Små lavtflyvende satellitter skal sørge for, at skibe i vanskelige farvande får bedre kommunikation ombord. Det skal spare skibene mange kilometers sejlads og øge sikkerheden for besætningen. Nyt konsortium skal udvikle en løsning, så Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, snart kan opsende den første ud af halvtreds satellitter til blandt andet iskort-information.
Skibe, der bevæger sig i farvande langt fra kysten, kan ikke bruge kystradioen til at kommunikere. I stedet bruges satellitter, men de satellitnet, der benyttes i dag, er enten for dyre, uegnede til små datamængder, eller slet ikke dækkende højt mod nord.
Et nyt forskningsprojekt, der har fået navnet MARIOT (Maritime IoT), skal demonstrere, at små satellitter i lav højde kan levere en billig dataforbindelse til maritime sikkerheds- og navigationstjenester også i vanskelige farvande.
Kan spare tusindvis af kilometers sejlads
I første omgang vil MARIOT have fokus på arktiske behov, fordi udtyndingen af havisen omkring Nordpolen åbner for nye skibsruter, der kan spare skibene for mange tusinde kilometers sejlads i forhold til de traditionelle interkontinentale ruter.
Næste skridt vil være almindelige sikkerheds- og navigationstjenester som for eksempel farvandsefterretninger og kystovervågning, mens systemet også på langt sigt vil kunne benyttes til forskellige industrielle tjenester – eksempelvis løbende overvågning af skibsmotorer og kritisk udstyr ombord.
Projektet baserer sig på VDES (VHF Data Exchange System), der er anden generation af det, der kaldes AIS-standarden. AIS er et signal, der sendes via antenner, og det bruges i dag af mere end 200.000 skibe til at dele data som position, kurs og fart mellem skibe og kystradiostationer. AIS har dog en begrænset rækkevidde på maksimalt 30 sømil.
VDES tilbyder en mere effektiv deling af mange flere typer af data, også via satellit.
Projektet udnytter, at der i november 2019 blev tildelt globale radiofrekvenser til satellitbaseret VDES, så man netop nu har muligheden for at etablere den første globale VDES-løsning.
Virksomheder, AU og DMI i samarbejde
Det er virksomhederne GateHouse, Space Inventor og Satlab, der skal udvikle de tekniske komponenter i projektet, mens Aalborg Universitet vil bidrage med teknologi og viden på baggrund af deres mange opsendelser af såkaldte ”Cubesats” (mini-satellitter) igennem de seneste 20 år.
DMI deltager med konkrete tjenester, som p.t. er under udvikling, og som i projektet skal tilpasses VDES-teknologien, så den kan modtages ude på skibene. Projektet ledes af den nyligt etablerede satellitoperatør Sternula.
MARIOT-projektet støttes af Innovationsfonden med 20 millioner kroner og vil danne grundlag for en betydelig styrkelse af den danske maritime informations- og kommunikationsteknologi samt rumindustrien.
Udover at udvikle den tekniske løsning i form af en satellit og det bagvedliggende netværk ønsker partnerne at opbygge en generel platform, som andre tjenesteudbydere kan anvende til deres maritime løsninger.
Danmark har i forvejen verdens femtestørste handelsflåde og en førende position inden for maritime IKT-løsninger, hvilket udgør gunstige rammer for danske projekter inden for denne industri.