerhed og robotteknologi. På Technomania, der er en del af HI Tech & Industry Scandinavia 2025, har de besøgende mulighed for

Oplev Beckhoff Automation ApS’ nyeste innovationer på HI-messen – herunder PLC++

AutomatiseringMesser og møderNavnenyt15. 09. 2025

På HI-messen præsenterer Beckhoff Automation ApS en række stærke automationsløsninger, herunder PLC++, der rammer markedet i 2026. Åbne standarder, central styring og integration mellem automation og it er fundamentet i Beckhoffs udviklingsfilosofi. Det gælder også for den nye PLC, der anvender

Optimismen gløder hos danske Global AGV

AutomatiseringNavnenyt15. 09. 2025

Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV. Virksomheden på Mors har netop taget fat på sit tiende år med udsigt til yderligere vækst. -Vi er ikke i tvivl om, at fremtiden er lys. De

Intern rokade hos Carsten Holm A/S giver fuldt fokus på produktion og udvikling

Navnenyt15. 09. 2025

Øget ordretilgang hos tætnings- og pakningsspecialisten Carsten Holm A/S har resulteret i et behov for større fokus på produktionen. En udfordring, som virksomheden nu har løst med en intern rokade. De seneste år er ordretilgangen steget støt hos Carsten Holm A/S, og den positive udvikling har

Nyt dansk projekt vil forvandle tekstilaffald til 3D-print

InnovationNavnenytTop11. 09. 2025

Et nyt dansk udviklingsprojekt skal undersøge, om vanskeligt genanvendeligt tekstilaffald kan få nyt liv som 3D-printmateriale. Projektet, der går under navnet Tex2AM, samler partnere fra både erhvervsliv og forskning i et fælles mål om at skabe mere bæredygtige produktionsformer og mindske mængden

Forskere forvandler plastskrald til effektiv CO2-fanger

AktueltEnergi og miljøInnovation11. 09. 2025

Fra skrald til værdifuld ressource: Kemikere ved Københavns Universitet har udviklet en teknik, der kan forvandle plastaffald til en klimaløsning for effektiv og bæredygtig CO2-fangst. Opfindelsen slår dermed to fluer med et smæk og takler to af verdens største udfordringer på en gang:

Ny langtrækkende industriel cobot

AktueltMesser og møderRobotter11. 09. 2025

Universal Robots A/S lancerer UR8 Long, der er designet til de mest krævende og pladsbegrænsede automatiseringsopgaver. UR8 Longs udvidede rækkevidde, kombineret med koordineret multi-akse-bevægelse, muliggør komplekse svejsninger med ensartet kvalitet. Optimeret bevægelsesydelse giver samtidig mere

Lemvigh-Müller A/S sætter viden og løsninger i centrum på HI-messens største stand

Messer og møderNavnenyt11. 09. 2025

Danmarks største grossist inden for stål og teknik inviterer hele industrien indenfor på en 500 m² stand - HI-messen største - med 35 leverandører, interaktive oplevelser og faglig sparring. Når HI Tech & Industry Scandinavia finder sted den 30. september – 2. oktober 2025 i MCH Messecenter

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • 90 år med kvalitet, driftssikkerhed og fokus på bæredygtighed

    15.09.2025

  • Nyt dansk epicenter for life science, bioteknologi og kvante

    15.09.2025

  • Inspirerende talks på Technomania

    15.09.2025

  • Oplev Beckhoff Automation ApS’ nyeste innovationer på HI-messen – herunder PLC++

    15.09.2025

  • Optimismen gløder hos danske Global AGV

    15.09.2025

  • Intern rokade hos Carsten Holm A/S giver fuldt fokus på produktion og udvikling

    15.09.2025

  • Nyt dansk projekt vil forvandle tekstilaffald til 3D-print

    11.09.2025

  • Forskere forvandler plastskrald til effektiv CO2-fanger

    11.09.2025

  • Ny langtrækkende industriel cobot

    11.09.2025

  • Lemvigh-Müller A/S sætter viden og løsninger i centrum på HI-messens største stand

    11.09.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik