• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Droner til sikkerhedsinspektion på skibe består test

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Den første stopprøve er vel overstået for de droner, der fremover skal anvendes til sikkerhedsinspektion på skibe. Næste skridt bliver at videreudvikle dronerne, så de er klar til anvendelse i praksis.

Autonom drone på vej gennem et mandskabshul under stopprøven.


Sikkerhedstjek af skibe foregår i dag ved hjælp af menneskelige specialister, der bevæger sig gennem skibets mange forskellige tanke for at undersøge, om metal-skroget er begyndt at korrodere – og i givet fald, hvor alvorlige skaderne er.
Forskere fra DTU Elektro har i samarbejde med bl.a. Force Technology, der har udført droneinspektioner i en årrække, Dampskibsselskabet NORDEN og Lloyd’s Register, udviklet de første droner til at kunne overtage inspektionsopgaven. Ved hjælp af autonome droner vil opgaven endda kunne udføres mere nøjagtigt.
Projektet har nu nået sin første vigtige milepæl, nemlig en demonstration af, at alle de nødvendige funktionaliteter på dronen fungerer tilfredsstillende.
-Gennemgangen omfattede 19 forskellige demonstrationer, hvor der til hver enkelt var knyttet en lang tjekliste med opgaver. Det omfattede eksempelvis, at dronen skulle demonstrere funktioner som at kunne lette fra og lande på et afmærket punkt, flyve igennem små huller i vægge, afsøge skibsskroget og lokalisere de steder, hvor der var rust, måle dennes tykkelse med ultralyd med mere, forklarer lektor Evangelos Boukas, DTU Elektro, der står i spidsen for projektet.
Ved demonstrationen blev der anvendt tre forskellige droner med hver sit speciale af funktioner. Fremover skal der dog ske en videreudvikling, så alle egenskaber samles i en enkelt drone, der dermed kan udføre hele inspektionsopgaven.

Kunstig intelligens og automation er væsentligt
Dronerne er udstyret med den nyeste teknologi, der hjælpes på vej af kunstig intelligens.
-En drone skal programmeres og udstyres med mange forskellige typer instrumenter for at kunne udføre alle opgaver ved en sikkerhedsinspektion. Den skal for det første kunne operere i et lukket rum som en ballasttank på et skib, hvor der ikke er mulighed for at orientere sig via GPS. I stedet skal dronen bruge sit eget perceptionssystem til at lokalisere, hvor i tanken den befinder sig under en inspektion, siger Evangelos Boukas videre.
Da skibe bliver større og større, ligger tankene typisk som en række rum ved siden af hinanden i fire etagers højde. Der er derfor mange forskellige rum at skulle holde styr på og kunne bevæge sig imellem. Typisk vil en inspektion indebære, at en drone mindst 1.000 gange skal flyve igennem et lille mandskabshul, hvor både den horisontale og vertikale navigation er væsentlig, for at kunne bevæge sig fra den ene tank til den anden.
Kunstig intelligens er også en del af projektet. For ikke at drukne i data, skal datamængden sorteres intelligent, så dronen kun rapporterer om de steder på skibets skrog, hvor den lokaliserer en fejl. Når stederne er identificeret, vil dronen ved hjælp af en ultralydsskanning måle, hvor tyk stålpladen er, og dermed hvor nødvendigt det er at gennemføre en reparation.

Demonstration på et skib i 2021
Som så meget andet har projektet været påvirket af corona-pandemien. Den netop gennemførte demonstration foregik derfor i en kopi af en skibstank, der er opført af træ i kælderen under DTU. Kopien er næsten lige så stor som den 3D-model af en skibstank, den er bygget efter og malet grå for at efterligne en tank mest muligt.
Kopien udgjorde således en meget virkelighedsnær ramme for den første demonstration. Efter gennemgangen af den meget lange tjekliste af de delopgaver, dronerne skal gennemføre ved et kommende sikkerhedstjek, var der derfor heller ingen tvivl om, at dronerne bestod.
-Der var enkelte opgaver, hvor vi fortsat mangler at få udviklet de sidste detaljer, men overordnet er vi meget tilfredse med resultatet. Vi glæder os til at gå i gang med den næste udvikling frem mod en drone, der selvstændigt kan klare alle dele af inspektionsopgaven, siger Evangelos Boukas.
I løbet af 2021 håber forskerne også at få adgang til tanken på et skib, så dronen kan testes i de omgivelser, den fremover skal operere under. Den endelige autonome drone ventes at være klar i 2022.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Undervandsdroner fra Esbjerg skal beskytte Danmark mod hybride trusler

Energi og miljøInnovationOffshore og marineTop04. 12. 2025

To nye forskningsprojekter på Aalborg Universitet i Esbjerg skal med avancerede droner beskytte Danmarks kritiske infrastruktur til havs. Lokal offshore-leverandør ser store muligheder for vækst i lyset af den aktuelle geopolitiske situation. Droner er det nye sort. Og ikke kun de flyvende af

Kernekraft er en del af Danmarks og Europas grønne fremtid

AktueltBranchenytEnergi og miljøNavnenyt04. 12. 2025

En række danske aktører fra forskning, civilsamfund og erhvervsliv etablerer Kernekraftalliancen, et samarbejde, der ønsker at bidrage konstruktivt til den danske debat om moderne kernekraft. Kernekraftalliancen samler virksomheder, erhvervsorganisationer, fagforeninger, fonde,

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning

AktueltBranchenytEnergi og miljøMaskiner og anlæg04. 12. 2025

Et nyt projekt samler industrivirksomheder, fjernvarmeselskaber og rådgivere om at finde de mest rentable, grønne alternativer til fossile energikilder i tung procesindustri - i Danmark og i resten af Europa. Målet er at skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030. Hvordan

Arkil A/S klar til at sænke CO2-aftrykket fra asfaltproduktionen

Energi og miljøMaskiner og anlægNavnenyt04. 12. 2025

Nye investeringer i avanceret produktionsteknologi giver mulighed for at skære en stor del af klimaaftrykket fra asfaltproduktionen hos Arkil A/S. Entreprenørkoncernen Arkil tager nu endnu et skridt i retning af at reducere klimabelastningen fra asfaltproduktion. Det sker med introduktionen af

Drejning af moderne superlegeringer

Maskiner og anlæg04. 12. 2025

Seco Tools annoncerer lanceringen af TS0501, en Duratomic-sletbearbejdningskvalitet, der er udviklet med henblik på enestående ydeevne ved drejning af moderne superlegeringer med høj hårdhed samt traditionelle materialer som Inconel 718. TS0501 er designet til bearbejdning i døgndrift og leverer

Et testinterface i en klasse for sig

Maskiner og anlæg04. 12. 2025

ODU udvider sin velkendte Black-Line portefølje med en kompakt og omkostningseffektiv løsning til end-of-line test. Den nye ODU-MAC Black-Line Compact Class er et modulært Mass Interconnect-system udviklet til applikationer, der kræver maksimal fleksibilitet, høj kontakt-tæthed og pålidelighed

Space Inventor skal bygge satellitten til Danmarks første månemission

BranchenytInnovationNavnenytTop01. 12. 2025

Regeringen har netop meddelt, at Danmark budgetterer med 130 mio. kr. til Danmarks første satellitmission til Månen. Satellitten skal udvikles og bygges af Space Inventor i Aalborg og bliver Danmarks hidtil mest ambitiøse ruminstrument til forskning og måneovervågning. ESA er lige nu i gang med den

Projekt skal bringe humanoide robotter til Danmark

AktueltNavnenytRobotter01. 12. 2025

Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) vil sammen med Novo Nordisk, Harting og flere andre partnere udvikle en menneskelignende robot, der kan overtage ensformige, slidsomme og sundhedsfarlige opgaver i industrien. Danmark har en stærk robotsektor og er globalt førende inden for især

Otte ud af 10 medarbejdere byder automatisering velkommen

AktueltAutomatiseringBranchenytRobotter01. 12. 2025

Ny rapport fra Universal Robots A/S viser, at europæiske virksomheder bruger robotter til at øge produktiviteten og imødekomme manglen på arbejdskraft. Forskningen afslører bred optimisme i Europa i takt med, at samarbejdende robotter (cobots) bliver en central del af strategien for at fastholde og

Teknologisk Institut besøger Zebicon A/S – 3D scanning giver nye muligheder

AutomatiseringMaskiner og anlægNavnenyt01. 12. 2025

Et team af R&D-ingeniører fra Teknologisk Institut har netop besøgt målespecialisten Zebicon A/S for at få et opdateret indblik i mulighederne med moderne 3D scanning. Besøget satte fokus på, hvordan optisk måleteknologi kan styrke både udvikling, genskabelse og validering af komponenter –

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Undervandsdroner fra Esbjerg skal beskytte Danmark mod hybride trusler

    04.12.2025

  • Kernekraft er en del af Danmarks og Europas grønne fremtid

    04.12.2025

  • Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning

    04.12.2025

  • Arkil A/S klar til at sænke CO2-aftrykket fra asfaltproduktionen

    04.12.2025

  • Drejning af moderne superlegeringer

    04.12.2025

  • Et testinterface i en klasse for sig

    04.12.2025

  • Space Inventor skal bygge satellitten til Danmarks første månemission

    01.12.2025

  • Projekt skal bringe humanoide robotter til Danmark

    01.12.2025

  • Otte ud af 10 medarbejdere byder automatisering velkommen

    01.12.2025

  • Teknologisk Institut besøger Zebicon A/S – 3D scanning giver nye muligheder

    01.12.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik