• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

InnovationOffshore og marine06. 01. 2020 | Helle Friemann Nielsen

Komposit skal erstatte støbejern i særligt hårde, martime miljøer

InnovationOffshore og marine06. 01. 2020 By Helle Friemann Nielsen

Inden i de adskillige etager store motorer til verdens største skibe sidder enorme varmevekslere lavet af støbejern. Et nyt forskningsprojekt skal for første gang finde en billig kompositerstatning til de klassiske jernkomponenter, som kan koste hundredtusindvis af kroner at vedligeholde.
Danske Vestas Aircoil og Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, har slået pjalterne sammen for at finde et alternativ til de tonstunge varmevekslerkonstruktioner, der i årtier har været en central del af kæmpestore, turboladede skibsmotorer.
Målet er at reducere vægten af dækslerne til varmeveksleren, som på de største motorer kan være adskillige meter høje og veje mange hundrede kilo. Det er første gang, man på denne måde forsøger at erstatte det klassiske støbejernsprodukt.
-Det er uudforsket farvand, vi begiver os ud i. Der findes godt nok flere alternativer til støbejern i dag, men det er i form af meget dyre metallegeringer. Det er første gang, vi med dette projekt forsøger at finde en billigere eller tilsvarende løsning af komposit, men det er ikke let, fordi forholdene er så barske, som de er, siger Simon Heide-Jørgensen, erhvervspostdoc på projektet, der er støttet af Innovationsfonden og går under navnet comMEC: Durability of composite end plate for marine engine cooler.
Han fortsætter:
-Materialet, vi leder efter, skal kunne holde til vand, saltvand, vibrationer, højt tryk og høje temperaturer. Ikke kun kortvarigt, men hele tiden og i mange, mange år fremover. Og så skal det gerne være prissvarende til det nuværende, som man har benyttet i årevis.

Det er voldsomt dyrt at vedligeholde dagens kæmpe varmevekslere på enorme skibsmotorer. Simon Heide-Jørgensen, Aarhus Universitet, er derfor ved at udvikle et kompositmateriale, der kan erstatte det klassiske metal. Foto: Anders Trærup.

Der er ellers rigeligt med økonomisk incitament til at finde et alternativ til støbejern. Hvis man i dag finder en lækage i systemet, er man nødt til at stoppe motoren og finde fejlen ved at åbne dækslerne. Men de er så tunge, at de kræver specialmandskab og -værktøj. Hvilket kan være tidskrævende og omkostningsrigt. Samtidig koster det let hundredtusindvis af kroner i downtime per dag, skibet ligger stille.
-Det er vanvittigt dyrt, så vi arbejder på at finde en løsning, der gør dækslerne væsentligt lettere at håndtere. Vi håber på at kunne reducere vægten betydeligt, siger Simon Heide-Jørgensen.
Samtidig virker støbejern ikke supergodt sammen med saltvand, hvorfor man i dag for at undgå rust overfladebehandler hele systemet med dyre kemikalier.
-Hovedmålet med projektet er at finde et proof of concept på et nyt materiale og design til dækslet, som kan holde til det hele samt forudsige konsekvenserne ved den langvarige udsættelse for de barske forhold. Herfra er meningen at tage materialet videre og forhåbentlig på sigt skabe en lettere og stærkere konstruktion, som ikke behøver den kemiske behandling, siger han.

ComMEC-projektet ledes af lektor Michal Budzik fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, og R&D Manager Claus Hessler Ibsen fra Vestas Aircoil.

Skrevet i: Innovation, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

InnovationNavnenytTop26. 06. 2025

Det er kun knap 15 pct. af iværksættere i Danmark, som ser sig selv som ”Løvens Hule”-typen. Faktisk svarer næsten 1/3, at de slet ikke identificerer sig som iværksættere. Spørger man Mads Vacszy Kragh, tidligere direktør i Erhvervshus Sjælland og forfatter til bogen ”Iværksættertyper”, så skaber

Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

AktueltNavnenytRobotter26. 06. 2025

Den danske startup Scurid, med adresse i Odense, løb med titlen ”Europe's Best Robotics Startup” ved årets automatica-messe i München. Det skete efter en veloplagt pitch foran en erfaren jury og i skarp konkurrence med fem andre europæiske startups. Onsdag den 25. juni indtog seks lovende

Rigtig god sommer

AktueltBranchenyt26. 06. 2025

Det er tid til sommerferie – og det gælder også TekniskFokus, der holder pause i juli måned. Dette er således det sidste nyhedsbrev på denne side af ferien. Vi udkommer igen tirsdag den 5. august. Holdet bag TekniskFokus ønsker alle en god sommerferie…

Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

AutomatiseringRobotter26. 06. 2025

Universal Robots lancerer UR Studio, der er et stærkt online simuleringsværktøj, bygget på PolyScope X; UR’s mest avancerede, åbne og AI-kompatible softwareplatform. UR Studio, som man kan se i denne uge på UR’s stand på automationsmessen automatica i München, gør det muligt for kunder,

AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

Automatisering26. 06. 2025

Erhvervslivet står over for et stigende pres for at implementere generativ AI, men det halter med AI-paratheden. SAS Institute har introduceret et værktøj, der kan hjælpe danske virksomheder med at vurdere og benchmarke deres implementering af generativ AI i forhold til globale

Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

Energi og miljøNavnenytProcesteknologi26. 06. 2025

Kyoto Group har indgået et partnerskab med den danske rådgivningsvirksomhed Hebsgaard|Larsen for at fremme udbredelsen af Kyoto Groups termiske batteri, Heatcube, i Danmark. En løsning, der tilbyder fuldt elektrificeret varme til en reduceret pris – uden behov for forudgående

Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

Energi og miljøOffshore og marineTop23. 06. 2025

El-færgen Ellen er en klimadarling. Men hvad gør man med 26.000 slidte battericeller? To SDU-forskere vil bruge batterierne til at lagre sol og vind. På Ærø har verdens længst sejlende el-færge, Ellen, sejlet i over fem år på ren el og skrevet sig ind i transporthistoriens grønne kapitel. Men

DIRA tager springet ud i Europa

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter23. 06. 2025

Dansk Robot Netværk, DIRA, rykker ud over landegrænserne. Nu opruster DIRA netværksaktiviteter og videndeling i hele Europa – og indleder med delegationstur til Holland senere på året. Dansk Robot Netværk, DIRA, har i flere år været et samlingspunkt for viden, samarbejde og innovation på tværs

International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

AktueltBranchenytMesser og møder23. 06. 2025

International Drone Show cementerede i sidste uge sin status som Nordens største droneevent ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur. Droner står foran deres helt store gennembrud i en række industrier.Det blev

Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

AutomatiseringMesser og møderRobotter23. 06. 2025

På automatica 2025, der afholdes i denne uge fra 24. til 27. juni, præsenterer Universal Robots en række nye teknologier, der er designet til at hjælpe virksomheder med at imødekomme Europas stigende behov for fleksibel og skalerbar automatisering. Blandt højdepunkterne på messen i Hal B4,

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Det tabte iværksætteri – glemmer vi den innovative borger?

    26.06.2025

  • Danske Scurid er Europas bedste robot-startup

    26.06.2025

  • Rigtig god sommer

    26.06.2025

  • Nyt online simuleringsværktøj – design af den optimale robotcelle

    26.06.2025

  • AI-kapløb: Nyt benchmark-værktøj hjælper danske virksomheder med at måle og styrke deres AI-parathed

    26.06.2025

  • Partnerskab vil fremme elektrificeringen af industriel procesvarme i Danmark

    26.06.2025

  • Fra bølgeskvulp til solskin – elfærge-batterier får nyt liv

    23.06.2025

  • DIRA tager springet ud i Europa

    23.06.2025

  • International Drone Show i Odense satte ny besøgsrekord

    23.06.2025

  • Universal Robots A/S præsenterer nye teknologier på automatica 2025

    23.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik