• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

Offshore og marine01. 12. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Ny dansk model skal bidrage til design af mere sikre skibe

Offshore og marine01. 12. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Store containerskibe på op til 400 meters længde skal fremover designes med større sikkerhed for øje. Det skal ske med opdatering af en model, der er udviklet på DTU.

I takt med at skibe i dag bygges stadig længere, vokser også problemet med whipping. Whipping opstår ved pludselige belastninger, eksempelvis når et skib sejler i høje bølger, hvor dets for- eller agterstavn bliver løftet op over bølgerne for derefter at banke ned i vandet igen. Det belaster skibets stålskrog hårdt og kan medføre skader og svækkelse af hele konstruktionen.
Problemet er kendt og har tidligere forårsaget store skader på skibe. De værste tilfælde er fra 2007 og 2013, hvor to 300 meter lange containerskibe brækkede over i storme. I begge tilfælde blev det efterfølgende slået fast, at whipping havde været en medvirkende årsag. Med ønsket om at bygge stadig længere skibe, helt op til 400 meter lange, er behovet for at kunne tage højde for whipping allerede i skibets designfase derfor også øget. Indtil da bruger skibene data fra sensorer til at fastlægge, hvornår det eksempelvis er nødvendigt at sætte farten ned eller ændre sejlretning i forhold til bølgerne for på den måde at reducere whipping-effekterne.

Hurtigere og mere enkel model
DTU har gennem de sidste 10 år udviklet en unik analyseramme, der kan simulere den vibration, skibet udsættes for ved påvirkning fra bølgerne. Til at kumme simulere disse komplicerede fysiske forhold anvendes en Computational Fluid Dynamics model, der inkluderer meget omfattende computerberegninger, som det tager lang tid at gennemføre. Ikke mindst når beregningerne i en designproces både skal tage højde for påvirkningerne fra en tre timer lang storm i høj bølgegang og påvirkninger fra vibrationer gennem hele skibets-30-årige liv.
Et vigtigt element i DTU’s analyseramme er indledningsvist at kunne anvende en hurtigere model til at forudse, i hvilke situationer bølgerne kan afstedkomme whipping og derfor efterfølgende skal undersøges nærmere. Denne hidtidige ”predicter” har dog vist sig ikke at være nøjagtig nok i forhold til at kunne anvendes i forbindelse med skibsdesign. Et nyt projekt skal derfor udvikle en ny enkel og præcis predicter.
-Vi vil udvikle en ny predicter, som kan anvendes til at indsnævre de kritiske punkter i skibets udformning i forhold til whipping. Beregninger af disse scenarier vil derefter kunne udføres med brug af den store analyseramme på et par minutter i stedet for timer, siger Yanlin Shao, DTU Mekanik, der er ansvarlig for det nye projekt.
Målet er, at den nye predicter sammen med analyserammen kan levere en whippinganalyse, som kan anvendes i konstruktionen af skibe, både i Danmark og resten af verden.
-Vi samarbejder derfor også med DNV GL, som udarbejder og løbende opdaterer de retningslinjer for design, der verden over skal følges ved byggeri af nye skibe. DNV GL er interesserede i at anvende vores nye predicter i et pilotprojekt for at imødekomme problemerne med whipping, siger Yanlin Shao videre.
Projektet er netop begyndt, og Yanlin Shao håber at have en model klar til test i løbet af de næste par år.

Skrevet i: Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

InnovationNavnenytTop26. 06. 2025

Det er kun knap 15 pct. af iværksættere i Danmark, som ser sig selv som ”Løvens Hule”-typen. Faktisk svarer næsten 1/3, at de slet ikke identificerer sig som iværksættere. Spørger man Mads Vacszy Kragh, tidligere direktør i Erhvervshus Sjælland og forfatter til bogen ”Iværksættertyper”, så skaber

Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

AktueltNavnenytRobotter26. 06. 2025

Den danske startup Scurid, med adresse i Odense, løb med titlen ”Europe's Best Robotics Startup” ved årets automatica-messe i München. Det skete efter en veloplagt pitch foran en erfaren jury og i skarp konkurrence med fem andre europæiske startups. Onsdag den 25. juni indtog seks lovende

Rigtig god sommer

AktueltBranchenyt26. 06. 2025

Det er tid til sommerferie – og det gælder også TekniskFokus, der holder pause i juli måned. Dette er således det sidste nyhedsbrev på denne side af ferien. Vi udkommer igen tirsdag den 5. august. Holdet bag TekniskFokus ønsker alle en god sommerferie…

Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

AutomatiseringRobotter26. 06. 2025

Universal Robots lancerer UR Studio, der er et stærkt online simuleringsværktøj, bygget på PolyScope X; UR’s mest avancerede, åbne og AI-kompatible softwareplatform. UR Studio, som man kan se i denne uge på UR’s stand på automationsmessen automatica i München, gør det muligt for kunder,

AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

Automatisering26. 06. 2025

Erhvervslivet står over for et stigende pres for at implementere generativ AI, men det halter med AI-paratheden. SAS Institute har introduceret et værktøj, der kan hjælpe danske virksomheder med at vurdere og benchmarke deres implementering af generativ AI i forhold til globale

Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

Energi og miljøNavnenytProcesteknologi26. 06. 2025

Kyoto Group har indgået et partnerskab med den danske rådgivningsvirksomhed Hebsgaard|Larsen for at fremme udbredelsen af Kyoto Groups termiske batteri, Heatcube, i Danmark. En løsning, der tilbyder fuldt elektrificeret varme til en reduceret pris – uden behov for forudgående

Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

Energi og miljøOffshore og marineTop23. 06. 2025

El-færgen Ellen er en klimadarling. Men hvad gør man med 26.000 slidte battericeller? To SDU-forskere vil bruge batterierne til at lagre sol og vind. På Ærø har verdens længst sejlende el-færge, Ellen, sejlet i over fem år på ren el og skrevet sig ind i transporthistoriens grønne kapitel. Men

DIRA tager springet ud i Europa

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter23. 06. 2025

Dansk Robot Netværk, DIRA, rykker ud over landegrænserne. Nu opruster DIRA netværksaktiviteter og videndeling i hele Europa – og indleder med delegationstur til Holland senere på året. Dansk Robot Netværk, DIRA, har i flere år været et samlingspunkt for viden, samarbejde og innovation på tværs

International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

AktueltBranchenytMesser og møder23. 06. 2025

International Drone Show cementerede i sidste uge sin status som Nordens største droneevent ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur. Droner står foran deres helt store gennembrud i en række industrier.Det blev

Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

AutomatiseringMesser og møderRobotter23. 06. 2025

På automatica 2025, der afholdes i denne uge fra 24. til 27. juni, præsenterer Universal Robots en række nye teknologier, der er designet til at hjælpe virksomheder med at imødekomme Europas stigende behov for fleksibel og skalerbar automatisering. Blandt højdepunkterne på messen i Hal B4,

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

    26.06.2025

  • Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

    26.06.2025

  • Rigtig god sommer

    26.06.2025

  • Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

    26.06.2025

  • AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

    26.06.2025

  • Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

    26.06.2025

  • Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

    23.06.2025

  • DIRA tager springet ud i Europa

    23.06.2025

  • International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

    23.06.2025

  • Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

    23.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik