Mandag blev Østerbrotunnelen indviet af Københavns overborgmester Frank Jensen (A) og bestyrelsesformand Leo Larsen, HOFOR. Den vil i fremtiden kunne transportere store mængder regnvand fra Ydre Østerbro direkte ud i havnen.
Hvis et skybrud for alvor rammer, og tunnelen fyldes til bristepunktet, kan den lede op til 12 kubikmeter regnvand ud i havet. Hvert sekund. Det svarer til at tømme et olympisk svømmebassin på 3,5 minut. Det er meget regnvand, som udover at blive fjernet fra gaderne på Ydre Østerbro, også er væk fra kloaksystemet, hvor det ellers skal pumpes omkring 12 kilometer gennem København ud til rensning ved Lynetten.
Men trods den 580 meter lange tunnel er der stadig lang vej at gå inden Ydre Østerbro er helt skybrudssikret.
Ydre Østerbro er et af de steder i København, hvor skybrudssikringen er nået længst. Der er skabt områder i kvarteret, hvor regnvand kan opsamles og forsinkes som eksempelvis Tåsinge Plads. Og nu er Østerbrotunnelen også klar. Alligevel går der år, inden kvarteret er færdig med at blive skybrudssikret.
En brik i puslespillet
-Med Østerbrotunnelen lægger vi en vigtig brik i det store puslespil, det er at skybrudssikre København og Østerbro. Men denne tunnel er én brik blandt mange, og det er et puslespil, som skal lægges over en lang årrække, siger Frank Jensen, Københavns overborgmester.
En af årsagerne til, at det tager mange år, er, at forsyningsselskabet og kommunen har valgt at finde løsninger, som ikke kun kan transportere vandet væk, men også kan forskønne byen og give nye åndehuller. Og det er indtil videre lykkedes så godt, at Klimakvarteret, som området på Ydre Østerbro bliver kaldt, har tiltrukket sig opmærksomhed fra en række udenlandske byer.
Østerbrotunnelen er unik, fordi den er den første af sin slags. Den skal transportere regnvand fra Ydre Østerbro direkte ud i havet for at reducere de mange skader, der tidligere har været i kvarteret som følge af kraftig regn og skybrud. Men tunnelen er ikke unik ret længe endnu. Flere steder i byen er HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, og Københavns Kommune i gang med at planlægge lignende tunneler for at kunne styre regnvandet lidt smartere i fremtiden. Og for at få udbytte af tunnelerne skal HOFOR og Københavns Kommune i fællesskab udføre en lang række projekter, som leder regnvandet uden om kloakken og ned i tunnelerne.
-Østerbrotunnelen er en slags motorvej for regnvandet, og nu fortsætter arbejdet med at lave alle tilkørslerne, så vandet kan blive ledt fra tage og veje ned i tunnelen og direkte ud i havnen på sikker og forsvarlig vis, siger bestyrelsesformand Leo Larsen, HOFOR.
Nu er det hele gemt under jorden
Tilbage på Østerbro kan man ved havnen nu kun ane, at her en gang var en stor byggeplads med livlig aktivitet. Det eneste tilbage er et par firkantede dæksler, som giver adgang til skakten og en indhegning, som entreprenøren NCC og rådgiver COWI råder over, mens de laver de sidste tilslutninger. Kontorbygningerne har fået deres vante udsigt, og snart er alle parkeringspladser tilbage.
-Det store arbejde med at tunnelere under gasværksgrunden frem til Johan Svendsens Vej og etablere flere skakte og et udløb er nu ikke længere synligt. Og indvielsen var en af de få gange, man kunne komme til at se tunnelen indefra. For når tilslutningerne først er færdige, og regnen falder, er hele det store arbejde skjult under jorden. Der kan endda gå årevis, inden systemet for alvor skal vise, hvad det duer til, siger Rasmus A. Rasmussen, afdelingschef hos NCC.
Fakta om Østerbrotunnelen:
• Længde 580 meter
• Diameter: 2,5 meter
• Kan rumme 29.000 kubikmeter vand
• Byggeperiode 2015-2017
• Bygherre: HOFOR A/S
• Entreprenør: NCC/SMET
• Rådgiver: COWI A/S.