Strandmøllen A/S har købt en af Danmarks første privatejede brintbiler og tager dermed medansvar for at sætte skub i fremtidig bæredygtig transport. Samtidig indvier virksomheden egen brinttankstation ved deres luftgasfabrik på Fyn, hvor Strandmøllen har Danmarks eneste elektrolyseanlæg til produktion af bæredygtig brint.
Da brint er et bæredygtigt brændstof, er det et stærkt alternativ til de fossile brændstoffer til biler. Især nu, hvor der i de kommende år bliver skabt mulighed for tankning i store dele af Danmark i forbindelse med Strandmøllens partnerskab med OK a.m.b.a og H2 Logic A/S. Det er derfor naturligt at gå et skridt foran og etablere egen brintstation samt begynde udskiftningen af bilparken fra fossilt brændstof til brintbiler.
-Vi på Strandmøllen er overbevist om, at brintbilerne får et gennembrud på det danske marked i de kommende år. På sigt tror vi på, at også privatbilisterne vil vælge brintbilen. Med vores investering i brintbil og flere brintstationer håber vi på at være med til at kickstarte dette gennembrud, udtaler Strandmøllens markedsdirektør, Lars Laursen.
I forvejen kører der et antal brintbiler indkøbt af kommuner primært til brug i hjemmeplejen. Strandmøllen bliver derfor en af de første private virksomheder, der kører brintbil.
For et par uger siden meddelte Strandmøllen, at de har indgået partnerskab med OK a.m.b.a og H2 Logic A/S om etablering af brinttankstationer i Danmark. Den nystartede virksomhed, Danish Hydrogen Fuel A/S, har planlagt at bygge fem brinttankstationer i Danmark inden udgangen af 2016. For at komme hurtigt i gang med egne brintbiler har Strandmøllen allerede nu selv bygget sin egen brinttankstation ved anlægget i Ejby.
-Vi er meget stolte over at være med til at opbygge en infrastruktur til brinttankning. Hos Strandmøllen sætter vi en ære i at handle, som vi prædiker og gøre tingene selv. Vi synes derfor, at det er naturligt – udover samarbejdet i Danish Hydrogen Fuel – at starte med at etablere vores egen brintstation. Vi ønsker at tage vores del af ansvaret for at skabe en klimarigtig transport og være med til at skåne miljøet, fortæller Strandmøllens adm. direktør, Alex Buendia.
Strandmøllens brintbil, en Hyundai ix35, er den første serieproducerede brændselscellebil på markedet. Tankkapaciteten på brintbilen gør det muligt at køre 600 km før tankning. Strandmøllens Hyundai ix35 skal bruges af Strandmøllens ansatte.
-Vi er utrolig glade for, at Strandmøllen har valgt at satse på brintteknologien. Når en stor seriøs spiller på markedet kommer med en sådan udmelding understreger det teknologiens meget klare potentiale. Vi er meget stolte over at have muligheden for at levere en ix35 brintbil til Strandmøllen og er glade for den tillid, der vises Hyundai i udrulningsprogrammet i forhold til infrastrukturen, udtaler Søren Møller Pedersen, salgschef Hyundai Bil Import A/S.
Fakta om brintbiler og tankstationer
Brintbiler er moderne elbiler, hvor energien er lagret i form af brint, der omdannes til elektricitet i en brændselscelle, med vand som eneste udstødning. Den teknologiske udvikling inden for brintbiler er gået hurtigt de seneste år. Det betyder, at den nyeste generation af brintbiler er helt på højde med benzindrevne biler, både med hensyn til optankningstid, rækkevidde og brændstofomkostninger. Brint kan produceres på basis af bæredygtig elektricitet og kan derved anvendes som lager for de stigende mængder vindmøllestrøm.
Foto: Markedsdirektør Lars Laursen og adm. direktør Alex Buendia, foran Strandmøllens brintbil og brintstation i Ejby.