Tomra – verdens største leverandør af flaskeautomater – har opnået markante resultater ved at bruge AI-platformen, som er indbygget i IFS Cloud. Resultaterne er opnået i den amerikanske gren af den norske milliardkoncern, der som de første i Tomra har taget IFS.ai i brug.

Med over 85.000 flaskeautomater installeret i mere end 100 lande hører Tomra i den absolutte verdenselite inden for flaskereturnering. Den norske koncern håndterer hvert år over 48 milliarder returflasker og spiller en central rolle i den cirkulære, globale økonomi.
Flaskereturnering er et marked i hastig vækst med deraf voksende krav til leverandørernes evne til at yde hurtig teknisk service og garantere stabil drift. Tomra har derfor i nogle år brugt IFS Cloud som fundamentet under sin enorme og komplekse Field Service-organisation.
Den seneste opgradering til IFS Cloud 2023 gav virksomheden adgangsbillet til IFS.ai, som er indlejret i cloudplatformen. Det gav serviceorganisationen et markant boost, som nu kan aflæses i stærkt forbedrede service-KPI’er. Fx udbedrer Tomras teknikere nu 97 procent af alle driftsproblemer på flaskeautomater ved deres første besøg mod tidligere 84 procent. Samtidig har man opnået en 27 procents forbedring på installationernes samlede driftseffektivitet.

Ved at anvende de indbyggede AI-værktøjer som fx WISE (What-if Scenario Explorer) og Copilot til vidensøgning er Tomra nu i stand til at simulere ressourceplanlægning, identificere flaskehalse og give teknikerne adgang til tekniske dokumenter, når og hvor de skal bruge dem på en enkel og brugervenlig måde. Det giver besparelser i både tid og penge, samtidig med at onboarding af nye medarbejdere og kompetenceoverførsel er blevet forbedret.
-Vi kan i dag hurtigt teste nye ideer, træffe bedre beslutninger og tilpasse os til forandringer i realtid. IFS Cloud og IFS.ai har gjort os stærkere, smartere og i sidste ende mere værdifulde for vores kunder, siger Daniel Basile, som er ansvarlig for Field Service i Tomra North America.
Ifølge IFS’ Chief Product Officer, Christian Pedersen, er Tomra et stærkt eksempel på, hvad virksomheder kan opnå med cloud og AI:
-Virksomheder har brug for løsninger, der bygger på agilitet, intelligens og komponerbarhed for at overleve i en verden i hastig forandring. Tomra hører til blandt vores pionerkunder, som ønsker at være med på den forreste bølge. Virksomheden viser, hvordan IFS Cloud og IFS.ai kan løfte barren inden for teknisk service i virkelig stor skala, siger han.
Tomra er med valget af IFS Cloud også skiftet til en Evergreen-model med kontinuerlige, automatiske opdateringer af softwareplatformen. Derved sparer virksomheden store mængder tid og ressourcer til tung kodetilpasning.
Tomra arbejder tæt sammen med IFS Success Team og partneren Infosys, hvilket ifølge Tomra har betydet, at de strategiske mål kunne omsættes til konkrete resultater på rekordtid.