Der blæser nye digitale vinde i vindindustrien. Det er de danskudviklede og nu prisvindende læringsløsninger et godt eksempel på.
Det danske visuelle kommunikationsbureau Cadpeople har sammen med vindmøllegiganten MHI Vestas Offshore Wind udviklet en række digitale træningsløsninger til vindindustrien, som i november vandt hele to priser ved Learning Technologies Awards 2018, der blev afholdt i London. Virksomheden har med sine løsninger gentænkt e-læring og digital simulering på flere plan.
Dommerne ved Learning Technologies Awards var med egne ord ”blæst bagover” og fremhævede i deres begrundelse, hvordan den digitale læringssimulator har betydning for hele sektoren for vedvarende energi og branchen for læringsteknologi som helhed.
De to kategorier, hvor Cadpeople og MHI Vestas Offshore Wind sammen løb med guldet, var ”bedste brug af simuleringer eller virtuelle miljøer til læring” og ”bedste læringsteknologiske projekt – international kommerciel sektor”.
E-læringsbranchens svar på Oscar-uddelingen
Learning Technologies Awards er ifølge partner og CSO i Cadpeople, Thomas Juel, ikke et hvilket som helst awardshow.
-Det er e-læringsbranchens svar på Oscar-uddelingen. Vi har været nomineret tidligere og denne gang til hele to priser. At vi vinder begge priserne, er virkelig stort, forklarer en tydeligt glad Thomas Juel, der fortæller, at den danske case var én blandt mere end 400 indstillede cases, som dommerkomiteen vurderede.

Vinderløsningerne: digitalisering af vindindustrien
Løsningerne er blandt andet udviklet til at træne teknikere, der skal arbejde med offshore-vindmøller. Eksempelvis i en digital simulator, som er en næsten 1-1-gengivelse af en vindturbines motorrum, hvor teknikerne kan få hands on-erfaring med de udfordringer, de vil kunne møde oppe i de rigtige vindmøller.
I en anden løsning er det komplekse softwarefejl, der simuleres, mens man i en tredje har et værktøj til at planlægge hele logistikken i forhold til opførelsen af de gigantiske møller offshore, som nu kan tilrettelægges digitalt, med mulighed for at gå rundt på byggehaven i virtual reality og fornemme proportionerne.
Den digitale tilgang til træning er ny og giver flere muligheder end tidligere fysiske simulatorer, der både er dyre og ufleksible i forhold til mobilitet såvel som den teknologiske udvikling inden for turbineteknologien.
Cadpeople A/S er et visuelt kommunikationsbureau med hovedkontor i centrum af Aarhus og en afdeling i Edinburgh, Skotland. Virksomhedens kunder tæller både store og små virksomheder, der har brug for hjælp til kreativ digital udvikling og markedsføring.