En ny rapport fra Ericsson omhandler fremtidens produktion, særligt fremkomsten af den smartere, hurtigere og sikrere produktionsmedarbejder. Rapporten belyser blandt andet et konstant kapløb om produktivitet og effektivitet – og at automatisering i mange tilfælde hverken er nemt eller økonomisk indbringende uden menneskelig indblanden; dette på grund af opgavernes komplekse karakter.
Ifølge rapporten forventer næsten to tredjedele af de adspurgte produktionsvirksomheder at være automatiseret til mindst 80 procent inden for 10 år. Og mange forventer en stor stigning i brugen af IKT-baserede produktionsværktøjer (informations- og kommunikationsteknologier). Det være sig AI, videogenkendelse, augmentet og virtual reality, AGV’ere og exoskeletter.
Rapportens nøgleresultater
• På trods af pandemien klarer produktionsvirksomheder sig overraskende godt. Den hårde globale konkurrence betyder, at næsten otte ud af ti producenter skærer i omkostninger, men de har dog navigeret så godt gennem Covid-19, at 69 procent siger, at deres finansielle resultater er uændrede eller endda forbedret.
• Kedeligt, farligt og beskidt arbejde er stadig en realitet, uanset hvor godt ledelsen synes de gør det. Mens kun to procent af beslutningstagerne er utilfredse med, hvordan deres virksomheder arbejder for at reducere kedeligt, beskidt og farligt arbejde, siger produktionsmedarbejderne stadig, at 71 procent af arbejdet er mindst en af disse ting.
• En hurtigere, smartere og mere sikker produktionsmedarbejder er ved at opstå, muliggjort af IKT-baserede produktionsværktøjer (informations- og kommunikationsteknologier). I de næste fem år forventer syv ud af ti produktionsvirksomheder at anvende mindst fem produktionsværktøjer. Tre ud af fire produktionsvirksomheder siger, at avanceret trådløs teknologi som 5G og Wi-Fi 6 er meget vigtige for produktionsværktøjer.
• Produktionsvirksomheder, der anvender flere IKT-baserede produktionsværktøjer end andre, har større succes på næsten alle dimensioner, fra økonomi til bæredygtighed. Omkring 50 procent. af de virksomheder, der bruger tre eller flere af disse værktøjer, siger, at de har større økonomisk succes, hvilket er 17 procent mere end dem, der bruger ingen værktøjer overhovedet.
• Fuld automatisering nærmer sig, men hverken beslutningstagere eller produktionsmedarbejdere forstår konsekvenserne til fulde. Mens næsten to tredjedele af de adspurgte produktionsvirksomheder forventer at være automatiseret til mindst 80 procent inden for 10 år, mener mere end halvdelen af produktionsmedarbejderne stadig, at der vil være brug for flere medarbejdere i tilsvarende roller i 2030, og kun en ud af fem tror, at der vil være brug for færre mennesker. Tæt på ni ud af ti beslutningstagere forventer, at AI vil blive brugt i deres produktionsprocesser inden for de næste 10 år, men tre ud af fire mener dog, at mennesker stadig vil træffe mindst halvdelen af alle produktionsbeslutninger.
• Den traditionelle fabrik får konkurrence af 3D-printere og pop-up faciliteter. Mere end halvdelen af alle producenter mener, at produktion som en service og pop-up fabrikker vil være almindelige i 2030, drevet af behovet for fleksibilitet og tilpasningsevne. Lige så mange er enige om, at additiv fremstilling og/eller 3D-printing vil være en vigtig del af deres produktionsproces.
Om rapporten
Denne rapport er den anden i en række rapporter om fremtidens virksomheder og fokuserer på transformationen af fremstillingssektoren. Ericsson Consumer & IndustryLab udforsker fremtidens teknologi til forbrugerne, virksomheder og et bæredygtigt samfund. Virksomheden leverer markedsundersøgelser, brugbar indsigt og designkoncepter til at drive innovation og bæredygtig forretningsudvikling. Ericsson Consumer & IndustryLab leverer en videnskabelig faktabaseret analyse vedrørende miljømæssige, sociale og økonomiske konsekvenser og muligheder ved IKT.
Det er den største rapport, som IndustryLab har udarbejdet til dato, og den omfatter 22 markeder og 8657 respondenter, 3214 beslutningstagere og 5443 produktionsmedarbejdere i virksomheder med mere end 250 ansatte i Australien, Belgien, Canada, Kina, Colombia, Frankrig, Indien, Indonesien, Italien, Tyskland, Saudi-Arabien, Mexico, Portugal, Singapore, Korea, Spanien, Sverige, Taiwan, Thailand, Storbritannien, USA, Canada, Thailand og Vietnam.