• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltInnovation20. 09. 2016 | Helle Friemann Nielsen

Vand i stedet for benzin

AktueltInnovation20. 09. 2016 By Helle Friemann Nielsen

uge38-boschSelv avancerede benzinmotorer forbrænder ikke ca. en femtedel af deres brændstof? Især ved høje omdrejningstal bliver noget af benzinen brugt til køling i stedet for til fremdrift. Med sin nye vandindsprøjtning viser Bosch nu, at det ikke behøver være sådan. Især når man accelererer hurtigt eller kører på motorvej, giver indsprøjtning af ekstra vand mulighed for at reducere brændstofforbruget med op til 13 procent.
-Med vores vandindsprøjtning viser vi, at forbrændingsmotoren stadig har noget at byde på, siger Dr. Rolf Bulander fra ledelsen hos Robert Bosch GmbH og leder af Bosch Mobility Solutions.
Den brændstoføkonomi, der tilbydes med denne Bosch-teknologi, viser sig især i downsizing-motorer med tre og fire cylindre: Altså de motorer, som alle mellemklassebiler i dag har under motorhjelmen.

Et ekstra boost til den turboladede motor
Men det er ikke kun inden for brændstoføkonomi, at innovationen fra Bosch gør sig markant bemærket. Den kan også give bilerne større ydeevne.
-Vandindsprøjtning kan levere et ekstra boost i den turboladede motor, siger Stefan Seiberth fra ledelsen af Gasoline Systems hos Bosch. Motoren drives endnu mere effektivt pga. tidligere tændingstidspunkt. Dermed kan ingeniørerne få yderligere effekt ud af motoren, selv i kraftige sportsmotorer.
Grundlaget for denne innovative motorteknologi er det enkle faktum, at en motor ikke må blive overophedet. For at forhindre dette indsprøjtes der i dag ekstra brændstof i så godt som alle benzinmotorer. Dette brændstof fordamper og køler dermed dele i motorblokken ned. Dette fysiske princip udnyttes af ingeniørerne hos Bosch. Inden brændstoffet antændes, indsprøjtes der en fin vandtåge i indsugningskanalen, der køler effektivt pga. vandets høje fordampningsegenskab.
Derfor kræver det også kun en lille ekstra vandmængde: For hver kørt 100 kilometer ligger forbruget kun på få hundrede milliliter. Den kompakte vandtank, der forsyner indsprøjtningen med destilleret vand, skal derfor højst fyldes for ca. hver 3.000 kilometer. Skulle tanken være tom, er det ikke noget at være bekymret over: Motoren fungerer fortsat uden problemer – dog uden højere drejemoment eller lavere forbrug pga. vandindsprøjtning.
uge38-bosch1

Er denne teknologi allerede i produktion?
BMW M4 GTS er den første seriefremstillede bil med et innovativt vandindsprøjtningssystem. I bilens turboladede motor med seks cylindre giver det forbedret ydelse og forbrug også ved fuld belastning. Bosch leverer vandindsprøjtningsdele til BMW M4 GTS.

Hvor højt er brændstofforbruget i kørecyklus?
I den fremtidige forbrugstest (WLTC) giver vandindsprøjtningen mulighed for en besparelse på op til fire procent. Under rigtige trafikforhold er besparelsen højere: Her kan brændstofforbruget reduceres op til 13 procent ved hurtig acceleration eller kørsel på motorvej.

Får vandindsprøjtning ikke motorerne til at ruste?
Nej. Der er ikke noget vand tilbage i forbrændingskammeret. Vandet fordamper inden forbrænding i motoren og udledes totalt i miljøet sammen med udstødningsgassen.

Hvordan foregår efterfyldning af vand?
Vandindsprøjtning kræver kun en lille mængde vand. I gennemsnit er efterfyldning kun nødvendig for hver 3.000 kilometer. Den separate vandtank skal fyldes med destilleret vand.

Kan vandet fryse i tanken?
Når motoren stoppes, ledes vandet tilbage i tanken, hvor det kan fryse. Ved motorstart tør vandet igen.

Findes der direkte vandindsprøjtning?
Bosch anvender indirekte indsprøjtning, da dette system har klare tekniske fordele og koster mindre. Det gør vandindsprøjtning velegnet til større serieproduktion og mange køretøjssegmenter.

Skrevet i: Aktuelt, Innovation

Seneste nyt fra redaktionen

Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

InnovationNavnenytTop26. 06. 2025

Det er kun knap 15 pct. af iværksættere i Danmark, som ser sig selv som ”Løvens Hule”-typen. Faktisk svarer næsten 1/3, at de slet ikke identificerer sig som iværksættere. Spørger man Mads Vacszy Kragh, tidligere direktør i Erhvervshus Sjælland og forfatter til bogen ”Iværksættertyper”, så skaber

Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

AktueltNavnenytRobotter26. 06. 2025

Den danske startup Scurid, med adresse i Odense, løb med titlen ”Europe's Best Robotics Startup” ved årets automatica-messe i München. Det skete efter en veloplagt pitch foran en erfaren jury og i skarp konkurrence med fem andre europæiske startups. Onsdag den 25. juni indtog seks lovende

Rigtig god sommer

AktueltBranchenyt26. 06. 2025

Det er tid til sommerferie – og det gælder også TekniskFokus, der holder pause i juli måned. Dette er således det sidste nyhedsbrev på denne side af ferien. Vi udkommer igen tirsdag den 5. august. Holdet bag TekniskFokus ønsker alle en god sommerferie…

Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

AutomatiseringRobotter26. 06. 2025

Universal Robots lancerer UR Studio, der er et stærkt online simuleringsværktøj, bygget på PolyScope X; UR’s mest avancerede, åbne og AI-kompatible softwareplatform. UR Studio, som man kan se i denne uge på UR’s stand på automationsmessen automatica i München, gør det muligt for kunder,

AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

Automatisering26. 06. 2025

Erhvervslivet står over for et stigende pres for at implementere generativ AI, men det halter med AI-paratheden. SAS Institute har introduceret et værktøj, der kan hjælpe danske virksomheder med at vurdere og benchmarke deres implementering af generativ AI i forhold til globale

Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

Energi og miljøNavnenytProcesteknologi26. 06. 2025

Kyoto Group har indgået et partnerskab med den danske rådgivningsvirksomhed Hebsgaard|Larsen for at fremme udbredelsen af Kyoto Groups termiske batteri, Heatcube, i Danmark. En løsning, der tilbyder fuldt elektrificeret varme til en reduceret pris – uden behov for forudgående

Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

Energi og miljøOffshore og marineTop23. 06. 2025

El-færgen Ellen er en klimadarling. Men hvad gør man med 26.000 slidte battericeller? To SDU-forskere vil bruge batterierne til at lagre sol og vind. På Ærø har verdens længst sejlende el-færge, Ellen, sejlet i over fem år på ren el og skrevet sig ind i transporthistoriens grønne kapitel. Men

DIRA tager springet ud i Europa

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter23. 06. 2025

Dansk Robot Netværk, DIRA, rykker ud over landegrænserne. Nu opruster DIRA netværksaktiviteter og videndeling i hele Europa – og indleder med delegationstur til Holland senere på året. Dansk Robot Netværk, DIRA, har i flere år været et samlingspunkt for viden, samarbejde og innovation på tværs

International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

AktueltBranchenytMesser og møder23. 06. 2025

International Drone Show cementerede i sidste uge sin status som Nordens største droneevent ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur. Droner står foran deres helt store gennembrud i en række industrier.Det blev

Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

AutomatiseringMesser og møderRobotter23. 06. 2025

På automatica 2025, der afholdes i denne uge fra 24. til 27. juni, præsenterer Universal Robots en række nye teknologier, der er designet til at hjælpe virksomheder med at imødekomme Europas stigende behov for fleksibel og skalerbar automatisering. Blandt højdepunkterne på messen i Hal B4,

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

    26.06.2025

  • Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

    26.06.2025

  • Rigtig god sommer

    26.06.2025

  • Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

    26.06.2025

  • AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

    26.06.2025

  • Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

    26.06.2025

  • Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

    23.06.2025

  • DIRA tager springet ud i Europa

    23.06.2025

  • International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

    23.06.2025

  • Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

    23.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik