Den nye danske undervisningsrobot, Fable Spin, bliver mødt med overvældende interesse fra lærere på alle niveauer fra underskolen til tekniske videreuddannelser. Efterspørgslen fra ind- og udland er massiv, og den lille danske startup i Farum, som har udviklet robotten, knokler i øjeblikket dag og nat på at imødekomme interessen.
-Fable Spin er det seneste skud på Fable Systemet, som giver alle den fantastiske følelse, det er at kunne programmere en robot. Fable Systemet giver eleverne succesoplevelser med programmering, innovation og kreativitet og er samtidig robust nok til den hårde medfart, den kan få i skolen og gør dermed robotteknologi bredt tilgængelig, siger David Johan Christensen, CEO i Shape Robotics, virksomheden bag Fable System.
Den nye Fable Spin blev lanceret på en af verdens førende messer for digitale læremidler i januar i London, da den anses for at have stort potentiale i Storbritannien, der er det eneste G7-land, hvor mængden af industrirobotter er under gennemsnittet i verden. Den nye danske robot gør det nemt at undervise i STEM-færdigheder for elever på alle klassetrin fra indskoling til erhvervsuddannelser. Eleverne kan nemt programmere Fable Spin til at bevæge sig, spille fodbold, rydde op, danse, bryde, overvåge et rum, være social eller transportere emner fra A til B. Den har hjul og en række indbyggede sensorer, så den kan undgå forhindringer, udføre redningsmissioner og navigere efter streger.
Fable Systemet gør, at elever fra 3. klasse kan lære programmeringssprogene Blockly og Python.
Fable Spin forudses at være afgørende i forhold til flaskehalsproblemer hos virksomheder, som har svært ved at rekruttere kvalificerede medarbejdere indenfor naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik (Science, Technology, Engineering and Mathematics, også kaldet STEM-fag). Ifølge nye undersøgelser koster mangel på kvalificeret arbejdskraft for eksempel britiske virksomheder over 12 milliarder kroner om året i udgifter til rekruttering, oplæring, aflønning af vikarer og opskruede lønninger.
Fra rollinger til nørder
Fable Systemet tilbyder læring på alle niveauer lige fra teknologiforståelse i folkeskolen til undervisning i matematik og datalogi på gymnasier og erhvervsuddannelser.
-Fable kan bruges til at undervise alle – fra børn i indskolingen til robotforskere. Samtidig har den stor lighed med professionelle robotter, så den kan bruges på erhvervsuddannelserne til undervisning i programmering, automation, computervision, CAD-design og kunstig intelligens. Fable dækker hele spektret og er skabt til undervisning i det 21. århundrede, forklarer Moises Pacheco, CTO og medstifter af Shape Robotics.
Efter blot halvandet år på markedet er Fable Systemet i brug på over 200 skoler og uddannelsesinstitutioner i mere end 20 lande. Karen Fleming fra Keble Prep School i det nordlige London fortæller:
-Vi blev straks meget begejstrede for Fable, og det var nemt at komme i gang. Den er rigtig godt lavet og nem at samle. Vi var også vilde med Blocky-programmeringen og syntes, at det var nemt at navigere rundt. Den er rigtig fin i tråd med det andet Blockly-arbejde, vi har lavet. Vi gjorde den klar og fik nogle få elever til at prøve den af. De fik Fable til at registrere bevægelser og til at vinke og smile. Men det allerbedste var snakken eleverne imellem. Det var en fornøjelse at se, hvordan de udtænkte løsninger på problemerne.
En række danske skoler på alle niveauer bruger allerede Fable Systemet, og Danmark ligger i Top 6, hvad angår brug af industrirobotter med 211 pr. 10.000 indbyggere mod 74 i gennemsnit.