Focus Nordics nye udvidelse af det automatiserede centrallager i Göteborg i Sverige, er nu åbnet med fuld driftskapacitet. På det innovative automatiserede lager- og udtagningssystem kører ni robotter parallelt for at plukke varer fra et gittersystem med 19.000 beholdere. Fleksibiliteten til at tilføje flere robotter og øge gittersystems område gør det muligt at udvide lagerkapaciteten yderligere i fremtiden.

Med en udvidelse på 2 200 m3 har Focus Nordic en samlet lagerkapacitet på 5 700 m3 og 12 000 SKU’er (SKU er en forkortelse for Stock Keeping Unit og er en unik kode, der tildeles til hver enkelt vare på et lager). Som en del af Focus Nordics bæredygtighedsstrategi har virksomheden desuden installeret solpaneler, der vil generere 178 000 kWh elektricitet om året. Dette vil dække Focus Nordics energibehov i flere måneder af året og bidrage til at reducere CO2-fodaftrykket ved at udligne 80 tons CO2 om året.
-Byggeprojektet blev gennemført på rekordtid og inden for budgettet, hvilket ikke er nogen lille bedrift i disse tider, siger Knut Aronsen, medejer og seniordirektør i Focus Nordic. Sideløbende med byggeprojektet har Focus Nordic installeret ladestationer til elbiler, på hovedkontoret i Göteborg, som alle medarbejdere og besøgende kan benytte. Vi opfordrer til brug af elbiler, så det var en nem beslutning.
Jesper Behrman, logistikchef hos Focus Nordic, kan allerede nu mærke den optimerede arbejdsgang og den øgede effektivitet med den nye lagerudvidelse.
-Vi har fordoblet vores lagerkapacitet, selv om lagerarealet kun er steget med 63 pct. Det giver os mulighed for at tilbyde vores kunder et bredere sortiment af produkter. Vi kan nu også håndtere forsendelser hurtigere, samtidig med at vi minimerer intern transport, og plukeffektiviteten er steget med 400 pct., hvilket vil gøre det muligt for os at opfylde vores kunders behov bedre, fortæller han.
Focus Nordic vil have et produktsortiment på mere end 10 000 produkter tilgængelige for hurtig levering til forhandlere på 28 markeder i Skandinavien, Central- og Østeuropa og direkte til slutbrugerne via ”drop shipment”-løsninger.
-Vi er dedikeret til at være den bedste og mest relevante distributør for vores kunder inden for foto-, video- og optikbranchen og den bedst mulige partner for vores fantastiske mærker og leverandører, siger Mikael Westheimer, medejer og CEO for Focus Nordic. Vores mål er at gøre vores brede produktportefølje af topkvalitetsmærker tilgængelig i hele Europa.