• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Droner til sikkerhedsinspektion på skibe består test

AutomatiseringOffshore og marine15. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Den første stopprøve er vel overstået for de droner, der fremover skal anvendes til sikkerhedsinspektion på skibe. Næste skridt bliver at videreudvikle dronerne, så de er klar til anvendelse i praksis.

Autonom drone på vej gennem et mandskabshul under stopprøven.


Sikkerhedstjek af skibe foregår i dag ved hjælp af menneskelige specialister, der bevæger sig gennem skibets mange forskellige tanke for at undersøge, om metal-skroget er begyndt at korrodere – og i givet fald, hvor alvorlige skaderne er.
Forskere fra DTU Elektro har i samarbejde med bl.a. Force Technology, der har udført droneinspektioner i en årrække, Dampskibsselskabet NORDEN og Lloyd’s Register, udviklet de første droner til at kunne overtage inspektionsopgaven. Ved hjælp af autonome droner vil opgaven endda kunne udføres mere nøjagtigt.
Projektet har nu nået sin første vigtige milepæl, nemlig en demonstration af, at alle de nødvendige funktionaliteter på dronen fungerer tilfredsstillende.
-Gennemgangen omfattede 19 forskellige demonstrationer, hvor der til hver enkelt var knyttet en lang tjekliste med opgaver. Det omfattede eksempelvis, at dronen skulle demonstrere funktioner som at kunne lette fra og lande på et afmærket punkt, flyve igennem små huller i vægge, afsøge skibsskroget og lokalisere de steder, hvor der var rust, måle dennes tykkelse med ultralyd med mere, forklarer lektor Evangelos Boukas, DTU Elektro, der står i spidsen for projektet.
Ved demonstrationen blev der anvendt tre forskellige droner med hver sit speciale af funktioner. Fremover skal der dog ske en videreudvikling, så alle egenskaber samles i en enkelt drone, der dermed kan udføre hele inspektionsopgaven.

Kunstig intelligens og automation er væsentligt
Dronerne er udstyret med den nyeste teknologi, der hjælpes på vej af kunstig intelligens.
-En drone skal programmeres og udstyres med mange forskellige typer instrumenter for at kunne udføre alle opgaver ved en sikkerhedsinspektion. Den skal for det første kunne operere i et lukket rum som en ballasttank på et skib, hvor der ikke er mulighed for at orientere sig via GPS. I stedet skal dronen bruge sit eget perceptionssystem til at lokalisere, hvor i tanken den befinder sig under en inspektion, siger Evangelos Boukas videre.
Da skibe bliver større og større, ligger tankene typisk som en række rum ved siden af hinanden i fire etagers højde. Der er derfor mange forskellige rum at skulle holde styr på og kunne bevæge sig imellem. Typisk vil en inspektion indebære, at en drone mindst 1.000 gange skal flyve igennem et lille mandskabshul, hvor både den horisontale og vertikale navigation er væsentlig, for at kunne bevæge sig fra den ene tank til den anden.
Kunstig intelligens er også en del af projektet. For ikke at drukne i data, skal datamængden sorteres intelligent, så dronen kun rapporterer om de steder på skibets skrog, hvor den lokaliserer en fejl. Når stederne er identificeret, vil dronen ved hjælp af en ultralydsskanning måle, hvor tyk stålpladen er, og dermed hvor nødvendigt det er at gennemføre en reparation.

Demonstration på et skib i 2021
Som så meget andet har projektet været påvirket af corona-pandemien. Den netop gennemførte demonstration foregik derfor i en kopi af en skibstank, der er opført af træ i kælderen under DTU. Kopien er næsten lige så stor som den 3D-model af en skibstank, den er bygget efter og malet grå for at efterligne en tank mest muligt.
Kopien udgjorde således en meget virkelighedsnær ramme for den første demonstration. Efter gennemgangen af den meget lange tjekliste af de delopgaver, dronerne skal gennemføre ved et kommende sikkerhedstjek, var der derfor heller ingen tvivl om, at dronerne bestod.
-Der var enkelte opgaver, hvor vi fortsat mangler at få udviklet de sidste detaljer, men overordnet er vi meget tilfredse med resultatet. Vi glæder os til at gå i gang med den næste udvikling frem mod en drone, der selvstændigt kan klare alle dele af inspektionsopgaven, siger Evangelos Boukas.
I løbet af 2021 håber forskerne også at få adgang til tanken på et skib, så dronen kan testes i de omgivelser, den fremover skal operere under. Den endelige autonome drone ventes at være klar i 2022.

Skrevet i: Automatisering, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Månestøv skal gøre rumfart mere selvforsynende

InnovationNavnenytTop24. 11. 2025

Nyt ESA-projekt med Teknologisk Institut i spidsen skal reducere kommende månemissioners afhængighed af forsyninger fra Jorden og bane vejen for fremstilling af elektronik på månen. Fremtidige månemissioner står over for en grundlæggende udfordring: den høje omkostning og vanskelige transport

Hannover Messe med ny sektion til forsvarsproduktion

AktueltMesser og møder24. 11. 2025

Hannover Messe introducerer en ny - men desværre nødvendig - udstillingssektion: Defense Production Area; forsvarsproduktion, der er dedikeret de state-of-the-art fremstillingsteknologier, som forsvarssektoren har brug for. Den specialiserede platform vil fremvise umiddelbart anvendelige løsninger,

Trecifret millioninvestering til erhvervsfyrtårne

AktueltBranchenytInnovation24. 11. 2025

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse står bag en ny markant investering i at udvikle udvalgte erhvervspotentialer til nye markedsmæssige styrkepositioner, der styrker danske SMV’ers produktivitet. Indsatsen er målrettet innovation, testfaciliteter og kvalificeret arbejdskraft. 258 mio. kr. fra

Bladena vokser videre som en del af Renewable Energy Systems

Energi og miljøNavnenyt24. 11. 2025

Den danske teknologivirksomhed, der har specialiseret sig i at forlænge levetiden på vindmøllevinger, Bladena, blev sidste år opkøbt for et større millionbeløb. Køberen er britiske Renewable Energy Systems (RES), verdens største uafhængige virksomhed inden for vedvarende energi.Opkøbet markerer

Bearbejdning af metalemner i XXXL-format

Maskiner og anlægNavnenyt24. 11. 2025

ODIN Engineering har kapaciteten til og erfaringen med at bearbejde meget store, tunge eller komplekse emner – op til dimensionerne 8 x 3 x 1,4 meter. Maskinfabrikken fremstiller komponenterne både til de specialmaskiner, ODIN selv udvikler til andre virksomheder, men især også som

Dansk gips i ny grøn æra

Energi og miljøNavnenyt24. 11. 2025

Med ny direktør Henrik Dietrichsen ved roret intensiverer Knauf A/S den grønne omstilling. Den danske gipsproducent er nu oppe på 50 procent genanvendt gips. Målsætningen er 100 procent genanvendt gips i 2026. Knauf A/S, der fremstiller gipsprodukter til byggeindustrien -og som den eneste

SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

AutomatiseringMesser og møderTop20. 11. 2025

Fra den 25. til den 27. november 2025 vil automationsverdenens øjne være rettet mod SPS Expo - Smart Production Solutions - der afholdes i Nürnberg. Her mødes innovation og industri. SPS afholdes i år for 34. gang, og messen tiltrækker over 1000 udstillere og omkring 50.000 besøgende. Når

Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

AktueltBranchenytMesser og møder20. 11. 2025

De kommende år bliver ikke ”business as usual” for fremstillingsindustrien, og det bliver afgørende at kunne afkode det politiske landskab. Det var budskabet fra økonomisk kommentator Frank Hvid, da han i sidste uge holdt et oplæg på OMRONs Nordic Partner Summit om industriens største strategiske

Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

AktueltNavnenytOffshore og marine20. 11. 2025

Hoyer og VMS Group skaber stærk, global partner for den maritime og industrielle sektor. Sammenlægning af de to førende danske virksomheder inden for henholdsvis elektriske motorer og reparation og vedligeholdelse af dieselmotorer og fremdrivningssystemer på skibe skaber Hoyer VMS Group. Det nye

Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

Branchenyt20. 11. 2025

Taskforce-anbefalinger kan for alvor styrke det hjemlige tech-iværksætteri. Anbefalingerne vækker stor begejstring hos Ingeniørforeningen IDA. Regeringens taskforce for styrket viden- og teknologioverførsel overrakte i sidste uge sine anbefalinger til uddannelses- og forskningsminister

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Månestøv skal gøre rumfart mere selvforsynende

    24.11.2025

  • Hannover Messe med ny sektion til forsvarsproduktion

    24.11.2025

  • Trecifret millioninvestering til erhvervsfyrtårne

    24.11.2025

  • Bladena vokser videre som en del af Renewable Energy Systems

    24.11.2025

  • Bearbejdning af metalemner i XXXL-format

    24.11.2025

  • Dansk gips i ny grøn æra

    24.11.2025

  • SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

    20.11.2025

  • Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

    20.11.2025

  • Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

    20.11.2025

  • Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

    20.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik