Teknisk service er i vækst. Alene i 2021 har Nordelektro fået over 1.500 nye anlæg i porteføljen. Derfor lancerer virksomheden en ny servicestrategi med René Hansen i spidsen i en nyoprettet stilling som servicechef.

Hos Nordelektro er driftschefen erstattet af en servicechef, og overmontørerne er blevet til serviceledere.
Det sker som led i en strategi, der skal imødekomme en stigende efterspørgsel på teknisk service og gøre Nordelektro til en foretrukken leverandør af Teknisk Facility Management (TFM). Nøgleordene er forebyggelse og optimering. Gennem systematisk brug af data og et øget fokus på forebyggende vedligehold vil Nordelektro sikre mere stabil drift og længere levetid på kundernes tekniske installationer og anlæg.
-Vi rådgiver allerede om forebyggende vedligehold som led i vores servicebesøg og lovpligtige eftersyn. Men vi tror på, at vi kan gøre det endnu bedre, siger René Hansen.
En ny måde at arbejde på
Som nyudnævnt servicechef bliver han en af drivkræfterne bag implementeringen af den nye servicestrategi.
Tidligere lå ansvaret for Nordelektros serviceforretning hos driftschefen, som varetog den daglige ledelse af virksomhedens godt 30 servicemontører. Ledelsen af montørerne er nu fordelt ud på servicelederne, mens René Hansen har rettet sit fulde fokus mod udvikling af serviceforretningen. En vigtig del af strategien er, at Nordelektros servicemontører fremover vil få en mere rådgivende rolle, end det er tilfældet i dag.
-Montøren er potentielt kundens bedste rådgiver, fordi han i forvejen laver service på maskinerne. For nogle vil det være en ny måde at arbejde på, og det kommer til at kræve et internt kompetenceløft. Det er en løbende proces, som det er min opgave at facilitere i tæt samarbejde med servicelederne, forklarer René Hansen.
Han kommer senest fra en stilling som serviceleder i Nordelektros elevatorafdeling og var før det ansat som projektleder. Han er uddannet maskinmester, lastvognsmekaniker, skibsmaskinist og sergent ved Forsvaret. CV’et tæller desuden ansættelser hos Fjordline, Roblon, MAN Energy og Forsvaret.
Over 1.500 nye anlæg i porteføljen
Hos Nordelektro skal det nye service-setup imødekomme den tendens, at virksomheder i stigende grad ønsker at samle deres tekniske serviceopgaver hos én leverandør. Nordelektro oplever, at mange kunder har udvidet deres serviceaftaler betydeligt, og samtidig er nye store TFM-kunder kommet til. Det betyder, at Nordelektro alene i 2021 har fået over 1.500 nye anlæg i service. Det svarer til en vækst på mere end 30 procent.
For at håndtere den voksende portefølje har Nordelektro udviklet en cloud-baseret kundeportal, der samler alle data fra drift og vedligehold af kundernes maskiner og tekniske udstyr. Det skaber overblik og danner grundlag for effektiv planlægning af forebyggende vedligehold, så større nedbrud undgås.
-Vi ønsker at sætte forebyggende vedligehold på dagsordenen, fordi det har en væsentlig betydning for mange virksomheders økonomi. Reparationer og nedetid er en stor omkostning, som vi kan reducere ved at udnytte data bedre og arbejde mere struktureret med vedligehold og optimering ude hos kunderne, siger René Hansen.
Nordelektro A/S har afdelinger i Aalborg og Frederikshavn og løser tekniske opgaver i hele Danmark for en bred vifte af kunder inden for blandt andet industri, produktion, kontorerhverv, detailhandel, uddannelse og bolig. Virksomheden er specialist i teknisk facility management og efterser pt. flere end 6.400 tekniske anlæg. Nordelektro er etableret i 1934 og beskæftiger ca. 40 medarbejdere.