Normalt er badminton ikke det, der fylder mest her på kanalen. Men når robotterne pludselig indtager badminton-banerne, så stiger interessen – set med TekniskFokus-briller. Og det var præcis situationen i Jyske Bank Arena i Odense i sidste uge i forbindelse med afholdelsen af Victor Denmark Open. Her rakte robotarme fjerbolde til verdensstjernerne, og mobile robotter trillede rundt med både ketsjertasker og programmer til publikum. Robotternes indtog i badminton-begivenheden var en del af en massiv bybranding overfor det vigtige asiatiske robot-marked.

-Odense har gennem de sidste 12 år etableret sig som et internationalt centrum for robotter. Det er en styrkeposition, der gennemsyrer byen – og derfor skal det selvfølgelig også være en del af Victor Denmark Open. Det er jo en turnering og en sportsgren med enorm popularitet i Asien, hvor hundredvis af millioner ser med. Derfor glæder vi os til at vise, at det kan noget specielt, når en af verdens bedste badmintonturneringer afholdes i verdens bedste robot-by, siger Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense.
I 2022 foregik næsten 2/3 af alle nye robotinstallationer i Asien. Det omfatter i alt over 400.000 installationer, og antallet af installationer i Asien er siden 2017 steget med godt otte pct. i snit pr. år.
-Man må ikke undervurdere, hvor vigtige de asiatiske markeder bliver for os de kommende år. Kina, Japan og Sydkorea er internationale frontløbere, når det handler om at anvende robotter til at løse opgaver i fremstillingsindustrien og i stigende grad også i servicesektoren. At vi her i forbindelse med Victor Denmark Open kan vise, hvor gode Odense og Fyn er til arbejdet med de kollaborative robotter, det giver bestemt et boost til det arbejde, vi gør for at bringe danske robotvirksomheder tættere på det asiatiske marked, siger direktør i Danmarks nationale robotklynge Odense Robotics Søren Elmer Kristensen, der sammen med Odense-borgmesteren netop er hjemvendt fra et markedsbesøg i Sydkorea.
Kreativ og relevant brandaktivering
At lade Victor Denmark Open invadere af robotter virker altså som et klogt træk, både hvad angår branding og bundlinje.
Ph.D. og forsker i sportsbranding på Professionshøjskolen UCN Kenneth Cortsen kigger mod VM i fodbold og Wimbledon for at finde parallelle eksempler på branding, der bygger på samme relevans og kreative brandaktivering rent forretningsmæssigt:
-Asiaterne er jo vilde med badminton, og sporten er så stort et kulturelt fænomen på deres breddegrader, at der virkelig er mulighed for at komme igennem med et budskab her. At man ind i mellem smash og clearslag kan vise glimt af kollaborative robotter, som oven i købet er tæt integreret i badmintonkampenes afvikling, det er et af de mest gennemførte og innovative eksempler på bybranding, jeg har set herhjemme. Det kan måle sig med den kreativitet, vi så under Tour de France, hvor Mærsk-skibet sejlede under Storebæltsbroen, mens cykelrytterne kørte over den, siger han.

Badminton Danmark, der i år afviklede Victor Denmark Open for 17. gang i Odense, var også meget begejstrede for robotternes rolle ved årets turnering:
-Med de her robotinitiativer lægger vi endnu et niveau på samarbejdet med vores værtsby her i Odense og Destination Fyn. Over en årrække har vi sammen vist vejen i den internationale badmintonverden i forhold til eksempelvis det samlede event set-up, og med robotinitiativerne skiller vi os igen ud på en forhåbentlig sjov og spændende måde. Vi er glade for, at vi på den vis kan bidrage til Odenses position som en førende robotby, og så tilfører det her jo forhåbentligt en ekstra dimension på oplevelsessiden, som publikum også har stor glæde af, siger Kristian Langbak, direktør i Badminton Danmark.
Det er ikke kun spillere og servedommere, som fik en hjælpende hånd af robotterne. Rundt omkring i hallerne havde forskellige udgaver af Odenses varemærke travlt med at underholde, informere og servicere tilskuerne. Blandt dem kunne man spotte gæster, der ikke kun er i byen for at se badminton. Flere fynske virksomheder havde nemlig benyttet anledningen til at dyrke og pleje deres relationer til asiatiske kunder med forkærlighed for ketsjersporten.