I sidste uge tog Mærks et stort skridt fremad mod en grønnere skibsfart med indvielsen af Mærsks – og verdens – første containerskib, Laura Mærsk, som skal sejle på grøn metanol. Rådet for Grøn Omstilling byder containerskibet velkomment – efter alt for mange år i den grønne startboks.
Søfarten er ansvarlig for omkring tre procent af de globale drivhusgasudledninger, og har i alt for mange år siddet fast i den grønne startboks. Rådet for Grøn Omstilling byder det derfor velkomment, at det første containerskib, som kan sejles på grønne brændstoffer, nu er på vandet.
-Det er et stort skridt for søfartens fossile exit-plan, at det første containerskib nu kan sejles udelukkende med grønne brændstoffer. Den globale søfart skal over de næste år erstatte 300 mio. tons fossilt brændstof med grønne brændstoffer bygget sol og vind. Opgaven er enorm og søfarten har alt for længe siddet på hænderne. Derfor er det svært at overvurdere betydningen af, at vi nu endelig går fra ord til handling, siger Rasmus Bjerring Larsen, der er klima og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
-Det første metanol containerskib er nu ankommet, men det er klimaforandringerne i den grad også. Derfor må vi ikke glemme tidspresset, og at dette kun er begyndelsen. Mærsk er nu ét skridt foran konkurrenterne, men der er stadig langt i mål. Nu har vi brug for regulering, som sikrer at foreneren betaler og krav om at de grønne brændstoffer tages i brug, fortsætter han.
Fremtiden byder på grønnere brændstoffer
Det nye skib skulle oprindeligt have sejlet på e-metanol fra European Energys anlæg ved Åbenrå. På grund af forsinkelser skal skibet nu til en start sejle på biometanol fra nedbrydning af organisk affald fra lossepladser i USA, indtil e-metanol produktionen kommer i gang.
Rådet for Grøn Omstilling bifalder ambitionen om e-metanol og anerkender, at der kan være udfordringer i at få forsyningen på plads. Både e-metanol og biometanol indeholder dog stadig kulstof. Derfor anbefaler Rådet for Grøn Omstilling på sigt at skifte til endnu grønnere brændstoffer, såsom e-ammoniak, når de forventeligt kommer på markedet indenfor få år.
-Mærsk har gjort en indsats for at gøre det grønnest mulige med de teknologier og råvarer, som er på markedet i dag. Metanol og særligt e-metanol er i dag det bedste alternativ til fossilt skibsbrændstof, fordi det erstatter fossil energi med vedvarende energi fra sol og vind. Og det er netop søfartens vigtigste opgave; at komme væk fra den fossile energi hurtigst mulig, siger han videre og fortsætter:
-Det er afgørende, at rederier kommer i gang med det, der kan gøres nu – altså metanol – men de skal også holde døren åben for endnu renere brændstoffer, som forventes at komme på markedet indenfor de næste par år. Vi har en meget begrænset mængde bæredygtigt kulstof, og skibsfarten bør bruge så lidt som muligt, siger Rasmus Bjerring Larsen afslutningsvis.
Mærsk har dags dato bestilt 25 skibe, som kan sejle på metanol. Skibene leveres løbende og forventes alle at være på vandet i løbet af 2027. Globalt er der bestilt mere end 200 skibe, som kan sejle på metanol.
Globalt samarbejde skal realisere historisk aftale om ny klimastrategi for skibsfarten
Næsten i samme moment som Laura Mærsk’s jomfrurejse, har Danmark taget initiativ til en rundbordssamtale i New York om, hvordan verdens lande når ambitionen om klimaneutral skibsfart og samtidig sikrer en retfærdig omstilling af skibsfarten. Det skriver Erhvervsministeret.
De 175 medlemslande i Den Internationale Søfartsorganisation, IMO, blev i juli enige om en ny klimastrategi med en ambition om at gøre international skibsfart klimaneutral tæt på 2050. I strategien ligger en ambitiøs tidsplan for vedtagelse af bindende global regulering i 2025, som skal træde i kraft i 2027.
Frem mod 2025 vil Danmark arbejde for at understøtte en tilsvarende ambitiøs implementering af klimastrategien. Derfor har erhvervsminister Morten Bødskov på tværs af regioner inviteret til en rundbordssamtale i forbindelse med FN’s Generalforsamling i New York.
-Vi kan ikke forandre den internationale skibsfart alene. Det er en global sektor, og derfor skal vi samarbejde på tværs af lande og kontinenter. Vi skal have alle med ombord på kursen mod klimaneutral skibsfart tæt på 2050, og det gør vi bl.a. ved at styrke samarbejdet med udviklingslandene, for hvem den grønne omstilling kan være en stor udfordring. I fællesskab kan vi bidrage til en retfærdig og grøn omstilling af skibsfarten, siger erhvervsminister Morten Bødskov.
For at sætte skub i processen vil Danmark yde et bidrag på 20 mio. kr. til en IMO-fond, målrettet udvikling og teknisk samarbejde. Håbet er, at bidraget vil inspirere andre lande til at indgå lignende forpligtelser.
Generalsekretær for IMO, Kitack Lim vil sidde med ved den uformelle snak om implementeringen af klimastrategien. De øvrige deltagerlande er Belgien, Ghana, Filippinerne, Sydkorea, Tuvalu, New Zealand, Singapore og Tyskland.
Formålet med rundbordet er at skabe et rum for at drøfte den videre vej fra vedtagelsen af IMO-klimastrategien, og hvordan man accelererer skibsfartens grønne omstilling i lyset af IMO’s klimastrategi, samtidig med at der sikres en retfærdig omstilling af skibsfarten.