IFS har netop offentliggjort resultatet af en international undersøgelse om holdningen til kunstig intelligens (AI).
Undersøgelsen, som er foretaget blandt 600 ledere fra forskellige brancher i Norden, Tyskland, England, Frankrig, USA og Australien, viser, at AI er på agendaen i stort set alle virksomheder.
90 procent af lederne svarer, at de har planer om at implementere AI i en eller anden form forskellige steder i deres virksomhed. Det er især inden for industriel automation, at AI rykker. 44,6 procent af respondenterne planlægger AI-projekter på dette felt. CRM, lagerstyring og logistik kommer ind på en andenplads med 38,9 procent.
60,6 procent af lederne forventer, at AI vil øge medarbejdernes effektivitet. Lige under halvdelen – 47,9 procent – vil bruge AI til at tilføre værdi til produkter og services. Omkring en femtedel – 18,1 procent – svarer direkte, at de proaktivt vil bruge AI til at erstatte eksisterende medarbejdere.
Selv om produktivitetsforbedringer er det primære fokus for flertallet, forventer 29,3 procent, at AI vil resultere i afskedigelser i deres branche. Adspurgt om hvad man kan gøre ved dette, svarer 56 procent, at samfundet bør sikre, at medarbejdere uddannes i at bruge AI til at styrke egen produktivitet. 23,4 procent mener, at markedet automatisk vil skabe nye jobs til dem, der bliver overflødige som følge af AI, mens 15,4 procent foreslår, at arbejdsugen nedbringes til 30 timer.
-AI er ikke længere en spirende teknologi. Den bliver implementeret nu. Vi ser allerede mange eksempler på løsninger, hvor teknologien styrker eksisterende beslutningsprocesser, fordi brugerne får adgang til mere rettidig, akkurat og relevant information. Nye teknologier som AI, RPA (Robotic Process Automation) og IoT understøtter en ny form for forretningsautomation, som vil øge konkurrencefordelene for de virksomheder, der er modige nok til at udnytte de nye værktøjer og services, siger administrerende direktør i IFS Nordics, Elni Kullmer.
-Resultaterne i vores undersøgelse sammenholdt med cases fra virkelighedens verden viser, at det er nu, virksomhederne kan høste forretningsmæssig og økonomisk værdi af at automatisere. Det er nemt at falde på halen over al hypen omkring AI, men man opnår kun succes, hvis man er parat til at gøre op med eksisterende forretningsmodeller. Teknologierne i sig selv er ikke et universalmiddel. Men AI kan, med den rette datamodel og funktionsdygtige brugercases, være med til at styrke produktiviteten og levere betydelige fordele i dele af eller hele forretningen. AI vil blive anvendt af det store flertal af virksomheder i en eller anden form i nær fremtid, siger Elni Kullmer.