• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltOffshore og marineRobotter16. 03. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Undervandsrobot til polering af skibspropeller

AktueltOffshore og marineRobotter16. 03. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Thomas Visti og Ralf Astrup investerer i den danske robotstartup, SubBlue Robotics, der automatiserer en farlig og monoton opgave for erhvervsdykkere: polering af skibspropeller. Realiseringen af en fjernstyret propelpoleringsrobot får stor opbakning fra DFDS og flere internationale rederier samt og økonomisk støtte fra Den Danske Maritime Fond. Branchen øjner store gevinster i et forbedret arbejdsmiljø, sparet tid i havn og ikke mindst en betydelig reduktion i forbruget af klimabelastende bunkerolie som følge af renere propeller.

-SubBlue Robotics har angrebet en særdeles interessant niche for automatisering i shippingbranchen. Det er en højaktuel problemstilling, som SubBlue Robotics prøver at løse, hvor vi både kigger ind i store energibesparelser og sikkerhed. Og så må jeg sige, at stifterne besidder en helt ekstraordinær drivkraft. Jeg glæder mig til, at Ralf Astrup og jeg forhåbentlig kan bidrage til virksomhedens vækstrejse, siger Thomas Visti, ejer af Visti Unlimited og tidligere medejer af danske robotsucceser som MiR og Universal Robots. Han og Ralf Astrup har nu grebet muligheden for at blive medejere af SubBlue Robotics med en sjettedel af virksomheden hver især.
Den netop indskudte kapital skal finansiere de allersidste faser af produktudviklingen af en fjernstyret robot, der dykker ned og sætter sig fast på skibspropeller med helt op til 10 meter i diameter, hvorfra robotten polerer korrosion og begroninger væk.
I dag bliver alle kommercielle skibspropeller poleret manuelt af erhvervsdykkere 1-2 gange årligt for at spare bunkers. Samtidig forbyder flere havne dykkerne at arbejde i havnene med det resultat, at skibene ofte må ligge for anker uden for havne under propelpolering og afvente gunstige vejrforhold.

Millioner i brændstofbesparelser
Inspirationen til SubBlue Robotics og propelpoleringsrobotten opstod, da firmaets ene stifter Don Fischer var elev i rederiet Torm og iagttog udfordringen med vedligeholdelse af energieffektive skibspropeller. Han besluttede at udvikle en robotløsning.
Efter at have uddannet sig i både mekanik, automation og finansiering var han klar til bogstaveligt talt at søsætte SubBlue Robotics i samarbejde med ingeniør Michael Blom Hermansen. Sideløbende med seks års produktudviklingsarbejde har stifterne været i tæt dialog med både erhvervsdykkere og rederier for at imødekomme deres ønsker til en sikrere, hurtigere og grønnere løsning på propelpolering med en god driftsøkonomi.
Når poleringer bliver automatiseret med robotter og menneskelige risici dermed elimineres, kan SubBlue Robotics bringe poleringen tilbage ind i de mest brugte havne verden over. Med robotten kan redere få poleret propellen, imens de losser/laster. Propelpolering skal gøres så enkelt og let tilgængeligt, at frekvensen af polering kan øges til et mere ideelt niveau på eks. 3-5 gange årligt. Jo mere blank propellens overflade er, jo højere bliver energieffektiviteten.
-Et rederi vil med robotrensning af propeller kunne spare mellem en halv og halvanden million kroner årligt per skib på udgiften til bunkerolie samt eliminere 8-12 timers forlænget havnekald. Denne beregning baserer sig endda på det lavere prisniveau på $450, som skibsbrændstof havde før Ukraine-krigen. For øjeblikket er prisen på bunkerolie fordoblet til $900 per ton, konstaterer CEO i SubBlue Robotics, Don Fischer.
Den færdige løsning fra SubBlue Robotics vil blive leaset til serviceselskaber i den maritime sektor, der også har engageret og bidraget med kravspecifikationer til den lovende robot. Markedet for løsningen tæller på verdensplan cirka 60.000 kommercielle skibe.
-Vores robot anvender intelligens til at føle sig selv frem over propellens overflade, selv i dårlig sigtbarhed. De avancerede algoritmer efterligner dykkernes øje til hånd koordination af polerskiven, og robotten opnår derfor en polering, der er mindst ligeså god som en erfaren og frisk dykker. Vores robot bliver dog ikke træt og arbejder let om natten. Robotten består af en ROV (Remotely Operated Vehicle) og en op til tre meter lang undervands-robotarm, som vi selv har udviklet både hardware og software til. Vi har afsat hele det kommende år til videreudvikling og fintuning, for vi ved godt, at driftsstabilitet fra dag et er alfa og omega i den maritime sektor, siger CTO Michael Hermansen, SubBlue Robotics.

Fra venstre: Thomas Visti, Don Fischer, Michael Hermansen og Ralf Astrup.

Den Danske Maritime Fond støttede allerede i 2019 og igen i 2020 iværksætterne med early stage seed funding, ligesom DFDS og andre rederier har mødt SubBlue Robotics med åbne arme i deres mission.

Skrevet i: Aktuelt, Offshore og marine, Robotter

Seneste nyt fra redaktionen

Hummel fremtidssikrer sin ordreafvikling med AI-drevne robotter

AutomatiseringRobotterTop17. 11. 2025

Hummel har investeret i en robotplukteknologi baseret på kunstig intelligens til sit i forvejen højt automatiserede lager i Padborg. Her sørger robotter, software og AI nu for at sikre Hummel en effektiv, skalerbar og fremtidssikret lagerdrift, der kan holde trit med de hurtigt skiftende

Varmepumper er billigst til grøn industriel varme

AktueltEnergi og miljøProcesteknologi17. 11. 2025

En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut og University of Oxford viser, at industrielle varmepumper kan reducere varmeomkostningerne i industrien med op til 75 procent sammenlignet med brintbaserede kedler – og i de fleste scenarier er de også økonomisk fordelagtige overfor biomasse- og

Familien Topsøe modtager Årets Hæderspris 2025

AktueltNavnenyt17. 11. 2025

Årets Hæderspris 2025 går til familien Topsøe, der grundlagde den familieejede virksomhed Topsoe A/S (tidligere Haldor Topsøe A/S). Gennem mere end 80 år har familien og virksomheden haft en markant og vedvarende indflydelse på dansk erhvervsliv og det globale industrimarked. Det er niende gang, at

DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

BranchenytInnovationNavnenyt17. 11. 2025

Nye anbefalinger skal sikre, at dansk forskning kommer ud og gør gavn som kommercielle markedsløsninger i nye startup-virksomheder. DTU’s rektor Anders Bjarklev finder det positivt, at DTU’s mangeårige arbejde med innovation nu afspejler sig i en national ramme. Én af universitetets

Vendeskær til fræsning af støbejern

Maskiner og anlæg17. 11. 2025

Sandvik Coromant præsenterer GC1220; den sidste nye kvalitet i vendeskær til fræsning af nodulært støbejern. Kernen i GC1220 er et gennembrud inden for belægningsteknologien; den flerlags PVD-nano-belægning, der er udviklet ved hjælp af Zertivo-belægningsprocessen. GC1220 er udviklet som en

Fond med fokus på tech-virksomheder henter over 350 mio. kr.

BranchenytNavnenyt17. 11. 2025

Den nordiske impactfond Unconventional Ventures har lukket første runde af investeringer til sin nye fond på over 350 mio. kr. Med støtte fra bl.a. Chr. Augustinus Fabrikker og den danske stats superfond EIFO beviser Unconventional Ventures, at deres utraditionelle tilgang til investeringer er en

Ny robotsatsning – millionløft til danske virksomheder

AutomatiseringNavnenytRobotterTop13. 11. 2025

Teknologisk Institut sætter gang i omfattende satsning, hvor generativ AI og avancerede robotløsninger skal gøre virksomheder og robotindustrien mere fleksibel, konkurrencedygtig og klar til morgendagens udfordringer. Det skal ske via resultatkontrakten ”Robotics & AI”. Robotter, der

Industriens energibehov og -forsyning i forandring

AktueltEnergi og miljøMesser og møder13. 11. 2025

Verdens førende industrimesse – Hannover Messe - sætter i 2026 fokus på energiforsyningen i fabrikker og industrianlæg. Deltagere fra industrien, energisektoren og det politiske miljø vil debattere måden at opnå en sikker, klimaneutral og konkurrencedygtig energiforsyning på. Fra den 20. til

OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter

AktueltAutomatiseringBranchenytNavnenyt13. 11. 2025

Danske virksomheder udsættes dagligt for tusindvis af potentielle cyberangreb, og SMV’er halter bagud på OT-sikkerheden. Ingeniør- og automationshuset HOLTEC.DK er blandt de første i branchen blevet D-mærket – et strategisk skridt for at sikre kunderne. Ifølge en rapport fra Styrelsen for

Trecifret millionbeløb skal styrke over 2.300 SMV’ers produktivitet og omstillingsevne

Branchenyt13. 11. 2025

Verden er i forandring, og det presser Europas konkurrenceevne og rammer danske SMV’er, som oplever udfordringer – men også nye muligheder. Derfor investerer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu 312 mio. kr., som skal styrke forretningen i over 2.300 SMV’er gennem bl.a. digitalisering, bæredygtighed

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Hummel fremtidssikrer sin ordreafvikling med AI-drevne robotter

    17.11.2025

  • Varmepumper er billigst til grøn industriel varme

    17.11.2025

  • Familien Topsøe modtager Årets Hæderspris 2025

    17.11.2025

  • DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

    17.11.2025

  • Vendeskær til fræsning af støbejern

    17.11.2025

  • Fond med fokus på tech-virksomheder henter over 350 mio. kr.

    17.11.2025

  • Ny robotsatsning – millionløft til danske virksomheder

    13.11.2025

  • Industriens energibehov og -forsyning i forandring

    13.11.2025

  • OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter

    13.11.2025

  • Trecifret millionbeløb skal styrke over 2.300 SMV’ers produktivitet og omstillingsevne

    13.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik