I Toulouse i Frankrig er elmotoren sat på dagsordenen. Det franske teknologiske forskningsinstitut IRT Saint Exupéry er gået sammen med samarbejdspartnere fra industri-, luftfarts- og transportsektoren om to forskningsprojekter om fremtidens motorteknologi. En af industripartnerne er Nidec/Leroy Somer.
En af hjørnestenene i projektet er ønsket om at beherske isoleringssystemers levetid og dermed elmotorers driftssikkerhed.
Nidec/Leroy-Somer vil i den forbindelse dele både erfaringer og knowhow med de øvrige partnere i projektet. Til gengæld vil virksomheden udnytte de opnåede erfaringer fra produkter anvendt i luftfarts- og transportsektoren i sine egne industriprodukter, så de bliver endnu mere robuste og højtydende.
At designe fremtidens motor
Det ene projekt ”E-Power Drive” har til formål at optimere hele motoren, frekvensomformeren og kablerne. ”Highvolt-projektet” vedrører specielt isoleringssystemernes levetid og driftssikkerhed.
Dette kan eksempelvis ske ved at udvikle demonstrationsmodeller og testplatforme for elektriske og hybride flytyper.
Forskningen udføres ved hjælp af unikke, teknologiske simuleringsplatforme, der vil blive stillet til rådighed for projektets partnere, eksempelvis delvis afladning, undersøgelse af elektriske lysbuer, belastning af isoleringssystemer og fremskyndet ældning.
De metoder, værktøjer, databaser og teknologiske byggesten, der udvikles i forbindelse med Highvolt-projektet, vil sætte Leroy-Somer i stand til effektivt at designe fremtidens frekvensomformere, kabler og elmotorer. De innovationer, der udvikles i forbindelse med projektet, vil være et stort fremskridt for Leroy-Somers kunder og andre brugere med hensyn til ydeevne, motorernes levetid og sikkerhed i produktionsprocessen.
Læs mere om de to forskningsprojekter i Teknisk Nyt.