• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltEnergi og miljøMaskiner og anlæg23. 02. 2022 | Helle Friemann Nielsen

1.000 tons teststand til vindmøllevinger

AktueltEnergi og miljøMaskiner og anlæg23. 02. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Vindmøllevinger på over 100 meter og en vægt på omtrent 50 tons and counting. Det stiller enorme krav til de teststande, der skal teste vingernes udholdenhed og styrke. Det ved vindmøllevingetestcentret Blade Test Centre A/S (Blaest) og ingeniørhuset FRECON A/S, hvordan man gør. De samarbejder om at beregne og konstruere en ny teststand på ca. 1.000 tons, der kan håndtere ekstreme udmattelseslaster og vinger på over 100 meter.

Tre traditionelle teststande af beton. Den nye teststand er en stål- og betonkonstruktion, der fungerer som en maskine. Foto: Blaest.

Den nye teststand skal stå i vindmøllevingetestcentreret Blaest i Aalborg, der er blandt verdens mest erfarne testcentre. Her bliver den nye teststand den største af sin slags med en kapacitet, der er omtrent 20 pct. større end den største de, på nuværende tidspunkt, anvender. Teststanden kan modstå enorme udmattelseslaster og teste vinger i perioder på op til et helt år.
Ingeniørhuset FRECON i Horsens er i gang med at konstruere og beregne på teststanden. Det er den anden teststand, de samarbejder med Blaest om at skabe. Den første blev idriftsat i 2020.
-Det var klart en fordel at samarbejde med FRECON igen om udviklingen af en ny teststand, da de har prøvet det før. Den første teststand har vi set, leverer det den skal. Derudover er de gode sparringspartnere, der gerne går i dialog og ofte skitserer nye ideer undervejs. Det har stor værdi for os, forklarer CEO for Blaest, Erik Steen Jensen.

Konstruktion og beregning på ekstreme belastninger
En teststand af denne kaliber bliver udsat for helt ekstreme udmattelseslaster. Det har derfor været vigtigt at samle et hold af dygtige beregnere og konstruktører, der forstår sig på materialerne og hvordan teststandens komponenter bevæger sig. Grænserne for hvad materialerne skal kunne holde til, presses nemlig til ekstremerne og helt til kanten af deres kapacitet.
-Den bedste måde at forklare, hvad teststanden skal kunne er, hvis man forestiller sig, at man fikserer en lineal til en bordkant og sætter den i svingninger op og ned. Forskellen er bare at en vinge vejer omkring 50 tons, og at hele teststanden samt fundamentet giver sig, når de mange tons sættes i bevægelse, forklarer Janus Holm, ingeniør og projektleder i FRECON.
Testen, som Janus beskriver, er en del af den udmattelsestest vindmøllevingerne skal igennem, som tester vingernes levetid. En anden vigtig test er en statisk test, hvor vingerne trækkes i, og som et resultat heraf udbøjer til de evt. når bristepunktet. Det simulerer et ekstremlastevent, som kan optræde, når en vindmølle er i drift under ekstreme vejrforhold.
-Det er utrolig spændende at arbejde på en opgave som denne, hvor en stål-betonkonstruktion, bliver til en maskine, der skal klare ekstreme udmattelseslaster. Det er en lidt atypisk opgave, som vi sætter en stor ære i at løse i samarbejde med Blaest, forklarer Team Lead FEM/CFD i FRECON Sebastian Mikkelsen.
Begge typer test, statisk og udmattelse, påfører belastning, som mærkes både i vinge og teststand men også i hele bygningen, for når 50 tons vinge svinger op og ned, så mærker hele fundamentet og bygningen, at der testes. Også selvom teststandene er monteret på et fundament af to meter tyk beton ovenpå 400 funderingspæle, der er forankret i jorden.

Test for verdens mest anerkendte producenter
Teststanden forventes idriftsat i begyndelsen af 2023 og vil udfase to ældre teststande. I alt får Blaest dermed syv teststande, som året rundt tester vindmøllevinger for nogle af verdens mest anerkendte producenter.

En vindmøllevinge testes for sin levetid i op til et år ad gangen og i den periode kommer den blandt andet igennem de to ovennævnte tests: statisk test og udmattelsestest. Hvor de statiske tests er en udbøjning af vingerne, er udmattelsestestsne vingerne i bevægelse i svingninger op og ned. Statisk træktest fortæller noget om vingernes kapacitet for et ekstremlast tilfælde, som f.eks. en orkan, mens udmattelsestesten viser vingens kapacitet over vingens levetid.
En teststand forventes at have en levetid på ca. 10 år, medmindre vingerne vokser sig for store til teststanden. Den skal monteres på et to meter tykt betongulv, der hviler på 400 pæle a 30×30 cm.

Skrevet i: Aktuelt, Energi og miljø, Maskiner og anlæg

Seneste nyt fra redaktionen

Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

BranchenytTop18. 12. 2025

Årets sidste måned er traditionernes tid. Dette gælder ligeledes årets sidste udgave af Teknisk Nyt, der også i år byder indenfor til den traditionelle status over år 2025 i selskab med 12 virksomheder. Året har i høj grad været præget af omvæltninger, krige, konflikter, toldsatser og generel

Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

AktueltAutomatiseringRobotter18. 12. 2025

Humanoide robotter kan skabe helt nye muligheder for fleksibel automatisering, når de skal løse opgaver side om side med mennesker i en produktion. Men hvad kan de egentlig, som klassiske robotter ikke kan matche? Her får du et overblik over de vigtigste fordele og én ulempe direkte fra en af

Lukkede industrisystemer koster dyrt

AktueltAutomatiseringBranchenyt18. 12. 2025

Lukkede industrisystemer koster hvert år mellemstore industrivirksomheder dyrt. Men der er håb forude. Det viser en ny rapport fra Schneider Electric. Ny åben, softwaredefineret automation, hvor software adskilles fra hardware, er vejen frem til at hente tabt fortjeneste hjem igen og sikre

AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

Automatisering18. 12. 2025

Fire ud af fem af virksomheder lagrer stadig data efter forældede principper, der ikke kan følge med AI’s eksplosive krav til hastighed og skalerbarhed. Derfor lancerer Lenovo nu en ny generation af moderne storage- og virtualiseringsløsninger, som skal give organisationer det datagrundlag,

ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

Messer og møder18. 12. 2025

Når ISH China & CIHE 2026 afholdes i Beijing fra 31. marts til 2. april 2026, er det ikke blot endnu en sektormesse; for danske virksomheder i HVAC-, VVS- og energiteknologibranchen er det en mulighed for at teste deres løsninger i et marked, der i disse år investerer massivt i

Nye standarder for termisk inspektion

Maskiner og anlæg18. 12. 2025

Flir i65 fra Elma Instruments A/S er fremtidens termiske kamera, der sætter nye standarder for termisk inspektion. Kameraet har en termisk detektor på 480x640 pixel og er opbygget med en intuitiv app-baseret brugerflade, skarp billedkvalitet, indbygget mobilkommunikation (LTE) og

Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

AutomatiseringInnovationNavnenytTop15. 12. 2025

Move Innovation udvikler en drone, der bruger edge AI til selvstændige hurtige beslutninger, så den kan forfølge andre droner og ikke kan jammes. Udviklingen af dronen sker i samarbejde med Alexandra Instituttet og er støttet af AI Denmark. Med edge AI-drone-platformen er Move Innovation klar til at

Ny stærk AI-duo

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter15. 12. 2025

IFS har indgået endnu et strategisk AI-partnerskab, denne gang med Boston Dynamics der er verdens førende producent af mobile robotter. De to selskaber vil kombinere IFS styrker inden for AI- med Boston Dynamics selvkørende robotter og skabe et banebrydende inspektionssystem til Field Service

AI vil redefinere luftfarten inden 2035

AktueltAutomatiseringBranchenyt15. 12. 2025

Future-Ready Skies 2025, der er en ny undersøgelse fra Tata Consultancy Services (TCS), viser, at én ud af tre ledere i luftfartsindustrien vurderer, at AI til realtidsbeslutninger vil være den største drivkraft for forandring i flyproduktionen inden 2035. Undersøgelsen fra TCS, en af verdens

Branchen samledes i nyt drone-forum

AutomatiseringMesser og møderNavnenyt15. 12. 2025

Mere end 100 deltagere fra hele droneøkosystemet var samlet på SDU, da Odense Robotics og DI Transport afholdt det første møde i DroneHorisont - et nyt forum, der skal skabe et fælles samlingspunkt for branchen. Deltagerne repræsenterede alt fra industri, operatører og myndigheder. Droneområdet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

    18.12.2025

  • Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

    18.12.2025

  • Lukkede industrisystemer koster dyrt

    18.12.2025

  • AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

    18.12.2025

  • ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

    18.12.2025

  • Nye standarder for termisk inspektion

    18.12.2025

  • Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

    15.12.2025

  • Ny stærk AI-duo

    15.12.2025

  • AI vil redefinere luftfarten inden 2035

    15.12.2025

  • Branchen samledes i nyt drone-forum

    15.12.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik