Den omkalfatrende, softwaredrevne transformation af bilindustrien bør være et wake-up call for fremstillingsindustrien. Der er brug for en ny tilgang til produktudvikling. Sådan lyder det i et blogindlæg fra Filip Stål, der er nordisk direktør hos PTC.
Helt tilbage i 1965 udviklede Massachusetts Institute of Technology den såkaldte Apollo Guidance Computer (AGC) til NASA’s Apollo-program – verdens første bredt anerkendte indlejrede softwaresystem.
Seks år senere, i 1971, udgav Intel den første mikroprocessor, C4004, som frigjorde indlejrede softwaresystemer fra hardwareenheder som uafhængige computerenheder. En milepæl i moderne computerteknologi.
Spol frem til i dag, hvor software som mikroprocessorer er ved at overtage verden. Eller i det mindste den rolle, som hardware har spillet i produktudviklingen i det sidste århundrede. Tag Volkswagen som et eksempel: deres 2020-prognoser forudså, at en bil kunne integrere op til én milliard kodelinjer i 2025. Sådanne fremskridt tydeliggør bilproducenters position som softwarevirksomheder, og den tidligere Volkswagen-direktør Herbert Diess forudsiger, at over 90 pct. af innovationen i bilindustrien vil stamme fra software.
Et paradigmeskift med enorme konsekvenser
Denne udvikling i bilindustrien understreger den stigende betydning af software som drivkraft for industriens transformation. Integrationen af software med hardware har ændret sig fra grundlæggende indlejrede systemer til sofistikerede, softwaredefinerede produkter. Denne overgang understreger softwareinnovation som kernen i produktudviklingen, hvilket muliggør kontinuerlige funktionsopdateringer uden at kræve hardwareændringer.
Dette paradigmeskift påvirker forretningsmodellerne markant. Virksomheder som Tesla har været pionerer inden for OTA-opdateringer (Over-The-Air), der muliggør fjernopgraderinger af software. Denne tilgang har vist sig at være meget rentabel, og indtægterne fra softwareservice er blevet en væsentlig del af den samlede indtjening. Den traditionelle elektroniske og elektriske arkitektur i biler udvikler sig også og går fra en distribueret model til en centraliseret en af slagsen, drevet af behovet for større computerkraft og effektivitet.
Da produktinnovation i stigende grad er afhængig af software, skifter udviklingsmodellen fra en ”hardware-først”-tilgang til en ”software-først”-tilgang. Denne softwaredefinerede udviklingsmodel integrerer smidig softwareudvikling med digital udrulning og drift, hvilket forbedrer effektivitet og innovation.
Agil produktudvikling som nøgle til digital transformation
Med ovenstående i tankerne vil jeg hævde, at agil produktudvikling er central for digital transformation. Ikke kun i bilindustrien, men også andre steder i branchen. Denne transformation involverer to nøgleaspekter, som vi kunne kalde ”at dreje til venstre” og ”at dreje til højre”.
• Venstredrejningen: Denne tilgang fokuserer på innovation af R&D-modeller og integrerer BizDevOps-strategier for at etablere agile processer tidligt i produktudviklingen. Digitale prototyper, datadrevne simuleringer og digitale tvillinger driver et skift fra traditionel serieudvikling til agile iterative modeller, der forbedrer effektivitet og samarbejde.
• Højredrejningen: Dette aspekt lægger vægt på innovation af forretningsmodeller og udnytter OTA og cloud computing til at levere løbende opdateringer og merværditjenester. Digitale tvillinger, der repræsenterer det komplette digitale udtryk for fysiske produkter, letter smidig udvikling og implementering og muliggør en problemfri overgang til iterative processer. Digitale tvillinger vil yderligere transformere produktets driftsmodel for at gøre ”Product-as-a-Service” til en realitet, hvor et produkt eller en software kan opkræves for det, der bruges.
Hvilken vej går du?
Så hvilken vej går du? Uanset retningen er det tydeligt, at produktionsvirksomheder er nødt til at tænke over, hvordan de vil arbejde med produktudvikling i fremtiden for at fremtidssikre deres F & U.
Hos PTC kan vi se, at agile transformationer driver en ny bølge af innovation inden for produktion med betydelige forbedringer i forhold til F&U-præstationer.
Virksomheder, der gennemgår agile transformationer, rapporterer om forbedret time-to-market, kvalitet, produktivitet og medarbejdertilfredshed. Efterhånden som industrien udvikler sig, vil det være afgørende at omfavne softwaredrevne metoder for at forblive konkurrencedygtig og opfylde kravene i den softwaredefinerede æra.
Se mod øst for inspiration
En PTC-case fra Kina kan forhåbentlig her afslutningsvist understrege min pointe:
Kinas bilindustri arbejder aktivt med softwaredefinerede køretøjer og anerkender den kritiske rolle, som software spiller i fremtidens biler. En førende virksomhed inden for nye elektriske køretøjer har f.eks. integreret “softwaredefineret innovation” i sin kernestrategi med fokus på arkitektur-, proces- og værktøjsinnovation.
• Arkitekturinnovation: Virksomheden har udviklet en ny elektronisk og elektrisk arkitektur (EEA), der er tilpasset nye energikøretøjer, og som forbedrer computerkraften og softwareudviklingskapaciteten.
• Procesinnovation: Ved at kombinere traditionelle standarder med agil udvikling understøtter virksomheden udviklingen og iterationen af intelligente tjenester gennem en hybrid ‘vandfald + agil’ proces.
• Værktøjsinnovation: Implementering af værktøjskæder og CI/CD-platforme har forbedret effektiviteten af softwareudvikling, testning og udgivelse, hvilket sikrer softwareudvikling af høj kvalitet.
Dette strategiske fokus har ført til betydelig markedsanerkendelse – med et stærkt salg af biler og et ry for intelligente køretøjskonfigurationer. Denne case understreger kun vigtigheden af fortsat at investere i softwaredrevet innovation – uanset om man fremstiller biler eller robotter.