Den første mærkningsordning i verden for digital ansvarlighed er nu på gaden, og flere virksomheder har allerede fået mærket. D-mærket, som Industriens Fond sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk står bag, skal gøre it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en styrkeposition for danske virksomheder, og interessen for det nye mærke er allerede stor.
-Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, så vi skal også være i top, når det gælder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Det er nødvendigt, hvis forbrugerne skal bevare tiltroen og tilliden til digitaliseringen, og virksomhederne skal forblive konkurrencedygtige. Med D-mærket får danske virksomheder nu, som de første i verden, en unik mulighed for at sende et klart signal til omverdenen om, at de prioriterer datasikkerhed, databeskyttelse og dataetik- og det skal skabe værdi for virksomhederne og tryghed til forbrugerne, siger direktør for D-Mærket, Mikael Jensen.
-Forbrugere og virksomheder bruger allerede mærker, når de beslutter sig for at købe produkter inden for f.eks. fødevarer, miljø, legetøj, elektronik, bygninger, nethandel og underholdning. D-mærket er det første mærke af sin art i verden, der kobler it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i ét og samme mærke. Med D-mærket giver vi virksomhederne mulighed for at vise deres kunder og samarbejdspartnere, at de tager digitalt ansvar.
Der er ét mærke, men antallet af kriterier, som virksomhederne skal leve op til, varierer afhængig af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it, og derfor er D-mærket relevant for alle virksomheder, fra den lille selvstændige til de allerstørste med flere tusind ansatte. D-mærket guider virksomhederne til nemmere at få overblik over, præcis hvad de skal leve op til.
Gevinsten ved at have D-mærket er den samme for alle virksomheder, det handler om at gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige, forklarer programchef for Industriens Fonds cyberprogram Malene Stidsen:
-Det vi gerne vil med D-mærket, er at gøre digital tryghed og tillid til et positivt konkurrenceparameter og en dansk og europæisk styrkeposition. At styrke danske virksomheders konkurrenceevne er et kerneområde i Industriens Fonds cyberindsats, og derfor er vi også rigtig glade for, at det er lykkes at samle så mange stærke aktører bag D-mærket. Med D-mærket får virksomheden nogle væsentlige fordele i en verden, hvor det i stigende grad betyder noget for os som individer og som organisationer, at der er styr på data, systemer og processer.
Bredt samarbejde
Industriens Fond står bag D-mærket i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk. D-mærket støttes af Erhvervsstyrelsen og er en uafhængig privat organisation.
Netop det brede samarbejde er vigtigt for at sikre, at virksomhederne tager mærket til sig, siger Mikael Jensen:
-D-mærket er et godt eksempel på et tværgående samarbejde om konkrete løsninger og den fortsatte opbakning fra den stærke gruppe af samarbejdspartnere bliver helt central, nu når vi går i gang med at udbrede mærket og bidrage til et løft i it-sikkerheden og den ansvarlige dataanvendelse i dansk erhvervsliv, hvor potentialet for forbedring er stort, ikke mindst blandt de små og mellemstore virksomheder.
Om D-mærket
• D-mærket er relevant for alle typer af virksomheder.
• D-mærket tildeles virksomheder og ikke specifikke produkter og tjenester.
• D-mærket består af otte overordnede kriterier som dækker it-sikkerhed, persondatabeskyttelse, kunstig intelligens og dataetik.
• D-mærkets tilpasses den enkelte virksomhed, så en mindre virksomhed f.eks. en låsesmed ikke skal leve op til de samme antal kriterier, som en stor it-virksomhed.
• Det er gratis for virksomhederne at komme i gang og anvende D-mærkets digitale selvevalueringsværktøj, men der er årlig betaling for at få selve mærket.
• Prisen for D-mærket afhænger bl.a. af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it.
• D-mærket er baseret på anerkendte, internationale rammeværker fra europæiske og nationale råd, udvalg og arbejdsgrupper, så mærket kan udbredes på europæisk plan og i større grad til internationalt orienterede virksomheder.
• Industriens Fond står bag D-mærket i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk. D-mærket støttes af Erhvervsstyrelsen og er en uafhængig privat organisation.
• For at sikre virksomhedsforankring består styregruppen, udover DI, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk, af udpegede virksomhedsrepræsentanter samt observatører fra Industriens Fond og Erhvervsstyrelsen.
• Mærkningsordningen for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse går under navnet ”D-mærket” på dansk og ”D-seal” på engelsk.
• Industriens Fond har bevilget 18 mio. kr. til mærkningsordningen som en del af Industriens Fonds cybersikkerhedsindsats.
• For at sikre, at D-mærket bygger på ”best practice” i virksomhederne, og den nyeste forskning og ekspertviden, er der nedsat et ”advisory board” på over 20 medlemmer. Advisory boardets medlemmer har kompetencer inden for it-sikkerhed, jura, privatlivsbeskyttelse, virksomhedshensyn, forretningsmodeller, gennemsigtighed og kunstig intelligens.
Læs mere om D-mærket her.