• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

Branchenyt21. 09. 2021 | Helle Friemann Nielsen

Virksomhederne lever ikke op til kundernes forventninger

Branchenyt21. 09. 2021 By Helle Friemann Nielsen

82 procent af virksomhederne er ikke i stand til at levere de kundeoplevelser, som kunderne forventer. Det viser en ny undersøgelse fra IFS blandt ledere i erhvervslivet og forbrugere. Selv erkendte problemer i kunderelationen håndteres sjældent.

Mange virksomheder får ikke rettet op på de interne processer, som typisk ligger til grund for dårlige kundeoplevelser. Det viser en global undersøgelse fra IFS, som omfatter mere end 1.700 ledere i erhvervslivet og 12.000 forbrugere i blandt andet Norden.
Undersøgelsen afslører, at skønt flertallet af virksomhederne (66 procent) investerer mere end halvanden million kroner årligt på at evaluere kundeoplevelser gennem Net Promoter scores og kundeundersøgelser, så kan 82 procent ikke nævne et eneste positivt eksempel på en nylig gnidningsfri kundeoplevelse.
Kundeservice får ifølge undersøgelsen meget høj opmærksomhed, men det er kontaktpunkterne under hele kunderejsen gennem virksomhedens cyklus af processer, digitale løsninger og menneskelig koordinering, der har den største betydning for kundeoplevelsen og dermed forretningsresultatet. Det overses af mange virksomheder.

For travlt til at håndtere dårlige kundeoplevelser
Skønt 79 procent af virksomhederne har investeret både tid og ressourcer i at identificere kontaktpunkterne, så oplyser knap en tredjedel (29 procent), at de godt nok rapporterer om problemer, men ikke gør noget ved dem. 18 procent har endda så travlt, at de ikke engang rapporterer om kundeproblemer, med mindre de er meget alvorlige, mens blot 15 procent svarer, at de proaktivt forebygger problemer.
90 procent af virksomhederne svarer i undersøgelsen, at de har tilpasset eller er i gang med at tilpasse virksomheden, så kundekontaktpunkter og stadier sammenkøres for at skabe bedre kundeoplevelser, men det forudsætter, at processerne optimeres gennem hele kundeinteraktionen.

Kunderne vender ryggen til dårlige kundeoplevelser
De økonomiske konsekvenser af dårlige kundeoplevelser er betydelige. En fjerdedel af forbrugerne i undersøgelsen svarer, at de aldrig vender tilbage til en virksomhed efter en dårlig kundeoplevelse, mens halvdelen (52 procent) kan acceptere to eller tre dårlige oplevelser.
IFS har også undersøgt, hvordan dårlige kundeoplevelser påvirker et varemærke. 58 procent af forbrugerne vil dele deres negative oplevelser med andre. På den anden side er 52 procent også klar til at give positive anmeldelser, hvilket viser, hvor meget der er at vinde ved at have en åben dialog med sine kunder og fokusere på at levere gode kundeoplevelser.
-Virksomhederne har begrænsede muligheder for at opnå glade kunder. Forsømmer de blot et eneste kontaktpunkt, gambler de med både omsætning og fortjeneste. Der er mange punkter, hvor man kan enten glæde eller skuffe sine kunder, og vores undersøgelse viser, at kunderne gerne udtrykker deres holdninger uanset hvad. Eftersom flere og flere virksomheder anser service for en vigtig konkurrenceparameter, får valget af forretningssoftware en afgørende betydning. Løsninger, der er designet til at understøtte kunderejsen på tværs af samtlige kontaktpunkter, er en forudsætning for at være på vinderholder, siger Michael Ouissi, Chief Customer Officer i IFS.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på svar fra mere end 1.700 ledere i erhvervslivet i Storbritannien (251), USA (501), Australien (250), Frankrig (503), Tyskland (498) og Norden (251). Deltagerne kommer fra flere brancher herunder produktion, byggeri, it- og telekom, energi, transport og sundhedssektoren. Flertallet er fra store virksomheder med en omsætning på 250 til over 500 millioner USD. Derudover deltog 12.502 forbrugere fra Storbritannien (2000), USA (2037), Frankrig (2047), Tyskland (2040), Norden (2367) og Australien (2011) i undersøgelsen.

Skrevet i: Branchenyt

Seneste nyt fra redaktionen

Space Inventor skal bygge satellitten til Danmarks første månemission

BranchenytInnovationNavnenytTop01. 12. 2025

Regeringen har netop meddelt, at Danmark budgetterer med 130 mio. kr. til Danmarks første satellitmission til Månen. Satellitten skal udvikles og bygges af Space Inventor i Aalborg og bliver Danmarks hidtil mest ambitiøse ruminstrument til forskning og måneovervågning. ESA er lige nu i gang med den

Projekt skal bringe humanoide robotter til Danmark

AktueltNavnenytRobotter01. 12. 2025

Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) vil sammen med Novo Nordisk, Harting og flere andre partnere udvikle en menneskelignende robot, der kan overtage ensformige, slidsomme og sundhedsfarlige opgaver i industrien. Danmark har en stærk robotsektor og er globalt førende inden for især

Otte ud af 10 medarbejdere byder automatisering velkommen

AktueltAutomatiseringBranchenytRobotter01. 12. 2025

Ny rapport fra Universal Robots A/S viser, at europæiske virksomheder bruger robotter til at øge produktiviteten og imødekomme manglen på arbejdskraft. Forskningen afslører bred optimisme i Europa i takt med, at samarbejdende robotter (cobots) bliver en central del af strategien for at fastholde og

Teknologisk Institut besøger Zebicon A/S – 3D scanning giver nye muligheder

AutomatiseringMaskiner og anlægNavnenyt01. 12. 2025

Et team af R&D-ingeniører fra Teknologisk Institut har netop besøgt målespecialisten Zebicon A/S for at få et opdateret indblik i mulighederne med moderne 3D scanning. Besøget satte fokus på, hvordan optisk måleteknologi kan styrke både udvikling, genskabelse og validering af komponenter –

IP Maskiner A/S leverer Danmarks første CutLite Penta pladelaser til DS Stålkonstruktion A/S

Maskiner og anlægNavnenyt01. 12. 2025

DS Stålkonstruktion A/S i Hobro har som de første i Danmark taget en CutLite Penta pladelaser i brug – leveret af IP Maskiner A/S. Maskinen, som er blandt de største og mest avancerede af sin slags herhjemme, markerer et vigtigt teknologisk skridt for DS Stålkonstruktion, og baner vej for en mere

ABB udvider deres 18 år lange partnerskab med TCS for at implementere AI-drevet IT-drift

AutomatiseringNavnenyt01. 12. 2025

Tata Consultancy Services (TCS), der er en af verdens førende IT-konsulentvirksomheder, udvider sit 18 år lange partnerskab med ABB. Aftalen har til formål at modernisere driften af ABB’s globale hosting setup, forenkle virksomhedens IT-miljø og styrke det digitale fundament for fremme af robusthed

Avanceret flydende polarforskningsstation klarer 500 dage uden forsyninger

Energi og miljøInnovationTop27. 11. 2025

En super avanceret flydende forskningsstation skal accelerere forskning inden for klimaforandringer og biodiversitet i det arktiske område. Forskningsstationen er en del af et fransk forskningsprojekt. Energi- og forsyningssystemet ombord på stationen er udviklet i samarbejde med Capgemini. Den

Q-Interline A/S leverer analysesystem til LEGO A/S

AktueltNavnenytProcesteknologi27. 11. 2025

Den danske virksomhed Q-Interline A/S lander vigtig ordre på FT-NIR-analysesystem til måling af plastgranulat hos LEGO. Teknologien har vist lovende resultater i forhold til at sikre ensartethed og kvalitet i plastgranulat - og samarbejdet repræsenterer et betydeligt kommercielt

Robotter i charmeoffensiv i Middelfart

AktueltAutomatiseringMesser og møderRobotter27. 11. 2025

I sidste uge var 30 virksomheder på besøg hos Danrobotics A/S i Middelfart for at få en smagsprøve på, hvad en robot kan gøre for dem. Og om kort tid kan man endda låne en robot for en periode. Tirsdag den 25. november var der travlt i både svingdør og ved robotarmene hos Danrobotics A/S i

Konference – når droner ændrer trusselsbilledet

AutomatiseringMesser og møder27. 11. 2025

Den 3. december mødes fagfolk, myndigheder og virksomheder fra hele landet til en konference om beskyttelse af kritisk infrastruktur. Odense Robotics og Port of Aalborg står bag arrangementet, der stiller skarpt på, hvordan havne og forsyningsaktører kan navigere i det nye

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Space Inventor skal bygge satellitten til Danmarks første månemission

    01.12.2025

  • Projekt skal bringe humanoide robotter til Danmark

    01.12.2025

  • Otte ud af 10 medarbejdere byder automatisering velkommen

    01.12.2025

  • Teknologisk Institut besøger Zebicon A/S – 3D scanning giver nye muligheder

    01.12.2025

  • IP Maskiner A/S leverer Danmarks første CutLite Penta pladelaser til DS Stålkonstruktion A/S

    01.12.2025

  • ABB udvider deres 18 år lange partnerskab med TCS for at implementere AI-drevet IT-drift

    01.12.2025

  • Avanceret flydende polarforskningsstation klarer 500 dage uden forsyninger

    27.11.2025

  • Q-Interline A/S leverer analysesystem til LEGO A/S

    27.11.2025

  • Robotter i charmeoffensiv i Middelfart

    27.11.2025

  • Konference – når droner ændrer trusselsbilledet

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik