• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

Branchenyt21. 09. 2021 | Helle Friemann Nielsen

Virksomhederne lever ikke op til kundernes forventninger

Branchenyt21. 09. 2021 By Helle Friemann Nielsen

82 procent af virksomhederne er ikke i stand til at levere de kundeoplevelser, som kunderne forventer. Det viser en ny undersøgelse fra IFS blandt ledere i erhvervslivet og forbrugere. Selv erkendte problemer i kunderelationen håndteres sjældent.

Mange virksomheder får ikke rettet op på de interne processer, som typisk ligger til grund for dårlige kundeoplevelser. Det viser en global undersøgelse fra IFS, som omfatter mere end 1.700 ledere i erhvervslivet og 12.000 forbrugere i blandt andet Norden.
Undersøgelsen afslører, at skønt flertallet af virksomhederne (66 procent) investerer mere end halvanden million kroner årligt på at evaluere kundeoplevelser gennem Net Promoter scores og kundeundersøgelser, så kan 82 procent ikke nævne et eneste positivt eksempel på en nylig gnidningsfri kundeoplevelse.
Kundeservice får ifølge undersøgelsen meget høj opmærksomhed, men det er kontaktpunkterne under hele kunderejsen gennem virksomhedens cyklus af processer, digitale løsninger og menneskelig koordinering, der har den største betydning for kundeoplevelsen og dermed forretningsresultatet. Det overses af mange virksomheder.

For travlt til at håndtere dårlige kundeoplevelser
Skønt 79 procent af virksomhederne har investeret både tid og ressourcer i at identificere kontaktpunkterne, så oplyser knap en tredjedel (29 procent), at de godt nok rapporterer om problemer, men ikke gør noget ved dem. 18 procent har endda så travlt, at de ikke engang rapporterer om kundeproblemer, med mindre de er meget alvorlige, mens blot 15 procent svarer, at de proaktivt forebygger problemer.
90 procent af virksomhederne svarer i undersøgelsen, at de har tilpasset eller er i gang med at tilpasse virksomheden, så kundekontaktpunkter og stadier sammenkøres for at skabe bedre kundeoplevelser, men det forudsætter, at processerne optimeres gennem hele kundeinteraktionen.

Kunderne vender ryggen til dårlige kundeoplevelser
De økonomiske konsekvenser af dårlige kundeoplevelser er betydelige. En fjerdedel af forbrugerne i undersøgelsen svarer, at de aldrig vender tilbage til en virksomhed efter en dårlig kundeoplevelse, mens halvdelen (52 procent) kan acceptere to eller tre dårlige oplevelser.
IFS har også undersøgt, hvordan dårlige kundeoplevelser påvirker et varemærke. 58 procent af forbrugerne vil dele deres negative oplevelser med andre. På den anden side er 52 procent også klar til at give positive anmeldelser, hvilket viser, hvor meget der er at vinde ved at have en åben dialog med sine kunder og fokusere på at levere gode kundeoplevelser.
-Virksomhederne har begrænsede muligheder for at opnå glade kunder. Forsømmer de blot et eneste kontaktpunkt, gambler de med både omsætning og fortjeneste. Der er mange punkter, hvor man kan enten glæde eller skuffe sine kunder, og vores undersøgelse viser, at kunderne gerne udtrykker deres holdninger uanset hvad. Eftersom flere og flere virksomheder anser service for en vigtig konkurrenceparameter, får valget af forretningssoftware en afgørende betydning. Løsninger, der er designet til at understøtte kunderejsen på tværs af samtlige kontaktpunkter, er en forudsætning for at være på vinderholder, siger Michael Ouissi, Chief Customer Officer i IFS.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på svar fra mere end 1.700 ledere i erhvervslivet i Storbritannien (251), USA (501), Australien (250), Frankrig (503), Tyskland (498) og Norden (251). Deltagerne kommer fra flere brancher herunder produktion, byggeri, it- og telekom, energi, transport og sundhedssektoren. Flertallet er fra store virksomheder med en omsætning på 250 til over 500 millioner USD. Derudover deltog 12.502 forbrugere fra Storbritannien (2000), USA (2037), Frankrig (2047), Tyskland (2040), Norden (2367) og Australien (2011) i undersøgelsen.

Skrevet i: Branchenyt

Seneste nyt fra redaktionen

En særlig gruppe virksomheder har superstjerne-potentiale

BranchenytTop16. 10. 2025

En ny rapport fra Deloitte kaster lys på en hidtil overset gruppe virksomheder i Danmark: De såkaldt "etablerede scalers" med mindst 100 ansatte og en årlig vækst på mindst 10 procent over fem år. De er en afgørende drivkraft for Danmarks fremtidige vækst og konkurrenceevne - og de har potentialet

AI-bot kan blive sur og lægge røret på

AktueltAutomatisering16. 10. 2025

Københavns Professionshøjskole har udviklet en banebrydende AI-bot, der træner studerende i professionel kommunikation – og som reagerer realistisk, hvis man er uhøflig Hvad sker der, hvis man er uhøflig over for en kunstig intelligens? På Københavns Professionshøjskole (KP) kan den nye AI-bot

Tak for dig Marianne – du vil blive savnet

AktueltNavnenyt16. 10. 2025

Det er med stor sorg, at vi må fortælle, at vores hjertevarme og altid positive kollega – og ven – Marianne Dieckmann (61) ikke er hos os i denne verden længere. Marianne gik for nyligt bort efter i flere år at have kæmpet mod en kræftsygdom, som hun dog hverken lod forlag eller vores mange

Næste generations PLC: Et kvantespring i hastighed og digital integration

Automatisering16. 10. 2025

Industrien står midt i et teknologisk skifte, hvor kravene til hastighed, fleksibilitet og digital integration aldrig har været større. Maskiner og systemer bliver stadigt mere softwaredrevne, og automationsverdenen nærmer sig it-verdenens tempo. Det udfordrer den klassiske PLC. TwinCAT PLC++ fra

Nye PLC200-controllere

Automatisering16. 10. 2025

WEG har lanceret PLC200, der er den nyeste tilføjelse til sit sortiment af programmerbare logiske controllere (PLC). Den er designet til at forbedre styringen af små til mellemstore automatiseringssystemer i en lang række brancher, herunder produktion, processtyring, emballering og

USB-C forbindelser til ekstreme driftsforhold i industri og forsvar

Maskiner og anlæg16. 10. 2025

I de seneste år har USB-C interfacet etableret sig som den globale standard for transmission af data og strøm og erstatter i stigende grad ældre interfaces som USB-A. Som alternativ til standard USB-C interfaces tilbyder ODU nu på et kompakt og kraftfuldt stiksystem, der er udviklet til krævende

Verdens mest kraftfulde testfacilitet til vindmøllelejer åbner i Danmark

Energi og miljøMaskiner og anlægNavnenytTop13. 10. 2025

Schaeffler og LORC åbner i fællesskab verdens mest kraftfulde testbænk for hovedlejer i vindmøller. Projekt er gennemført i partnerskab med LORC (Lindø Offshore Renewables Center) og R&D Test Systems i Lindø, Danmark. Testfaciliteten udgør en nøglekomponent til udvikling og validering af næste

Analyse: Europa risikerer at forblive tech-afhængigt af USA

AktueltBranchenyt13. 10. 2025

Vi står foran de største beslutninger i en hel generation: Lænker vi os yderligere fast til eksterne teknologier - eller bygger vi vores egne suveræne tech-aktører? Gør vi det alene eller sammen med USA? Overdreven selvforsyning har også sine begrænsninger, ligesom øgede spændinger over Atlanten

Dansk plastproducent går i skyen

AktueltAutomatiseringNavnenyt13. 10. 2025

Den danske plastproducent Primo med kunder og produktion i hele Europa opgraderer sin ERP-platform til IFS Cloud i jagten på effektivitetsforbedringer og konkurrencefordele. Med opgraderingen får Primo automatisk adgang til IFS’ omfattende pallet af Industrial AI-funktioner, som er indlejret i

SIM-kort med automatisk netværksskift sikrer oppetid for kritiske IoT-forbindelser

AutomatiseringNavnenyt13. 10. 2025

Den markedsledende virksomhed inden for IoT-forbindelser og -infrastruktur i Danmark, Wireless Logic Nordic, sætter ny standard for driftssikkerhed i det danske erhvervsliv med Duét SIM; det første SIM-kort i Danmark, der er forbundet til to uafhængige mobilnetværk og automatisk skifter, hvis én

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • En særlig gruppe virksomheder har superstjerne-potentiale

    16.10.2025

  • AI-bot kan blive sur og lægge røret på

    16.10.2025

  • Tak for dig Marianne – du vil blive savnet

    16.10.2025

  • Næste generations PLC: Et kvantespring i hastighed og digital integration

    16.10.2025

  • Nye PLC200-controllere

    16.10.2025

  • USB-C forbindelser til ekstreme driftsforhold i industri og forsvar

    16.10.2025

  • Verdens mest kraftfulde testfacilitet til vindmøllelejer åbner i Danmark

    13.10.2025

  • Analyse: Europa risikerer at forblive tech-afhængigt af USA

    13.10.2025

  • Dansk plastproducent går i skyen

    13.10.2025

  • SIM-kort med automatisk netværksskift sikrer oppetid for kritiske IoT-forbindelser

    13.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik