Ved ugens begyndelse tog to hold danske ingeniørstuderende og deres selvkonstruerede økobiler hul på den ultimative dyst i at køre langt på literen. Det skete, da årets Shell Eco-marathon Europe blev skudt i gang i Queen Elizabeth Olympic Park i London.
Ingeniørstuderende fra DTU i Lyngby og Aalborg Universitet har fintunet alle detaljer på deres to selvbyggede biler, som i år udgør det danske bidrag til Shell Eco-marathon. På banen i London, hvor det årlige økorace bliver afholdt for 33. gang, er de to hold dermed klar til den tre dage lange dyst mod 2.000 studerende og 180 biler fra 27 lande.
Bilerne, en lille brintdrevet bybil og en bybil med en modificeret knallertmotor, er tegnet og bygget af de danske studerende fra bunden. Og går det som traditionen foreskriver, er de unge ingeniørspirer i toppen af leaderboardet, når årets vindere bliver kåret på søndag.
-Shell Eco-marathon handler om at inspirere næste generation af ingeniører til at tænke innovativt, bygge effektivt og få mere ud af energiressourcerne. Og de danske studerende er i verdenseliten, når det handler om at flytte grænserne for, hvor langt man kan presse en bil til at køre på literen. Derfor har jeg stor tiltro til, at vi også i år ser toppræstationer fra de danske hold, siger Jesper Brieghel, direktør for kommunikation og public affairs i Shell Danmark.
Over 3000 km på literen
Ved sidste års Shell Eco-marathon kørte en af vinderbilerne 3.771 km på en liter brændstof. Det svarer til at køre fra København til Nordkap og tilbage igen på en enkelt liter brændstof. Bilen hørte ganske vist til i kategorien for prototyper, men også i bybilskategorien, hvor de to danske hold stiller op, bliver der kørt ekstremt langt.
For eksempel kørte Aalborgs brintbil i 2015, hvad der svarer til ca. 670 km på en liter brændstof, mens DTU’s bil ved samme lejlighed satte verdensrekord i kategorien for bybiler med forbrændingsmotor ved at køre 665 km på en liter ætanol.
-Og selv om bilerne ved Shell Eco-marathon har betydeligt lavere vægt, mindre vægtmodstand og kører på energiformer, som ikke lige er tilgængelige på den lokale tankstation, er løbet i London vigtigt, fastslår Jesper Brieghel.
-Det er klart, at bilerne, de studerende bygger, ikke helt kan sammenlignes med almindelige biler. Men kunne vi overføre bare 10-20 procent af den performance, de danske biler leverer til en almindelig bil, ville det stadig være en kolossal forbedring af energiudnyttelsen. Derfor er det så vigtigt, at vi sammen bliver ved med at tænke stort og flytte grænserne, siger han.
Shell Eco-marathon er det uofficielle verdensmesterskab i brændstoføkonomi og energieffektivitet. Løbet udfordrer ingeniørstuderende fra hele verden til at udvikle, bygge og føre et køretøj, så det kører længst muligt på en liter brændstof. Konkurrencen afvikles i både Europa, Asien og Nordamerika. Alene i Europa deltager mere end 2000 studerende fra 27 lande. Fra Danmark deltager hold fra DTU og Aalborg Universitet.