International formandspost sætter DTU i front for forskning i tilpasning af motorer, når nye elektro-fuels, ammoniak og methanol i de kommende år vinder indpas i skibs- og flytrafikken.
Det internationale Energiagentur, IEA, har netop valgt professor Jesper Schramm fra DTU Mekanik som formand for det teknologiprogram, der omhandler avancerede motorbrændstoffer. Det er yderst sjældent, at den ære tilfalder Danmark i det fornemme selskab, som energiagenturet udgør, hvor verdens dygtigste forskere og virksomheder er samlet.
Helt overraskende er det nu ikke, at DTU og Jesper Schramm får lov til at stå i spidsen for teknologiprogrammet i de kommende år. Danmark er nemlig på flere felter helt i front på området, bl.a. med forskning i alternative brændstoffers påvirkning af motorer.
-De næste år får vi med formandsposten mulighed for i stor udstrækning at præge den internationale indsats. Teknologiprogrammet samler typisk kræfterne på tværs af medlemskredsen, der omfatter alle de store nationer inden for forskning i brændstoffer og motorer. I de kommende år vil særligt de alternative brændstoffer, som også går under betegnelsen e-fuels eller Power-to-X blive prioriteret, siger Jesper Schramm.
Adgang til verdens største ekspertise
DTU og danske virksomheder får således en unik adgang til verdens største ekspertise på området. Det er ikke mindst interessant for nogle af de store projekter, der i øjeblikket er på tegnebrættet. I 2020 lancerede en række store danske virksomheder og interesseorganisationer en fælles plan om i de kommende år at udnytte strøm fra eksempelvis havvindmøller ved Bornholm til at producere brint og e-fuels i et anlæg, der bliver placeret i Storkøbenhavn.
Brændstofferne kan efterfølgende anvendes i busser, lastbiler, skibe og fly. Ligesom danske MAN Energy Solution har annonceret, at de i løbet af de kommende år vil introducere en skibsmotor, der anvender e-fuel, ammoniak, som brændstof.
Projekter på DTU har i de senere år undersøgt, hvordan eksempelvis metanol eller ammoniak påvirker den type motor, der typisk anvendes af lastbiler, busser og skibe. Fra starten var opgaven at undersøge indflydelsen af svovl fra skibsbrændstoffer i forbindelse med ”slow steaming”, der anvendes af rederierne for at sejle så brændstoføkonomisk som muligt. Det viste sig hurtigt, at udskillelse af vand, der er særlig stor ved anvendelse af alternative brændstoffer, udgjorde et langt større problem.
-Vand er bl.a. et problem for effektiviteten af smøreolien i motoren. Utilstrækkelig smøring medfører øget slid i motorerne. Vi vil derfor meget gerne forske videre i, hvornår og hvordan vandet dannes ved forbrænding af eksempelvis metanol og ammoniak, så vi kan begrænse denne type slitage af motorerne fremadrettet, siger Jesper Schramm.
DTU skal foreløbig varetage formandskabet for IEA’s motorbrændstof teknologiprogram i de kommende to år.