• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Droner til sikkerhedsinspektion på skibe består test

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Den første stopprøve er vel overstået for de droner, der fremover skal anvendes til sikkerhedsinspektion på skibe. Næste skridt bliver at videreudvikle dronerne, så de er klar til anvendelse i praksis.

Autonom drone på vej gennem et mandskabshul under stopprøven.


Sikkerhedstjek af skibe foregår i dag ved hjælp af menneskelige specialister, der bevæger sig gennem skibets mange forskellige tanke for at undersøge, om metal-skroget er begyndt at korrodere – og i givet fald, hvor alvorlige skaderne er.
Forskere fra DTU Elektro har i samarbejde med bl.a. Force Technology, der har udført droneinspektioner i en årrække, Dampskibsselskabet NORDEN og Lloyd’s Register, udviklet de første droner til at kunne overtage inspektionsopgaven. Ved hjælp af autonome droner vil opgaven endda kunne udføres mere nøjagtigt.
Projektet har nu nået sin første vigtige milepæl, nemlig en demonstration af, at alle de nødvendige funktionaliteter på dronen fungerer tilfredsstillende.
-Gennemgangen omfattede 19 forskellige demonstrationer, hvor der til hver enkelt var knyttet en lang tjekliste med opgaver. Det omfattede eksempelvis, at dronen skulle demonstrere funktioner som at kunne lette fra og lande på et afmærket punkt, flyve igennem små huller i vægge, afsøge skibsskroget og lokalisere de steder, hvor der var rust, måle dennes tykkelse med ultralyd med mere, forklarer lektor Evangelos Boukas, DTU Elektro, der står i spidsen for projektet.
Ved demonstrationen blev der anvendt tre forskellige droner med hver sit speciale af funktioner. Fremover skal der dog ske en videreudvikling, så alle egenskaber samles i en enkelt drone, der dermed kan udføre hele inspektionsopgaven.

Kunstig intelligens og automation er væsentligt
Dronerne er udstyret med den nyeste teknologi, der hjælpes på vej af kunstig intelligens.
-En drone skal programmeres og udstyres med mange forskellige typer instrumenter for at kunne udføre alle opgaver ved en sikkerhedsinspektion. Den skal for det første kunne operere i et lukket rum som en ballasttank på et skib, hvor der ikke er mulighed for at orientere sig via GPS. I stedet skal dronen bruge sit eget perceptionssystem til at lokalisere, hvor i tanken den befinder sig under en inspektion, siger Evangelos Boukas videre.
Da skibe bliver større og større, ligger tankene typisk som en række rum ved siden af hinanden i fire etagers højde. Der er derfor mange forskellige rum at skulle holde styr på og kunne bevæge sig imellem. Typisk vil en inspektion indebære, at en drone mindst 1.000 gange skal flyve igennem et lille mandskabshul, hvor både den horisontale og vertikale navigation er væsentlig, for at kunne bevæge sig fra den ene tank til den anden.
Kunstig intelligens er også en del af projektet. For ikke at drukne i data, skal datamængden sorteres intelligent, så dronen kun rapporterer om de steder på skibets skrog, hvor den lokaliserer en fejl. Når stederne er identificeret, vil dronen ved hjælp af en ultralydsskanning måle, hvor tyk stålpladen er, og dermed hvor nødvendigt det er at gennemføre en reparation.

Demonstration på et skib i 2021
Som så meget andet har projektet været påvirket af corona-pandemien. Den netop gennemførte demonstration foregik derfor i en kopi af en skibstank, der er opført af træ i kælderen under DTU. Kopien er næsten lige så stor som den 3D-model af en skibstank, den er bygget efter og malet grå for at efterligne en tank mest muligt.
Kopien udgjorde således en meget virkelighedsnær ramme for den første demonstration. Efter gennemgangen af den meget lange tjekliste af de delopgaver, dronerne skal gennemføre ved et kommende sikkerhedstjek, var der derfor heller ingen tvivl om, at dronerne bestod.
-Der var enkelte opgaver, hvor vi fortsat mangler at få udviklet de sidste detaljer, men overordnet er vi meget tilfredse med resultatet. Vi glæder os til at gå i gang med den næste udvikling frem mod en drone, der selvstændigt kan klare alle dele af inspektionsopgaven, siger Evangelos Boukas.
I løbet af 2021 håber forskerne også at få adgang til tanken på et skib, så dronen kan testes i de omgivelser, den fremover skal operere under. Den endelige autonome drone ventes at være klar i 2022.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Danmark tager hul på fremtiden med humanoide robotter

InnovationMesser og møderRobotterTop08. 05. 2025

Teknologisk Institut kortlægger for første gang potentialer, barrierer og fremtidsperspektiver for humanoide – menneskelignende – robotter i Danmark i en ny rapport. Samtidig har Instituttet Danmarkspremiere på en humanoid robot til Robotbrag 2025 i Odense. Humanoide robotter – robotter, der

Nye topledere hos UR og MiR

AktueltNavnenytRobotter07. 05. 2025

Teradyne Robotics har annonceret udnævnelsen af nyt lederskab i Universal Robots (UR) og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse sikrer stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at drive udviklingen af fremtidens avancerede automation. Tirsdag den 6. maj

Topforskere får millionstøtte

AktueltInnovationNavnenyt07. 05. 2025

Hvordan kan vi genanvende plast bedre? Og hvordan kan vi sende data uden at bruge så meget energi? 11 topforskere modtager nu over 300 mio. kr. fra Villum Fonden til forskning, der blandt andet kan give os svar på de spørgsmål. Villum Fonden har netop uddelt i alt 317 millioner kroner til 11

Smart trykindikation til hygiejniske miljøer

Procesteknologi07. 05. 2025

Den nyeste generation af det elektroniske PG-manometer fra ifm electronic a/s sætter nye standarder for trykmåling i fødevare- og drikkevareindustrien. Med en kombination af gennemprøvet sensorteknologi og banebrydende LED-display tilbyder løsningen både præcision, holdbarhed og forbedret

Laura Klitgaard genvalgt som formand for IDA

Navnenyt07. 05. 2025

39-årige Laura Klitgaard er genvalgt til ny treårig periode som formand for de 170.000 medlemmer i Ingeniørforeningen IDA. Et enstemmigt repræsentantskab i Ingeniørforeningen IDA har genvalgt 39-årige Laura Klitgaard som formand i de kommende tre år.Dermed kommer hun til at stå i spidsen for de

Ny direktør i spidsen for vand, spildevand og klimasikring i hovedstadsområdet

NavnenytVand og spildevand07. 05. 2025

Rebekka Nymark er ny direktør for vand og spildevand i HOFOR og får dermed ansvaret for en helt central infrastruktur i byen – en rolle der ikke er helt uvant, da hun forlader en stilling som direktør i Metroselskabet I/S. Hverdagen og fremtidens byer. Det kunne være overskriften for Rebekka

Digitalisering, AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

AutomatiseringMesser og møderTop05. 05. 2025

Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober. Årets Technomania tapper ind i

Maritim AI på tværs af grænserne

AktueltAutomatiseringOffshore og marine05. 05. 2025

Efter et år med netværk, testaktiviteter og kortlægning af over 300 aktører afslutter MarAI-projektet sin første fase med konkrete anbefalinger, nye samarbejder og et solidt fundament for et fælles dansk-tysk innovationsøkosystem inden for maritim kunstig intelligens. Projektet, ledet af

Teknologidagen 2025 forener unge talenter og erhvervsgiganter

AktueltAutomatiseringMesser og møderRobotter05. 05. 2025

En række af Danmarks største produktionsvirksomheder vil sammen med Dansk Robot Netværk sætte spot på, hvordan faglærte er nøglen til innovation, vækst og en bæredygtig fremtid. De har derfor inviteret unge fra hele landet til Teknologidagen fredag den 9. maj 2025 i Odense i forbindelse med

Danmark skal tilbage i førersædet som skibsbyggernation

BranchenytOffshore og marine05. 05. 2025

Dansk Metal roser statsministerens udmelding på 1. maj – det er en historisk mulighed for at sikre danske arbejdspladser og styrke forsyningssikkerheden. Dansk Metal hilser statsministerens udmelding om, at Danmark igen skal være en stor skibsbyggernation, velkommen. Det er et afgørende skridt

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Danmark tager hul på fremtiden med humanoide robotter

    08.05.2025

  • Nye topledere hos UR og MiR

    07.05.2025

  • Topforskere får millionstøtte

    07.05.2025

  • Smart trykindikation til hygiejniske miljøer

    07.05.2025

  • Laura Klitgaard genvalgt som formand for IDA

    07.05.2025

  • Ny direktør i spidsen for vand, spildevand og klimasikring i hovedstadsområdet

    07.05.2025

  • Digitalisering, AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    05.05.2025

  • Maritim AI på tværs af grænserne

    05.05.2025

  • Teknologidagen 2025 forener unge talenter og erhvervsgiganter

    05.05.2025

  • Danmark skal tilbage i førersædet som skibsbyggernation

    05.05.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik