ABB har indgået et samarbejde med Volvo Busser vedrørende bæredygtige, globale transportløsninger; denne gang for Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. ABB skal levere sine state-of-the-art hurtigladere HVC 300P (Heavy Vehicle Chargers) til et kommende projekt med to selvkørende elbusser på øen i begyndelsen af 2019.
Med dette projekt tager ABB endnu et skridt mod bæredygtig transport blot få dage efter at have meddelt, at de er hovedsponsor for det internationale motorsportsforbunds (FIA’s) første motorsportsklasse for elbiler, Formel E.
Hurtigladesystemet HVC 300P leverer 300 kW jævnstrøm og benyttes typisk til at lade elbussen i tre til seks minutter. Det er baseret på OppCharge-standarden, en åben standard til jævnstrømsopladning af elbusser, som bruges over hele verden. Ved hjælp af pantografer placeret ved endestationerne er det muligt at oplade busserne uden at påvirke den normale rutekørsel.
Systemet kan oplade to 12 meter lange Volvo 7900 elbusser, og NTU vil bygge den selvkørende løsning på Volvos platform. Dette er Volvos første selvkørende køretøj til offentlig transport, der følger efter succesen med autonom teknologi inden for minedrift og affaldshåndtering.
-Vi ser en hastigt voksende interesse for både selvkørende busser og elbiler i byer i hele verden. Sammen med NTU, et af verdens førende universiteter inden for teknologi, ABB og SMRT, Singapores førende virksomhed inden for kollektiv transport, har vi nu muligheden for at afprøve forskellige løsninger under realistiske forhold i en storby, som har høje ambitioner for sin offentlige transport, forklarer Håkan Agnevall, President hos Volvo Busser.
En af de selvkørende elbusser vil blive afprøvet på CETRAN (Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles), Singapores nye og avancerede testfacilitet. Her vil forskere afprøve nye funktioner og undersøge, hvordan bussen interagerer med andre trafikanter på vejen. Den anden bus vil blive afprøvet på busdepotet i samarbejde med SMRT. Formålet med projektet er at gøre det muligt for fremtidens selvkørende busser at oplade deres batterier, køre til vaskeanlæg og parkere – helt uden en fører.
Nanyang Technological University skønner, at elektriske køretøjer kunne udgøre op til 50 procent af Singapores bus- og bilpark inden 2050 og er stolte over at kunne hjælpe med at gøre denne vision til virkelighed.
Tarak Mehta, President for ABB’s Electrification Products division siger:
-ABB har længe været på forkant med udvikling af grønnere løsninger. Med dette projekt bekræfter vi vores intention om at udvikle e-transport i Stillehavsområdet. Vores ladesystemer i topkvalitet kombineret med vores cloud-baserede platform ABB Ability baner vejen for renere og mere effektive og omkostningsbesparende køretøjer.
ABB skal levere den første af to HVC 300P hurtigladere i slutningen af 2018, når samarbejdet mellem Volvo Busser og NTU er kommet i gang. De selvkørende elbusser vil blive leveret i begyndelsen af 2019. Indtil videre har ABB solgt mere end 6.000 cloud-tilsluttede jævnstrømshurtigladere i hele verden til privat- og erhvervskøretøjer. ABB er også blevet sponsor for Formula E, verdens første internationale motorsportsklasse for elbiler, som et led i sin løbende satsning på at fremme bæredygtig transport.