• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltMaskiner og anlægNavnenyt25. 08. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Webshop med 350 millioner transmissionsløsninger

AktueltMaskiner og anlægNavnenyt25. 08. 2025 By Helle Friemann Nielsen

Med mere end 350 millioner forskellige konfigurationer, er BJ-Gears transmissions-løsninger måske ikke den oplagte case til en webshop. Ikke desto mindre er det præcis, hvad virksomheden har fået succes med.

Hvis BJ-Gear skulle have lavet billeder af samtlige 350 millioner produkt-varianter til sin nye webshop, ville det have taget en fuldtidsansat medarbejder 27.800 år.

”Customisation is our standard”, lyder taglinen hos BJ-Gear A/S, der siden 1964 har produceret gear- og transmissionsløsninger til et utal af formål og industrier. Der er ikke mange ordrer, der ligner hinanden, og størstedelen af virksomhedens produkter bliver lavet specifikt til den enkelte kundes behov.
Derfor var det heller ikke en helt almindelig webshop-løsning, der skulle sættes strøm til, da BJ-Gear gik til det digitale konsulenthus Novicell med et ønske om hjælp til at vækste forretningen ved hjælp af en B2B-webshop.
-Vores styrke er, at vi kan producere lige præcis det transmissionsprodukt, som vores kunder efterspørger. Det betyder, at en standardløsning i vores forretning er en unik tilpasset løsning, der passer den enkelte kundes behov. Vi har med andre ord ingen standardvarenumre, som vi bare kan fodre ind i en webshop og begynde at sælge vores produkter over hele verden, siger Gert Nilsen, Sales Director i BJ-Gear.
-Men vi havde et ønske om at vækste forretningen gennem automatisering og self-service-løsninger – og ikke blot ved at ansætte en-til-en som vi tidligere har gjort. Det var den opgave, som vi ønskede løst, fortsætter han.

Indkøberne forventer det
BJ-Gear går dermed samme vej, som en række af industriens helt store spillere, der de senere år har sat strøm til B2B-webshops, hvor det er muligt for kunderne at personalisere sine bestillinger i uhørt grad.
Online-satsningen har i BJ-Gears tilfælde ikke alene sikret flere ordre, den har også sikret virksomheden en sejr ved den årlige afvikling af E-handelsprisen i kategorien ”Bedste B2B-virksomhed med en online omsætning under 200 mio. kr.”. BJ-Gear vandt E-handelsprisen foran Flowering og Legal Desk.
-Det er nødvendigt for fremstillingsvirksomhederne at gå den vej, lyder det fra Jan Overgaard, Director, Sales and Partnerships hos Novicell.
-Vi har de senere år set en stadig større kløft mellem de professionelle indkøberes ønske om at foretage indkøb online og virksomhedernes evne til at stille digitale self-service-løsninger til rådighed for deres kunder. De seneste tal viser, at det godt er hver tredje indkøber fra de største virksomheder, som har fravalgt leverandører, fordi man ikke kan handle online. Og tallet er endnu større, når vi taler om virksomheder med under 50 medarbejdere. Det er altså kritisk for virksomheder at prioritere online-salgskanaler til B2B-salg, siger Jan Overgaard videre.

Fra tre år til syv dage
For BJ-Gear er virksomhedens nye B2B-webshop blevet en meget større succes, end man havde regnet med.
I webshoppen kan indkøbere, konstruktører, ingeniører og maskinbyggere konfigurere BJ-Gears aktuatorer og gear i ikke mindre end 350 millioner forskellige varianter. På den måde kan virksomheden fremvise sit produktsortimentet på en brugervenlig måde og skabe leads til salgsafdelingen og automatisere salgsordrer uden manuel håndtering.
-Tidligere blev billeder og 3D-filer produceret manuelt. Så hvis vi skulle have lavet billeder af samtlige 350 millioner varianter, ville det have taget en fuldtidsansat 27.800 år. Nu har vi med en kombination af ChatGPT, Dynamics 365FO (ERP) og Autodesk Inventor, automatiseret genereringen. Det arbejde, der før blev udført af en fuldtidsansat på tre et halvt år, kan vi nu klare på blot syv dage, siger Gert Nilsen og fortsætter:
-Derudover har vi udviklet en shipment date-beregner i ERP, der på under ét sekund fastsætter forsendelsesdatoen for både handelsvarer og egenproducerede produkter. Tidligere kunne vores kunder vente op til to uger på disse oplysninger, da beregningen var manuel. Nu kan de enten se estimatet online eller få svar øjeblikkeligt via en medarbejder, der blot trykker på én knap i ERP.

Skrevet i: Aktuelt, Maskiner og anlæg, Navnenyt

Seneste nyt fra redaktionen

SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

AutomatiseringMesser og møderTop20. 11. 2025

Fra den 25. til den 27. november 2025 vil automationsverdenens øjne være rettet mod SPS Expo - Smart Production Solutions - der afholdes i Nürnberg. Her mødes innovation og industri. SPS afholdes i år for 34. gang, og messen tiltrækker over 1000 udstillere og omkring 50.000 besøgende. Når

Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

AktueltBranchenytMesser og møder20. 11. 2025

De kommende år bliver ikke ”business as usual” for fremstillingsindustrien, og det bliver afgørende at kunne afkode det politiske landskab. Det var budskabet fra økonomisk kommentator Frank Hvid, da han i sidste uge holdt et oplæg på OMRONs Nordic Partner Summit om industriens største strategiske

Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

AktueltNavnenytOffshore og marine20. 11. 2025

Hoyer og VMS Group skaber stærk, global partner for den maritime og industrielle sektor. Sammenlægning af de to førende danske virksomheder inden for henholdsvis elektriske motorer og reparation og vedligeholdelse af dieselmotorer og fremdrivningssystemer på skibe skaber Hoyer VMS Group. Det nye

Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

Branchenyt20. 11. 2025

Taskforce-anbefalinger kan for alvor styrke det hjemlige tech-iværksætteri. Anbefalingerne vækker stor begejstring hos Ingeniørforeningen IDA. Regeringens taskforce for styrket viden- og teknologioverførsel overrakte i sidste uge sine anbefalinger til uddannelses- og forskningsminister

Ny ledelse i Nordelektro A/S – indehaver overtager direktørposten

Navnenyt20. 11. 2025

Som led i en omstrukturering af ledelsen er ejer og bestyrelsesmedlem Michael Saxtoft indtrådt som administrerende direktør i Nordelektro A/S. Med mange års international ledelseserfaring i bagagen skal han styrke driften i den virksomhed, der har været i familiens eje i mere end fire årtier.

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025 for banebrydende indsats for inklusion i teknologi og entreprenørskab

Navnenyt20. 11. 2025

Hvordan skaber man teknologi, der inkluderer i stedet for at udelukke? Det spørgsmål har DTU Skylab arbejdet strategisk med siden 2019 – og nu modtager innovationshuset Diversitetsprisen 2025 for sit arbejde med at gøre universelt design og inklusion til en naturlig del af ingeniørens

Hummel fremtidssikrer sin ordreafvikling med AI-drevne robotter

AutomatiseringRobotterTop17. 11. 2025

Hummel har investeret i en robotplukteknologi baseret på kunstig intelligens til sit i forvejen højt automatiserede lager i Padborg. Her sørger robotter, software og AI nu for at sikre Hummel en effektiv, skalerbar og fremtidssikret lagerdrift, der kan holde trit med de hurtigt skiftende

Varmepumper er billigst til grøn industriel varme

AktueltEnergi og miljøProcesteknologi17. 11. 2025

En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut og University of Oxford viser, at industrielle varmepumper kan reducere varmeomkostningerne i industrien med op til 75 procent sammenlignet med brintbaserede kedler – og i de fleste scenarier er de også økonomisk fordelagtige overfor biomasse- og

Familien Topsøe modtager Årets Hæderspris 2025

AktueltNavnenyt17. 11. 2025

Årets Hæderspris 2025 går til familien Topsøe, der grundlagde den familieejede virksomhed Topsoe A/S (tidligere Haldor Topsøe A/S). Gennem mere end 80 år har familien og virksomheden haft en markant og vedvarende indflydelse på dansk erhvervsliv og det globale industrimarked. Det er niende gang, at

DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

BranchenytInnovationNavnenyt17. 11. 2025

Nye anbefalinger skal sikre, at dansk forskning kommer ud og gør gavn som kommercielle markedsløsninger i nye startup-virksomheder. DTU’s rektor Anders Bjarklev finder det positivt, at DTU’s mangeårige arbejde med innovation nu afspejler sig i en national ramme. Én af universitetets

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

    20.11.2025

  • Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

    20.11.2025

  • Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

    20.11.2025

  • Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

    20.11.2025

  • Ny ledelse i Nordelektro A/S – indehaver overtager direktørposten

    20.11.2025

  • DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025 for banebrydende indsats for inklusion i teknologi og entreprenørskab

    20.11.2025

  • Hummel fremtidssikrer sin ordreafvikling med AI-drevne robotter

    17.11.2025

  • Varmepumper er billigst til grøn industriel varme

    17.11.2025

  • Familien Topsøe modtager Årets Hæderspris 2025

    17.11.2025

  • DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

    17.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik