Efterhånden som bilers tyverisikring er blevet mere avanceret og omfattende, har biltyve i stigende grad rettet deres fokus mod udvendige bildele som eksempelvis fælge. Det kommer Ford nu til livs med 3D-printede låsebolte, der er formet efter ejerens stemme.
Selv om bilens fælge også er bedre tyverisikret end nogensinde med låsebolte og -møtrikker, der kun kan låses op med en særlig nøgle eller adapter, er låsemekanismen ikke unik for den specifikke låsebolt eller møtrik.
Det er Ford nu ved at lave om på i samarbejde med virksomheden EOS (Electro Optical Systems). Tilsammen har de to virksomheder udviklet 3D-printede låsebolte, der bliver formet af bilejerens stemme. En stemme er lige så unik som et fingeraftryk og kan med et computerprogram blive omdannet til et unikt biometrisk mønster i hulrummet på en låsebolt eller -møtrik, som derefter produceres i rustfrit stål af en 3D-printer.
I første trin indspilles bilejerens stemme. Den unikke stemme forvandles derefter til geometri, som danner grundlag for 3D-printede møtrikker, som er unikke for hver enkelt bilejer. Præcis som med en nøgle kan de kun åbnes med det helt rette modstykke. Flere forskellige sikkerhedsfunktioner, som er implementeret i fælgmøtrikkerne, forbedrer bilernes sikkerhed yderligere.
Med skræddersyet serieproduktion af 3D-printede fælgmøtrikker, som tilpasses personligt til hver enkelt bilejer, kan uvedkommende personer nu forhindres i at stjæle bilernes hjul og fælge.
Større brug af 3D-print
-3D-printede bildele gør det muligt for os at fremstille og udskifte komponenter nemmere og hurtigere end nogensinde. På nogle komponenter kan leveringstiden løbe helt op i otte uger, men med 3D-produktion kan leveringstiden skrues helt ned til fem dage, forklarer Lars Bognar, ingeniør for avancerede materialer hos Ford Europa.
Den 3D-printede låsebolts ekstra sikkerhed kommer af, at tyve ikke kan lave en vokskopi af det unikt formede hulrum i komponenten. Dette opnås ved at uddybe rillerne i låsebolten, for jo længere man når ind i materialet, jo sværere bliver kopiering.
3D-printning giver en lang række nye muligheder inden for produktionen af bildele. Ford har derfor i stigende grad anvendt teknologien, ikke mindst til at lave unikke bildele til Ford GT, Ford Focus og Ford Mustang GT500.
Derudover har Ford også produceret verdens største 3D-printede bildel nogensinde – en indsugningsmanifold.
Anvendelsen af 3D-printning i Fords bilproduktion resulterer også i nye produktionsværktøjer, der er op til 50 procent lettere end før, da mange af dem er lavet af nylon. Dertil har Ford et genbrugsprogram, der sikrer, at 100 procent af produktionens gamle 3D-komponenter og nylonværktøjer bliver genanvendt.
Fords stemmeformede låsebolte er indtil videre blot prototyper, der udvikles som del af et forskningsprojekt.