• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

NavnenytOffshore og marine26. 01. 2021 | Helle Friemann Nielsen

Projekt skal realisere brændselscellers grønne potentiale i søfarten

NavnenytOffshore og marine26. 01. 2021 By Helle Friemann Nielsen

Søfartens søgen efter nul- og lavemissionsbrændstoffer, der kan bidrage til at imødekomme den internationale søfartsorganisation IMO’s målsætning om at reducere branchens samlede udledning af drivhusgasser med mindst 50 procent i 2050, er i fuld gang i disse år.
For at understøtte den målsætning har Alfa Laval i Aalborg, DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping netop igangsat det fælles projekt SOFC4Maritime med støtte fra EUDP. Projektet har til formål at sikre optimal udnyttelse af fremtidens grønne brændstoffer til søfarten gennem anvendelse af såkaldte keramiske brændselsceller, der – når de baseres på brændstoffer som ammoniak, brint eller biometan – rummer et lovende potentiale som erstatning for fossile brændsler.
Alfa Laval i Aalborg skal lede projektet og i øvrigt bidrage ved at stille sit verdensførende testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi til skibe til rådighed.

-I Alfa Laval har vi gennem mange år beskæftiget os med udviklingen af maritime miljøteknologier. Konkret i forhold til netop drivmidler har vi siden 2016 blandt andet kunnet teste anvendelsen af flydende naturgas (LNG) i vores testcenter, som desuden netop er blevet udvidet, så vi nu har mulighed for at køre test med endnu flere af fremtidens potentielle brændsler. Vi ser meget frem til, at vi sammen med nogle andre stærke aktører fra branchen nu får mulighed for at søsætte endnu et ambitiøst projekt, der forhåbentligt kan bidrage med ny viden og ny teknologi til gavn for den grønne omstilling af søfarten, udtaler Søren Hjort Krarup, direktør, Alfa Laval i Aalborg.
Ved at konvertere brændstof til elektricitet gennem elektrokemi kan keramiske brændselsceller potentielt producere strøm med højere effektivitet end en forbrændingsmotor, der kører på samme brændstof – vel at mærke uden at udlede forurenende partikler. Ammoniakbaserede brændselsceller er særligt attraktive, da ammoniak kan produceres i stor skala ved at bruge genanvendelig elektricitet uden biomasseressourcer. Forskningen vil derfor tage udgangspunkt i ammoniakbaserede brændselsceller.
Haldor Topsoe vil levere den underliggende brændselscelleteknologi, mens DTU Energy vil understøtte med systemlayout og komponenttest.
-Vi er stolte over at bidrage med vores kompetencer inden for brændselscelleteknologien og ammoniak som skibsbrændsel, som er nødvendig for at nedbringe CO2-udslippet i søfartsindustrien. Det er et vigtigt og presserende mål i kampen for klimaet, siger Kim Grøn Knudsen, Chief Strategy & Innovation Officer, Haldor Topsoe.
-Vores viden om performance og test af brændselscelleteknologi og komponenter vil for alvor blive bragt i spil og komme til sin ret i et vigtigt projekt, som sigter mod en CO2-fri skibsindustri, udtaler Søren Linderoth, Head of Department, DTU Energy.
Svitzer vil bidrage til projektet med et skibsejerperspektiv, og Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping vil sikre et bredt overblik over branchen og foretage end to end-analyse af forskellige energibaner samt detaljeret teknoøkonomisk analyse.
-Vi er ivrige efter at forfølge projektet, som vil give vigtig information og forstærke mulighederne for fremtidige veje mod CO2-fri shipping basereret på keramiske brændselsceller, siger Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Søfartens plan for CO2-reduktion
Den globale shippingindustri står ifølge et IMO-studie for cirka tre procent af den globale CO2-udledning – en andel, som med stor sandsynlighed vil stige i takt med, at andre industrier forsøger at håndtere klimapåvirkningen i de kommende årtier.
For at opnå en længerevarende CO2-reduktion kræves der nye typer af brændstof og systematiske ændringer i branchen. Skibsindustrien er reguleret globalt, hvilket giver anledning til at sikre en bredt forankret inkorporering af ny teknologi og brændstoffer. Der vil dog være behov for ny lovgivning for at sikre omstillingen.
For desuden at accelerere udviklingen af gangbare teknologier er der brug for en koordineret indsats inden for anvendt forskning på tværs af hele værdikæden. Førende aktører i industrien spiller her en vigtig rolle i forhold til at sikre, at laboratorieforskningen udvikler sig til skalerbare løsninger, der matcher søfartens behov.

Skrevet i: Navnenyt, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

InnovationNavnenytTop26. 06. 2025

Det er kun knap 15 pct. af iværksættere i Danmark, som ser sig selv som ”Løvens Hule”-typen. Faktisk svarer næsten 1/3, at de slet ikke identificerer sig som iværksættere. Spørger man Mads Vacszy Kragh, tidligere direktør i Erhvervshus Sjælland og forfatter til bogen ”Iværksættertyper”, så skaber

Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

AktueltNavnenytRobotter26. 06. 2025

Den danske startup Scurid, med adresse i Odense, løb med titlen ”Europe's Best Robotics Startup” ved årets automatica-messe i München. Det skete efter en veloplagt pitch foran en erfaren jury og i skarp konkurrence med fem andre europæiske startups. Onsdag den 25. juni indtog seks lovende

Rigtig god sommer

AktueltBranchenyt26. 06. 2025

Det er tid til sommerferie – og det gælder også TekniskFokus, der holder pause i juli måned. Dette er således det sidste nyhedsbrev på denne side af ferien. Vi udkommer igen tirsdag den 5. august. Holdet bag TekniskFokus ønsker alle en god sommerferie…

Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

AutomatiseringRobotter26. 06. 2025

Universal Robots lancerer UR Studio, der er et stærkt online simuleringsværktøj, bygget på PolyScope X; UR’s mest avancerede, åbne og AI-kompatible softwareplatform. UR Studio, som man kan se i denne uge på UR’s stand på automationsmessen automatica i München, gør det muligt for kunder,

AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

Automatisering26. 06. 2025

Erhvervslivet står over for et stigende pres for at implementere generativ AI, men det halter med AI-paratheden. SAS Institute har introduceret et værktøj, der kan hjælpe danske virksomheder med at vurdere og benchmarke deres implementering af generativ AI i forhold til globale

Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

Energi og miljøNavnenytProcesteknologi26. 06. 2025

Kyoto Group har indgået et partnerskab med den danske rådgivningsvirksomhed Hebsgaard|Larsen for at fremme udbredelsen af Kyoto Groups termiske batteri, Heatcube, i Danmark. En løsning, der tilbyder fuldt elektrificeret varme til en reduceret pris – uden behov for forudgående

Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

Energi og miljøOffshore og marineTop23. 06. 2025

El-færgen Ellen er en klimadarling. Men hvad gør man med 26.000 slidte battericeller? To SDU-forskere vil bruge batterierne til at lagre sol og vind. På Ærø har verdens længst sejlende el-færge, Ellen, sejlet i over fem år på ren el og skrevet sig ind i transporthistoriens grønne kapitel. Men

DIRA tager springet ud i Europa

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter23. 06. 2025

Dansk Robot Netværk, DIRA, rykker ud over landegrænserne. Nu opruster DIRA netværksaktiviteter og videndeling i hele Europa – og indleder med delegationstur til Holland senere på året. Dansk Robot Netværk, DIRA, har i flere år været et samlingspunkt for viden, samarbejde og innovation på tværs

International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

AktueltBranchenytMesser og møder23. 06. 2025

International Drone Show cementerede i sidste uge sin status som Nordens største droneevent ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur. Droner står foran deres helt store gennembrud i en række industrier.Det blev

Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

AutomatiseringMesser og møderRobotter23. 06. 2025

På automatica 2025, der afholdes i denne uge fra 24. til 27. juni, præsenterer Universal Robots en række nye teknologier, der er designet til at hjælpe virksomheder med at imødekomme Europas stigende behov for fleksibel og skalerbar automatisering. Blandt højdepunkterne på messen i Hal B4,

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

    26.06.2025

  • Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

    26.06.2025

  • Rigtig god sommer

    26.06.2025

  • Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

    26.06.2025

  • AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

    26.06.2025

  • Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

    26.06.2025

  • Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

    23.06.2025

  • DIRA tager springet ud i Europa

    23.06.2025

  • International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

    23.06.2025

  • Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

    23.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik