Eksportbarometeret er på det laveste niveau siden energikrisen i 2022. Toldsatser og usikkerhed om den globale samhandel fylder for eksportørerne.

Optimismen blandt de danske eksportører ligger på et meget lille sted, når man ser resultaterne af den nyeste Eksportbarometer-undersøgelse foretaget af Danish Export Association og Jyske Bank.
Barometerindekset, som viser det generelle niveau af optimisme er i andet kvartal faldet til 50, som indikerer et neutralt niveau. I første kvartal lå tallet på 56, som indikerer et pænt optimistisk niveau.
En stor del af respondenterne svarer, at det er toldsatser og andre handelshindringer, som er de største udfordringer for dem lige nu.
-Siden målingen i første kvartal har vi jo haft Trumps ”Liberation Day”, hvor han præsenterede de høje toldsatser. Selv om han sidenhen har justeret på satserne og sat det på pause, er der en stor usikkerhed i forhold til, hvordan det kommer til at påvirke eksporten og den globale samhandel, siger cheføkonom i Jyske Bank, Niels Rønholt.
Afklaring ønskes
Selv om 71 procent i undersøgelsen vurderer, at de vil blive hårdt ramt af en told på 10 procent, er det ikke tolden alene, der får optimismen til at dale. Det er primært de mange skiftende meldinger og usikkerheden om, hvordan amerikanske toldsatser, modsvar fra EU og en truede handelskrig kan påvirke markeder og eksportmuligheder, der fylder for eksportørerne.
-Virksomhederne sender et ret tydeligt signal om, at usikkerheden skaber bekymring for deres muligheder for at eksportere. Hvis bare toldsatserne blev indført, så kunne man tage beslutninger om, hvordan man skal håndtere det. Men når meldingerne hele tiden skifter, er det virkelig svært at navigere i, siger CEO i Danish Export Association, Anette Galskjøt.
Flere handler på situationen
Hvor de seneste Eksportbarometerundersøgelser har vist, at en overvejende del af virksomhederne var afventende i forhold til situationen med USA, er der nu en stigende del, som begynder at handle.
Det betyder fx, at flere virksomheder tilpasser prisstrategien for at være parate til at absorbere ekstra udgifter eller lægge dem over på kunderne.
Der er også en stigende andel, som forsøger at mindske afhængigheden af det amerikanske marked ved at flytte eksportaktiviteter til andre markeder, og endelig er der flere virksomheder, der undersøger mulighederne for at omdirigere eksporten til USA via andre lande for at undgå told.
Kig mod Europa
Mens USA altså kan virke tiltagende uoverskueligt set med eksportbriller, er der god grund til at kigge mod Europa og det indre EU-marked. For eksempel er der vedtaget investeringer for 500 milliarder Euro i Tyskland. Milliarder, som skal udrulles over en årrække.
Ser man på Eksportbarometer, som har beskæftiget sig med netop Tyskland, svare knapt en fjerdedel, at de fornemmer en lille fremgang på det tyske marked, mens 60 procent oplever status quo. Samtidig svarer en overvejende del af virksomhederne, at de afventer de konkrete investeringer, inden de selv investerer mere i Tyskland. Der er dog en andel, som har planer om at investerer mere i salg og marketing i den kommende tid.