Med den historiske jomfrutur for færgen Suomenlinna II for et par uger siden tog ABB og Helsinki City Transport det næste skridt inden for autonom skibsfart. Verdens første fjernstyrede tur med en eksisterende passagerfærge viser, at næsten alle fartøjstyper kan opnå bedre drift med den teknologi, som allerede findes i dag.
-Vi glæder os til at se, hvordan testen vil påvirke fremtidens maritime industri, siger Peter Terwiesch, der er leder af ABB’s Industrial Automation division.
-Avancerede automationsløsninger fra ABB muliggør det, som tidligere var umuligt inden for en række sektorer. Dette inklusive shipping, som jagter teknologier, der hurtigt kan levere øget effektivitet og bedre sikkerhed, fortsætter han.
Øget sikkerhed
-Autonomi betyder ikke ubemandet. Når fartøjer bliver mere elektrifiserede, digitale og opkoblede end tidligere, kan ABB udstyre sømænd med eksisterende løsninger, som udvider deres færdigheder. På den måde øger vi sikkerheden i de maritime operationer, siger Juha Koskela, chef for Marine & Ports i ABB.
Fartøjet Suomenlinna II blev udstyret med ABB’s nye, dynamiske positioneringssystem, ABB Ability Marine Pilot Control, og bliver styret fra en operationscentral i Helsinki. ABB Ability er en fællesbetegnelse for ABB’s digitale platform på tværs af brancher med mere end 210 løsninger hidtil.
-Det er et opsigtsvækkende fremskridt, vi har gjort med fjernstyring af skibe. Jeg tror, vi er på rette spor med hensyn til at udforske yderligere teknologiske muligheder, sagde kaptajn Heinonen efter prøvesejladsen.
Gennembruddet er et afgørende skridt mod øget accept af autonome systemer i den maritime sektor. Autonome løsninger forventes at transformere den internationale skibsbranche de næste årtier.
Sådan gik testturen
Suomenlinna II sejler normalt i rutefart mellem Helsinki og verdenskulturarven Suomenlinna fort på en nærliggende ø. Fjernstyringsforsøget blev sejlet fra markedspladsen i Helsinki, og kaptajn Heinonen styrede færgen trådløst med ABB Ability Pilot Control gennem et område i hovedstadens havn.
Forsøget blev udført udenfor færgens rutedrift, et stykke fra land, uden passagerer og i et område frit for andre fartøjer. Selv om færgen nu er udstyret med dynamisk positionering, vil den fortsat operere ved hjælp af konventionelt udstyr om bord, mens fjernstyringsmodulet kun anvendes ved forsøg. Forskning og udvikling vil fortsætte med både færgen og mandskabet.
Suomenlinna II blev bygget i 2004 og drives med ABB’s isbrydende Azipod elektriske fremdriftssystem. Færgen blev opgraderet med ABB Ability Marine Pilot Vision i 2017. Suomenlinna II sejler i helårsdrift, uforstyrret af de barske vinterforhold som påvirker alle former for transport i Helsingforsområdet.