• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

Branchenyt21. 09. 2021 | Helle Friemann Nielsen

Virksomhederne lever ikke op til kundernes forventninger

Branchenyt21. 09. 2021 By Helle Friemann Nielsen

82 procent af virksomhederne er ikke i stand til at levere de kundeoplevelser, som kunderne forventer. Det viser en ny undersøgelse fra IFS blandt ledere i erhvervslivet og forbrugere. Selv erkendte problemer i kunderelationen håndteres sjældent.

Mange virksomheder får ikke rettet op på de interne processer, som typisk ligger til grund for dårlige kundeoplevelser. Det viser en global undersøgelse fra IFS, som omfatter mere end 1.700 ledere i erhvervslivet og 12.000 forbrugere i blandt andet Norden.
Undersøgelsen afslører, at skønt flertallet af virksomhederne (66 procent) investerer mere end halvanden million kroner årligt på at evaluere kundeoplevelser gennem Net Promoter scores og kundeundersøgelser, så kan 82 procent ikke nævne et eneste positivt eksempel på en nylig gnidningsfri kundeoplevelse.
Kundeservice får ifølge undersøgelsen meget høj opmærksomhed, men det er kontaktpunkterne under hele kunderejsen gennem virksomhedens cyklus af processer, digitale løsninger og menneskelig koordinering, der har den største betydning for kundeoplevelsen og dermed forretningsresultatet. Det overses af mange virksomheder.

For travlt til at håndtere dårlige kundeoplevelser
Skønt 79 procent af virksomhederne har investeret både tid og ressourcer i at identificere kontaktpunkterne, så oplyser knap en tredjedel (29 procent), at de godt nok rapporterer om problemer, men ikke gør noget ved dem. 18 procent har endda så travlt, at de ikke engang rapporterer om kundeproblemer, med mindre de er meget alvorlige, mens blot 15 procent svarer, at de proaktivt forebygger problemer.
90 procent af virksomhederne svarer i undersøgelsen, at de har tilpasset eller er i gang med at tilpasse virksomheden, så kundekontaktpunkter og stadier sammenkøres for at skabe bedre kundeoplevelser, men det forudsætter, at processerne optimeres gennem hele kundeinteraktionen.

Kunderne vender ryggen til dårlige kundeoplevelser
De økonomiske konsekvenser af dårlige kundeoplevelser er betydelige. En fjerdedel af forbrugerne i undersøgelsen svarer, at de aldrig vender tilbage til en virksomhed efter en dårlig kundeoplevelse, mens halvdelen (52 procent) kan acceptere to eller tre dårlige oplevelser.
IFS har også undersøgt, hvordan dårlige kundeoplevelser påvirker et varemærke. 58 procent af forbrugerne vil dele deres negative oplevelser med andre. På den anden side er 52 procent også klar til at give positive anmeldelser, hvilket viser, hvor meget der er at vinde ved at have en åben dialog med sine kunder og fokusere på at levere gode kundeoplevelser.
-Virksomhederne har begrænsede muligheder for at opnå glade kunder. Forsømmer de blot et eneste kontaktpunkt, gambler de med både omsætning og fortjeneste. Der er mange punkter, hvor man kan enten glæde eller skuffe sine kunder, og vores undersøgelse viser, at kunderne gerne udtrykker deres holdninger uanset hvad. Eftersom flere og flere virksomheder anser service for en vigtig konkurrenceparameter, får valget af forretningssoftware en afgørende betydning. Løsninger, der er designet til at understøtte kunderejsen på tværs af samtlige kontaktpunkter, er en forudsætning for at være på vinderholder, siger Michael Ouissi, Chief Customer Officer i IFS.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på svar fra mere end 1.700 ledere i erhvervslivet i Storbritannien (251), USA (501), Australien (250), Frankrig (503), Tyskland (498) og Norden (251). Deltagerne kommer fra flere brancher herunder produktion, byggeri, it- og telekom, energi, transport og sundhedssektoren. Flertallet er fra store virksomheder med en omsætning på 250 til over 500 millioner USD. Derudover deltog 12.502 forbrugere fra Storbritannien (2000), USA (2037), Frankrig (2047), Tyskland (2040), Norden (2367) og Australien (2011) i undersøgelsen.

Skrevet i: Branchenyt

Seneste nyt fra redaktionen

Ny robotsatsning – millionløft til danske virksomheder

AutomatiseringNavnenytRobotterTop13. 11. 2025

Teknologisk Institut sætter gang i omfattende satsning, hvor generativ AI og avancerede robotløsninger skal gøre virksomheder og robotindustrien mere fleksibel, konkurrencedygtig og klar til morgendagens udfordringer. Det skal ske via resultatkontrakten ”Robotics & AI”. Robotter, der

Industriens energibehov og -forsyning i forandring

AktueltEnergi og miljøMesser og møder13. 11. 2025

Verdens førende industrimesse – Hannover Messe - sætter i 2026 fokus på energiforsyningen i fabrikker og industrianlæg. Deltagere fra industrien, energisektoren og det politiske miljø vil debattere måden at opnå en sikker, klimaneutral og konkurrencedygtig energiforsyning på. Fra den 20. til

OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter

AktueltAutomatiseringBranchenytNavnenyt13. 11. 2025

Danske virksomheder udsættes dagligt for tusindvis af potentielle cyberangreb, og SMV’er halter bagud på OT-sikkerheden. Ingeniør- og automationshuset HOLTEC.DK er blandt de første i branchen blevet D-mærket – et strategisk skridt for at sikre kunderne. Ifølge en rapport fra Styrelsen for

Trecifret millionbeløb skal styrke over 2.300 SMV’ers produktivitet og omstillingsevne

Branchenyt13. 11. 2025

Verden er i forandring, og det presser Europas konkurrenceevne og rammer danske SMV’er, som oplever udfordringer – men også nye muligheder. Derfor investerer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu 312 mio. kr., som skal styrke forretningen i over 2.300 SMV’er gennem bl.a. digitalisering, bæredygtighed

Nyt studie tegner et overraskende sort (plast)billede af Danmark og Norden

Branchenyt13. 11. 2025

Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) og University of Cambridge har for første gang kortlagt den samlede strøm af plast i de nordiske lande. Studiet viser, at Norden har verdens største ”lager” af plast ophobet per person, og at kun omkring fem pct. bliver genanvendt her i regionen. De

BIRN Group udpeger ny erfaren koncerndirektør

Maskiner og anlægNavnenyt13. 11. 2025

BIRN Group har udpeget Flemming Juel Jensen som ny koncerndirektør for den internationale støberikoncern med hovedsæde i Holstebro. Støberikoncernen BIRN Group har valgt Flemming Juel Jensen som ny koncerndirektør med ansvar for den fortsatte udvikling af koncernen på tværs af Danmark,

Ny global undersøgelse: AI og service skaber vækst i produktionsindustrien

AktueltAutomatiseringBranchenyt10. 11. 2025

Produktionsindustrien står midt i et afgørende skifte. En ny global undersøgelse fra IFS viser, at produktionsvirksomheder i stigende grad ser service som en central vækstmotor. Samtidig spiller industriel AI og bæredygtighed en stadig større rolle for konkurrencekraften. IFS har netop

En digital fabrik i spitzenklasse modtager pris som Årets Fabrik

AutomatiseringMaskiner og anlægNavnenytRobotterTop10. 11. 2025

Rittals fabrik i Haiger er alt andet end en almindelig fabrik – og virksomheden har nu har modtaget en af de mest prestigefyldte priser – Årets Fabrik. Prisen er de seneste 30 år blevet uddelt til verdens bedste fabrikker. Topplacering på tværs af en række benchmark sikrede Rittal førstepladsen

Ny rapport peger på tre veje til at udfase PFAS

AktueltBranchenyt10. 11. 2025

Strammere PFAS-regulering stiller nye krav til danske virksomheder. En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV’er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at udfase evighedskemikalierne. PFAS har i årtier været industriens mirakelmiddel. Kemikalierne gør

AI-robot skal håndtere radioaktivt materiale

Robotter10. 11. 2025

I samarbejde med det franske selskab, Orano, der er specialiseret i håndtering af radioaktive materialer, tester Capgemini nu verdens første humaniod AI-robot målrettet de særlige forhold i atomindustrien. Med afsæt i den hastige udvikling af AI har Capgemini netop indsat robotten Hoxo i et

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Ny robotsatsning – millionløft til danske virksomheder

    13.11.2025

  • Industriens energibehov og -forsyning i forandring

    13.11.2025

  • OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter

    13.11.2025

  • Trecifret millionbeløb skal styrke over 2.300 SMV’ers produktivitet og omstillingsevne

    13.11.2025

  • Nyt studie tegner et overraskende sort (plast)billede af Danmark og Norden

    13.11.2025

  • BIRN Group udpeger ny erfaren koncerndirektør

    13.11.2025

  • Ny global undersøgelse: AI og service skaber vækst i produktionsindustrien

    10.11.2025

  • En digital fabrik i spitzenklasse modtager pris som Årets Fabrik

    10.11.2025

  • Ny rapport peger på tre veje til at udfase PFAS

    10.11.2025

  • AI-robot skal håndtere radioaktivt materiale

    10.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik