Et nyt værktøj skal hjælpe den maritime sektor med at omstille til metanol, ammoniak og brint ved at anvise, hvad man kan gøre ved risici og manglende regler. Værktøjet kommer fra Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut – DBI og giver den maritime sektor en genvej til at sikkert at implementere nye, grønnere brændsler uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Den maritime sektor står foran et massivt skifte mod grønnere brændsler med lavere CO2-udledning. Men omstillingen vil kun lykkes, hvis de alternative brændsler kan implementeres på en sikker måde og i overensstemmelse med gældende regler.
Et nyt projekt fra Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut – DBI – giver nu industrien en genvej til at tage disse brændstoffer i brug uden at gå på kompromis med sikkerheden. Metafuel-projektet har kortlagt farerne ved metanol, ammoniak og brint på tværs af hele håndteringskæden og omsat den viden til et scenariebaseret beslutningsværktøj, der skal understøtte både nybyggede og eftermonterede skibe.
-Den grønne omstilling er umulig uden at have sikkerheden på plads. Man skal kunne laste skibet uden at tænke nærmere over, at det sejler på metanol. Hele værdikæden skal sikre, at det uanset brændstof stadig ”bare er et skib”, siger Leonard Sang Tuei fra DBI, projektleder for Metafuel-projektet.
Gap-analyse omsat til beslutningsværktøj
Kernen i Metafuel er et digitalt værktøj, der kobler brændstoffers egenskaber, skibszoner, regulatoriske krav og kendte videnshuller.
Brugeren angiver først, om man fx er et værft, udstyrsproducent, forsikringsselskab eller myndighed og vælger derefter brændstoftype og en placering såsom bunkring, lagring, brændstofforberedelse eller maskinrum. På den baggrund leverer værktøjet de sikkerhedsmæssige overvejelser, risikoreducerende tiltag, relevante IMO- og klasseregler samt de huller, der måtte være i regulering eller lovgivning.
-Lad os sige, at man er en reder, der vil retrofitte et fragtskib til metanol. Når man har givet de input, genererer værktøjet en liste over regulatoriske huller knyttet til maskinrummet og brændstofforberedelsesrummet. Men det virkelig smarte er, at værktøjet også peger på anbefalede eller foreslåede handlinger for alle de identificerede huller, fortæller Leonard Sang Tuei videre.
Nye brændstoffer – nye udfordringer
Alternative brændstoffer har andre egenskaber end konventionelle brændstoffer, og forskellene skaber en række sikkerhedsmæssige og brandmæssige udfordringer. Ammoniak er giftigt, metanolbrande med usynlige flammer kan være vanskelige at opdage og slukke, og brinttanke med højt tryk kan eksplodere eller skabe lange jetflammer.
Metafuel bruger NASA’s Technology Readiness Levels (TRL) til at vurdere modenheden af hvert brændstof i forskellige kontekster. Analysen viser, at metanol er tættest på kommerciel modenhed, ammoniak ligger midt i udviklingsfasen, og brint fortsat er på prototype-stadiet.
-DBI har simuleret ammoniaklækager i Rønne Havn, vi har eksperimenteret med den optimale vandtåge-konfiguration til at slukke metanolbrande, og vi har forsket i brint-jetflammer. Vi kan ikke sige, at vi har lukket alle hullerne, men rapporten bringer industrien et stort skridt nærmere en mere sikker implementering af disse brændstoffer, siger Leonard Sang Tuei afslutningsvis.
Kilde: Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut.

