I en ny forskningsserie afdækker Tata Consultancy Services, TCS, og MIT Sloan Management Review, hvordan generativ og prædiktiv AI ændrer måden, virksomheder driver og udvikler forretning på. Forskningsserien, som er et resultat af et årelangt samarbejde mellem TCS og MIT Sloan Management Review, retter sig mod seks forskellige erhvervssektorer – herunder produktionssektoren.

Tata Consultancy Services (TCS), en én af verdens førende IT-konsulentvirksomheder, har indledt et samarbejde med MIT Sloan Management Review (MIT SMR) om en ny international forskningsserie, der udforsker næste fase i sammenspillet mellem mennesker og kunstig intelligens (AI).
I takt med, at virksomheder investerer massivt i ny teknologi og AI-baserede løsninger, har forskningsserien til formål at afdække, hvordan nye samarbejdsformer mellem mennesker og maskiner vinder frem og omformer beslutningsprocesser og strategisk udvikling i det moderne erhvervsliv.
Forskningsserien omfatter en række artikler på tværs af seks erhvervssektorer, herunder produktion, detail og forbrugsvarer, finans og forsikring, sundhed, forsyning samt kommunikation, medier og teknologi.
Fokus på menneskecentreret AI
Serien kortlægger, hvordan virksomhedsledere anvender AI-løsninger til at styrke interne beslutningsprocesser og opnå konkurrencemæssige fordele. Forskningen sætter fokus på menneskecentreret AI og kaster lys over, hvordan generativ og prædiktiv AI viser sig som drivkræfter bag omfattende forandringer i den måde, virksomheder skaber værdi.
Serien er et resultat af et årelangt samarbejde mellem MIT SMR og TCS og bygger på indsigter fra førende eksperter i globale virksomheder, herunder Walmart, Meta, MasterCard og Pernod Ricard.
Med forskningsprojektet bidrager TCS og MIT SMR med nye indsigter i, hvordan AI styrker menneskelig dømmekraft. Forskningen peger på et markant skifte, hvor AI bevæger sig fra rollen som rådgiver til medarkitekt for organisatoriske beslutningsprocesser. I stedet for blot at effektivisere eksisterende arbejdsgange er AI nu med til at kvalificere de valgmuligheder, som beslutningstagere står overfor.
Det fælles forskningsarbejde introducerer begrebet Intelligent Choice Architectures (ICA), et nyt paradigme, hvor menneskecentrerede AI-systemer ikke kun assisterer, men aktivt bidrager til at strukturere og forme strategiske beslutninger ved at generere nye muligheder, forudsige konsekvenser og kvalificere valg. Forskningen viser desuden, at virksomheder, der formår at navigere i dette paradigmeskifte, opnår et konkurrencemæssigt forspring sammenlignet med dem, der stadig er bundet af traditionelle beslutningsmodeller.
-ICA’er vender op og ned på de spilleregler, vi kender. De lærer ikke bare af beslutninger. De lærer, hvordan man forbedrer de omgivelser, hvori beslutningerne træffes. Det er ikke analyse – det er arkitektur, siger Michael Schrage, forsker ved MIT Sloan’s enhed for digital økonomi og medforfatter til rapporten.
Vikram Sharma, landechef hos TCS Danmark, supplerer:
-Ved at kombinere menneskelig dømmekraft med maskinlæring løfter ICA’er AI fra at automatisere opgaver til at skabe overlegne og robuste beslutningsprocesser. Det gør det muligt at træffe mere gennemsigtige og verificerbare beslutninger. ICA’er kan også bruges strategisk til at matche talentudvikling med forretningsmål og gøre det nemmere at spotte og udvikle medarbejdere med højt potentiale. På sigt er målet, at mennesker og AI samarbejder både tæt og intelligent, så virksomheder træffer hurtigere, bedre og mere bæredygtige beslutninger.
Resultaterne af forskningen
Gennem forskningsprojektet fastholder TCS sine ambitioner om at identificere og formidle nye digitale tendenser i erhvervslivet.
I årenes løb har TCS og MIT SMR samarbejdet om en række brancheanalyser med fokus på blandt andet fremtidens arbejdsstyrke, digital inklusion, detailhandel og kundeoplevelser. På globalt plan samarbejder TCS i dag med mere end 50 akademiske institutioner for at indsamle, udveksle og formidle viden, som virksomheder kan bruge til at træffe bedre strategiske beslutninger.
Resultaterne af forskningen giver praksisnære eksempler på, hvordan virksomheder allerede anvender ICA’er til at skabe nye handlemuligheder, omfordele beslutningsrettigheder og forbedre deres bundlinjer.
I produktionssektoren kan AI-assiteret beslutningstagning bidrage til bedre valg inden for produktdesign, optimering af forsyningskæder og effektivisering af centrale fremstillingsprocesser. Virksomheden Cummins, som er en multinational amerikansk producent af motorer, filtreringsprodukter og øvrige dele til bilindustrien, undersøger fx, hvordan AI kan bruges til at simulere ekstreme scenarier i udviklingen af drivlinjer. Herved demonstrerer virksomheden, hvordan ICA’er kan forbedre modstandsdygtigheden og samtidig forkorte vejen fra idé til marked.
De andre sektorer er: Detailhandel, finans- og forsikringssektoren, kommunikation, medier og teknologi samt sundhedssektoren.
TCS er særligt udrustet til at hjælpe virksomheder med at navigere i det nye AI-paradigme, hvor ledere i stigende grad må gentænke både interne politikker og beslutningsprocesser. Som betroet partner for en lang række virksomheder, der ønsker at tage springet ind i AI-drevet transformation, har TCS hjulpet med at omsætte ambitioner til handling – selv når vejen frem har været uklar. Med en bred portefølje af AI-løsninger har TCS understøttet organisationer på tværs af sektorer i at kombinere menneskelig dømmekraft med avancerede algoritmer. Senest har virksomheden opgraderet sin GenAI-platform, WisdomNext 2.0, med agentbaserede funktioner og blev anerkendt som ”NVIDIA Rising Star Consulting Partner of the Year” for innovation og ekspertise inden for AI på GTC 2025.