Hvilken indflydelse kan de nye krav i ISO 9001:2015-standarden for kvalitetsledelse få for vedligehold? Bureau Veritas holder oplæg om de nye krav på en konference i Den Danske Vedligeholdsforening den 2. december.
ISO 9001 er den 23. september i år udkommet med nye krav til blandt andet fastlæggelse af risiko, som kan påvirke kundetilfredsheden, for eksempel med hensyn til levering til tiden. Dette krav kombineret med øgede krav til processtyring vil i højere grad end tidligere stille krav til vedligehold som en del af kvalitetsledelsessystemet. Hvilken indflydelse vil disse nye ISO 9001-krav få for vedligehold i praksis?
Dette spørgsmål vil Michael Fich drøfte på konferencen ”Sikkerhed i vedligehold – forebyggelse af person- og udstyrsuheld” arrangeret af Den Danske Vedligeholdsforening i Fredericia den 2. december 2015.
Til daglig er Michael Fich teknisk chefkonsulent hos Bureau Veritas A/S, som globalt hjælper mange virksomheder med deres ISO-certificeringer. Oprindelig er Michael Fich uddannet maskiningeniør (BSc Eng.).
-Det ligger nu som et krav i ISO 9001, at man skal foretage en risikoidentifikation af de områder, som kan påvirke kundetilfredsheden. En sådan risikovurdering må omfatte produktionsudstyret: Er det udstyr, man bruger i sin produktion eller proces, tilstrækkelig vedligeholdt, så det ikke påvirker kvaliteten af den ydelse, der skal leveres – eller forsinker leveringen i forhold til den aftalte tidsfrist. Det må være vigtige parametre for kunderne. Før skulle man sikre sig, at ens udstyr var velegnet til den pågældende produktion eller proces, men nu kan der blive stillet øgede krav om processtyring, siger Michael Fich.
Plan-Do-Check-Act
Han mener, at de nye ISO 9001-krav medfører øgede krav til virksomhedens ledelse.
-Før var der kun krav om, at ledelsen skulle være engageret i, at virksomhedernes systemer var effektive, men hvornår er man det? Nu bliver ledelsen nødt til at demonstrere leadership i forhold til eksakte forhold. Som beskrevet i standarden. Så vidt jeg kan vurdere de nye krav, må det også medføre en øget fokus på vedligehold, siger Michael Fich.
Han nævner Plan-Do-Check-Act-hjulet som en metode, der kan være med til at sikre en indsats i vedligeholdet og på den måde være med til at sikre kundetilfredshed.
-Manglende vedligehold kan resultere i dårlig kvalitet og forsinkelse i leverancer, fordi produktionsudstyret bliver ramt af nedbrud. I den forbindelse kan en virksomhed skulle have nogle KPI’er, hvis det er nødvendigt for processtyringen– altså målbare indikatorer for deres processer, herunder vedligehold. Hvis der gentagne gange er nedbrud, og det påvirker for eksempel rettidighed i levering til kunderne, må man kigge på, om vedligeholdsindsatsen er tilstrækkelig, siger Michael Fich.
Overordnede krav
Som ekstern certificeringsinstans kan Bureau Veritas ikke direkte kræve, at en virksomhed opstiller KPI’er for vedligeholdsprocesserne, men hvis processernes styring ikke kan efterleve proceskravene, og dermed det der er aftalt med kunderne, må man som certificeringsansvarlig spørge ind til, hvordan virksomheden har tænkt sig at leve op til det aftalte, mener Michael Fich.
-Vi kan ikke stille krav om specifikke vedligeholdsstrategier. De krav, der kan komme i forbindelse med ISO 9001-certificering, bliver af mere indirekte og overordnet karakter. Det er så op til virksomhederne, hvordan de mere konkret vil sørge for at overholde og opfylde kravene i standarden, herunder hvilken vedligeholdsstrategi de vælger, siger Michael Fich.
Kalibrering af måleudstyr
Et andet konkret område, hvor de nye ISO 9001- krav kan komme til at gøre en forskel for virksomhederne, er kalibrering af måleudstyr, vurderer Michael Fich.
-Man skal sikre sig, at det måleudstyr, man bruger til at kalibrere eller måle på sit produktionsudstyr, er præcist og pålideligt nok – med sporbarhed til nationale standarder. Det kræver jævnlig kalibrering af måleudstyret. Her stiller den nye ISO 9001-standard krav om dokumentation for, at udstyret er ”fit for purpose”. Måleusikkerhed kan være afgørende for, om man er i stand til at varetage sit vedligehold på en tilstrækkelig god måde. Her skal man både sikre sig, at udstyret lever op til kravene, og at de medarbejdere, som skal stå for målingerne, er tilstrækkelig kompetente, siger han videre.
Overensstemmelse med strategi
Endelig stiller den nye ISO 9001-standard krav om, at kvalitetsledelsessystemet er i overensstemmelse med virksomhedens overordnede strategi.
-Populært sagt, hvis man sammenligner et kvalitetsledelsessystem med en bus, er det ikke ligegyldigt, om bussen skal køre i Saharaørkenen eller i Antarktis. Bussen skal indrettes og udstyres, så den passer til den tur, den skal køre. På samme måde med en kvalitetspolitik. Den skal afspejle virksomhedens overordnede strategi. Det har ikke tidligere været et krav, men nu skal virksomheden bringe kvalitetsledelsessystemet i overensstemmelse med sin strategi og kunne demonstrere, at det forholder sig sådan. Har man de kompetencer, udstyr og medarbejdere om bord på ”bussen”, som er nødvendige for at føre både kvalitetsledelse og strategi ud i livet. Virksomhedens kontekst skal også fastlægges. Det kan være en CSR-politik om at ansætte et vist antal medarbejdere med særlige udfordringer i for eksempel skånejob. Hvad betyder dette for kvalitetsledelsessystemet og derved virksomhedens evne til at leve op til de aftalte kundekrav og dermed kundernes tilfredshed, siger Michael Fich.
Tilmelding til temadagen hos Den Danske Vedligeholdsforening i Fredericia den 2. december kan ske via http://www.ddv.org.
Foto: Michael Fich.