• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

Branchenyt21. 09. 2021 | Helle Friemann Nielsen

Virksomhederne lever ikke op til kundernes forventninger

Branchenyt21. 09. 2021 By Helle Friemann Nielsen

82 procent af virksomhederne er ikke i stand til at levere de kundeoplevelser, som kunderne forventer. Det viser en ny undersøgelse fra IFS blandt ledere i erhvervslivet og forbrugere. Selv erkendte problemer i kunderelationen håndteres sjældent.

Mange virksomheder får ikke rettet op på de interne processer, som typisk ligger til grund for dårlige kundeoplevelser. Det viser en global undersøgelse fra IFS, som omfatter mere end 1.700 ledere i erhvervslivet og 12.000 forbrugere i blandt andet Norden.
Undersøgelsen afslører, at skønt flertallet af virksomhederne (66 procent) investerer mere end halvanden million kroner årligt på at evaluere kundeoplevelser gennem Net Promoter scores og kundeundersøgelser, så kan 82 procent ikke nævne et eneste positivt eksempel på en nylig gnidningsfri kundeoplevelse.
Kundeservice får ifølge undersøgelsen meget høj opmærksomhed, men det er kontaktpunkterne under hele kunderejsen gennem virksomhedens cyklus af processer, digitale løsninger og menneskelig koordinering, der har den største betydning for kundeoplevelsen og dermed forretningsresultatet. Det overses af mange virksomheder.

For travlt til at håndtere dårlige kundeoplevelser
Skønt 79 procent af virksomhederne har investeret både tid og ressourcer i at identificere kontaktpunkterne, så oplyser knap en tredjedel (29 procent), at de godt nok rapporterer om problemer, men ikke gør noget ved dem. 18 procent har endda så travlt, at de ikke engang rapporterer om kundeproblemer, med mindre de er meget alvorlige, mens blot 15 procent svarer, at de proaktivt forebygger problemer.
90 procent af virksomhederne svarer i undersøgelsen, at de har tilpasset eller er i gang med at tilpasse virksomheden, så kundekontaktpunkter og stadier sammenkøres for at skabe bedre kundeoplevelser, men det forudsætter, at processerne optimeres gennem hele kundeinteraktionen.

Kunderne vender ryggen til dårlige kundeoplevelser
De økonomiske konsekvenser af dårlige kundeoplevelser er betydelige. En fjerdedel af forbrugerne i undersøgelsen svarer, at de aldrig vender tilbage til en virksomhed efter en dårlig kundeoplevelse, mens halvdelen (52 procent) kan acceptere to eller tre dårlige oplevelser.
IFS har også undersøgt, hvordan dårlige kundeoplevelser påvirker et varemærke. 58 procent af forbrugerne vil dele deres negative oplevelser med andre. På den anden side er 52 procent også klar til at give positive anmeldelser, hvilket viser, hvor meget der er at vinde ved at have en åben dialog med sine kunder og fokusere på at levere gode kundeoplevelser.
-Virksomhederne har begrænsede muligheder for at opnå glade kunder. Forsømmer de blot et eneste kontaktpunkt, gambler de med både omsætning og fortjeneste. Der er mange punkter, hvor man kan enten glæde eller skuffe sine kunder, og vores undersøgelse viser, at kunderne gerne udtrykker deres holdninger uanset hvad. Eftersom flere og flere virksomheder anser service for en vigtig konkurrenceparameter, får valget af forretningssoftware en afgørende betydning. Løsninger, der er designet til at understøtte kunderejsen på tværs af samtlige kontaktpunkter, er en forudsætning for at være på vinderholder, siger Michael Ouissi, Chief Customer Officer i IFS.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på svar fra mere end 1.700 ledere i erhvervslivet i Storbritannien (251), USA (501), Australien (250), Frankrig (503), Tyskland (498) og Norden (251). Deltagerne kommer fra flere brancher herunder produktion, byggeri, it- og telekom, energi, transport og sundhedssektoren. Flertallet er fra store virksomheder med en omsætning på 250 til over 500 millioner USD. Derudover deltog 12.502 forbrugere fra Storbritannien (2000), USA (2037), Frankrig (2047), Tyskland (2040), Norden (2367) og Australien (2011) i undersøgelsen.

Skrevet i: Branchenyt

Seneste nyt fra redaktionen

Konference: Hvordan skaber vi en bæredygtig, teknologisk og menneskecentreret fremtid?

BranchenytMesser og møderTop06. 11. 2025

Den første danske udgave af Future Tense samlede tirsdag den 28. oktober 150 erhvervsledere, fremtidsforskere og beslutningstagere i Pressen i København til en dagskonference om, hvordan vi skaber en bæredygtig, teknologisk og menneskecentreret fremtid. Dagen blev indledt af Sofie Hvitved,

Fra lagerbeholdning til datadrevet beslutning – AI viser vejen

AktueltAutomatisering06. 11. 2025

Ved at kombinere AI, IoT – som benævnes AIoT og er en voksende tendens - med realtidsdata kan virksomheder mindske spild, undgå unødige lagre og få mere ud af deres eksisterende maskiner. Opbygning af store lagre som beskyttelse mod problemer med leverancer er blevet almindeligt i industrien –

Fra spildvarme til strøm

AktueltEnergi og miljøNavnenyt06. 11. 2025

Termoelektrik går kort fortalt ud på at udnytte en temperaturforskel til at lave strøm. Teknologien har dog længe været bundet til dyre og sjældne råmaterialer som tellurium. Den danske deeptech-virksomhed TEGnology har nu fundet "opskriften", der kan erstatte dem og dermed gøre

Ung dansk robotingeniør i internationalt standardiseringsprogram

BranchenytNavnenytRobotter06. 11. 2025

Gennem IEC Young Professionals Programme fik Rasmus Junge fra Essential Robotics mulighed for at opleve internationalt standardiseringsarbejde på nærmeste hold. Sammen med unge fra hele verden deltog han i IEC’s årlige generalforsamling i New Delhi. IEC Young Professionals Programme (YPP) er et

Ny netsvejser til skræddersyede armeringsnet

Maskiner og anlæg06. 11. 2025

Med en ny netsvejser-maskine tilbyder Lemvigh-Müller A/S nu specialdesignede armeringsnet i et CO2e-reduceret coilmateriale. Servicen reducerer både spild og behovet for manuelt arbejde på byggepladsen – og bidrager dermed til lavere ressourceforbrug. På sin stålbearbejdningsfacilitet i Køge

Zebicon A/S viser, hvordan 3D data kan skabe reel værdi i kvalitetskontrol og udvikling

AutomatiseringMesser og møder06. 11. 2025

Målespecialisten Zebicon A/S inviterer til to gratis webinarer og giver konkrete eksempler på, hvordan scanningsdata kan bruges aktivt i arbejdet med kvalitet og produktudvikling. Selvom 3D scanning i dag er udbredt i både udviklings- og kvalitetsafdelinger, er der stadig mange virksomheder,

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet TekniskFokus.dk og Teknisk Nyt - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et

MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

AktueltNavnenyt03. 11. 2025

25 år efter præsentationen af masterplanen ”Vision 2025” ser MCH tilbage på de mellemliggende år og de mange realiserede drømme, der blandt andet tæller multiarenaen Jyske Bank Boxen og et markant løft af infrastrukturen i området omkring MCH Messecenter Herning. Den 1. november 2000

AI er intet uden en stærk infrastruktur

AktueltBranchenyt03. 11. 2025

AI bliver ofte fremstillet som fremtidens mirakelværktøj – en teknologi, der kan effektivisere, analysere og skabe ny værdi på et niveau, som tidligere virkede fuldstændig uopnåeligt. Vi taler imidlertid langt mindre om en af de grundlæggende udfordringer: nemlig at AI aldrig bliver bedre end den

Landets bedste til rensning af spildevand

NavnenytVand og spildevand03. 11. 2025

Assens Forsyning ligger helt i front, når det gælder effektiv og miljøvenlig rensning af spildevand. Det viser den seneste benchmarking fra DANVA, som bygger på data fra den nationale PULS-database over udledninger fra renseanlæg og overløb. De flotte resultater skyldes ikke mindst en dedikeret

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Konference: Hvordan skaber vi en bæredygtig, teknologisk og menneskecentreret fremtid?

    06.11.2025

  • Fra lagerbeholdning til datadrevet beslutning – AI viser vejen

    06.11.2025

  • Fra spildvarme til strøm

    06.11.2025

  • Ung dansk robotingeniør i internationalt standardiseringsprogram

    06.11.2025

  • Ny netsvejser til skræddersyede armeringsnet

    06.11.2025

  • Zebicon A/S viser, hvordan 3D data kan skabe reel værdi i kvalitetskontrol og udvikling

    06.11.2025

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

    03.11.2025

  • AI er intet uden en stærk infrastruktur

    03.11.2025

  • Landets bedste til rensning af spildevand

    03.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik