Nyt inspirationstiltag og forventningsindeks fra CBS viser, at de danske virksomheder tackler krisen offensivt ved at opsøge nye muligheder. De er ved at finde en vej ud af mørket. Forventningerne til 2021 er større end til 2020.
Selv om de er hårdt ramt af coronakrisen, forsøger de danske virksomheder at tackle krisen offensivt og se nye muligheder.
Det fremgår af flere hundrede initiativer, som virksomheder og ejerledere har sendt ind til Center for Ejerledede Virksomheder ved CBS, der under krisen har lanceret et nyt inspirationstiltag baseret på daglige svar fra danske virksomheder. Her spørger CBS både, hvilke forventninger virksomhederne har til fremtiden, og hvad de rent faktisk gør for at tackle krisen. Tanken er, at deres råd og anvisninger kan være inspiration for andre virksomheder.
Metal, robotter og stilladser
Eksempelvis har direktør Mads Milling og hans salgsfolk i metalvirksomheden Alusteel i Kværndrup på Fyn opsøgt kunder, der tidligere fik leveret metalkomponenter fra Kina og Sydeuropa, og det har resulteret i flere ordrer. Nu er der nemlig mere fokus på forsyningssikkerhed.
Tilsvarende har Jørgen Lund fra softwarefirmaet Airgate i København, der leverer software til robotindustrien, bredt sin kundebase ud og gået i dialog med potentielle kunder, som han ikke tidligere har opsøgt.
-Robotindustrien i Danmark er ramt af en vis tøven på eksportmarkederne, og det berører vores forretning, hvor vi sælger blandt andet fjernadgangsløsninger til robotter fra Universal Robots. Derfor rækker vi nu ud til nye typer af kunder, der kan bruge vores løsninger, og vi er i god dialog med dem, siger administrerende direktør Jørgen Lund.
Jesper Leornardi, indehaver af Alulock i Ringsted, der sælger stilladser og andre hjælpemidler til byggebranchen, har revideret sit budget for 2020 i forventning om en 50 procents tilbagegang i år, men forventer ikke, at det går helt så galt. Samtidig har virksomheden sat skub i udviklingen af en ny type lift, som den håber at kunne sælge til kunderne i 2021.
Alulocks nyudvikling er blot ét af de mange forretningsmæssige tiltag, som optræder som inspiration på Ejerlederen.dk. Siden viser også et forventningsindeks, som tager udgangspunkt i virksomhedernes økonomiske forventninger til 2020 og 2021 i forhold til deres situation før coronakrisen.
Forsigtig optimist
Indekset viser, at virksomhederne gennemsnitligt forventer at være i en ringere økonomisk situation ultimo 2020 og ultimo 2021, end den situation de var i før krisen. Derudover viser indekstallene, at de i gennemsnit forventer sig mere af 2021 end af 2020. Yderligere analyser viser, at 60 procent af virksomhederne, der har svaret de seneste syv dage, forventer en økonomisk nedgang i virksomheden for 2020 i lyset af krisen, 36 procent forventer at forblive på samme trin på den fempunktsskala, de er blevet bedt om at svare ud fra, mens kun fire procent forventer en fremgang. For 2021 er de tilsvarende tal 36 procent, 47 procent og 17 procent.
-Det ser jo ikke supergodt ud, og der er ingen grund til at lade som om, at alt er i sin skønneste orden. Men jeg er alligevel forsigtig optimistisk i disse dage. Både forventninger til 2020 og 2021 ligger i den høje ende af det, vi har observeret undervejs af vores undersøgelse. For mig at se, tyder det på, at virksomhederne stille og roligt begynder at finde en vej ud af det allermørkeste mørke. Og så synes jeg, at den omstillingsparathed, der viser sig i rigtig mange af svarene, tegner godt, siger lektor Jeppe Christoffersen, CBS, der sammen med professor Thomas Plenborg har lavet undersøgelsen.