Digital transformation, stærk realitetssans, hurtig service og gode slutbrugeroplevelser vil definere virksomhedernes brug af it. Den digitale transformation vil fortsat drive udviklingen for både private virksomheder og offentlige organisationer i 2017. Det ultimative mål vil være fleksibilitet, hurtige services og evnen til at levere gode brugeroplevelser.
Sådan lyder det fra Verizon Enterprise Solutions, der har kortlagt syv trends, som vil præge virksomheders og det offentliges brug af it i 2017.
Virksomheder og organisationer vil gennemgå alle områder af deres forretning for at se, hvor it kan anvendes mest effektivt. Men de vil også være nødt til at se realistisk på udfordringerne i forhold til sikkerhed, compliance og den bedste integration af nye teknologier. De mest succesrige virksomheder vil være dem, som bedst kan forstå og imødegå udfordringerne i den digitale transformation – denne evne vil være helt afgørende.
1. Genopfind dit netværk
Nye softwarebaserede SDN-netværk (software defined network) vil vinde frem i takt med, at flere virksomheder anerkender værdien af en mere intelligent måde at lade applikationer og arbejdsopgaver få adgang til netværksressourcerne – på en on-demand, fleksibel og ”betal-for-det-du-bruger”-måde. Det handler om at kunne eksekvere på forskellige niveauer gennem netværk, der er designet til at understøtte kundeservice, og som kan levere de tjenester, folk har brug for – lige nu og her, og hvor de end ønsker det.
2. Prioritér bedre brugeroplevelser – og vind
Det er den samlede effekt af teknologien ude hos slutbrugeren, som betyder mest – ikke de enkelte trin i teknologikæden. Slutbrugerne er mere interesserede i, hvad teknologien kan gøre for dem end i, hvordan den fungerer. De it-teams, som har den bedste forståelse for, hvordan forretningen fungerer, vil også være dem, som bedst kan designe de gode brugeroplevelser.
3. Bliv compliant
Ny og kommende lovgivning, der skal styrke databeskyttelsen, betyder, at non-compliance reelt ikke er en valgmulighed for virksomheder i et globalt marked. Det handler ikke længere om “compliance vs. best practice” – men om at overholde loven. Den ekspertise, der kan sikre dette, vil blive endnu mere efterspurgt og eftertragtet.
4. Sikkerhed, både udenfor og indenfor
Sikkerhed er fortsat en helt central udfordring. Fokus er ikke længere kun på at sikre hele virksomheden eller enkelte apps – men på at beskytte de vigtigste data og aktiver mod it-kriminelle, der både kan befinde sig udenfor og indenfor virksomheden. Investeringer i security analytics og cyber intelligens vil hjælpe med at afbøde truslerne indefra.
5. Disrupt indefra – og du når hurtigere i mål
Det, som virksomheder virkelig ønsker, er at reducere den tid, det tager at nå fra planlægning til resultater. Det er ligegyldigt, hvem der gør hvad – så længe det handler om at fjerne de barrierer, der bremser en organisations evne til at reagere hurtigt på forandringer og til at skabe innovation. De leverandører, som har fokus på helheden og på at fungere som en økosystempartner, og som ikke bare tænker inden for de traditionelle it-rammer, vil klare sig bedst.
6. IoT handler om “Internet of Transformation”
Selv om IoT er en forkortelse for “internet of things” vil fokus ikke være på selve “tingene”, men på potentialet for forandring. Det handler om, hvordan IoT kan skabe konvergens gennem forsyningskæder, ændre og revolutionere processer – det handler om praktisk anvendelse, ikke teori. Det indebærer at se på, hvad der kan opnås gennem multidimensional data analytics. I det nye år nytter det ikke kun at se på lokation.
7. Stærk realitetssans er afgørende
It-investeringerne vil afhænge af, hvor vigtig en brugeroplevelse, data eller apps er for virksomheden – og det er virksomheden selv med til at afgøre. Ikke alt er lige vigtigt, når det gælder it, og i virkelighedens verden er det vigtigere, at lønsystemer og forsyningskæder fungerer end HR og markedsføring. Virksomhedens evne til at identificere og prioritere vil afgøre, hvad it-afdelingerne vil give mest opmærksomhed. Og for de virksomheder, der ikke indser dette, kan CIO hurtigt komme til at stå for “Career Is Over”.
-Den digitale transformation er en kompleks rejse, siger Georg Fischer, president, Verizon Enterprise Solutions.
-Men det er også en nødvendig rejse – og de fleste virksomheder er ivrige efter at finde betroede rådgivere med den nødvendige viden og evne til at eksekvere på området. Det er her, Verizon kommer ind i billedet. Vores globale kunder ved, at vi forstår deres forretning, for vi er selv en global virksomhed, siger han videre og fortsætter:
-Kunderne har tillid til, at vi ikke kun råder over teknologisk knowhow, men også har erfaring, når det gælder virksomhedskultur og forandringsprocesser. Vi ved, hvad der optager dem, for det optager også os – og det er denne viden og form for realitetssans, som vi tager afsæt i hvert år, når vi kommer med vores bud på de vigtigste tech-trends for virksomheder. Disse er alle områder, som vi ved, at vores kunder fokuserer på – og det er vores opgave at bruge vores globale erfaringer til at hjælpe vores kunder med at finde vej gennem deres digitale transformation.
Bemærk, at dette er en vejledende dansk oversættelse af den originale engelsksprogede pressemeddelelse, som kan findes her.