• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltOffshore og marineRobotter16. 03. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Undervandsrobot til polering af skibspropeller

AktueltOffshore og marineRobotter16. 03. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Thomas Visti og Ralf Astrup investerer i den danske robotstartup, SubBlue Robotics, der automatiserer en farlig og monoton opgave for erhvervsdykkere: polering af skibspropeller. Realiseringen af en fjernstyret propelpoleringsrobot får stor opbakning fra DFDS og flere internationale rederier samt og økonomisk støtte fra Den Danske Maritime Fond. Branchen øjner store gevinster i et forbedret arbejdsmiljø, sparet tid i havn og ikke mindst en betydelig reduktion i forbruget af klimabelastende bunkerolie som følge af renere propeller.

-SubBlue Robotics har angrebet en særdeles interessant niche for automatisering i shippingbranchen. Det er en højaktuel problemstilling, som SubBlue Robotics prøver at løse, hvor vi både kigger ind i store energibesparelser og sikkerhed. Og så må jeg sige, at stifterne besidder en helt ekstraordinær drivkraft. Jeg glæder mig til, at Ralf Astrup og jeg forhåbentlig kan bidrage til virksomhedens vækstrejse, siger Thomas Visti, ejer af Visti Unlimited og tidligere medejer af danske robotsucceser som MiR og Universal Robots. Han og Ralf Astrup har nu grebet muligheden for at blive medejere af SubBlue Robotics med en sjettedel af virksomheden hver især.
Den netop indskudte kapital skal finansiere de allersidste faser af produktudviklingen af en fjernstyret robot, der dykker ned og sætter sig fast på skibspropeller med helt op til 10 meter i diameter, hvorfra robotten polerer korrosion og begroninger væk.
I dag bliver alle kommercielle skibspropeller poleret manuelt af erhvervsdykkere 1-2 gange årligt for at spare bunkers. Samtidig forbyder flere havne dykkerne at arbejde i havnene med det resultat, at skibene ofte må ligge for anker uden for havne under propelpolering og afvente gunstige vejrforhold.

Millioner i brændstofbesparelser
Inspirationen til SubBlue Robotics og propelpoleringsrobotten opstod, da firmaets ene stifter Don Fischer var elev i rederiet Torm og iagttog udfordringen med vedligeholdelse af energieffektive skibspropeller. Han besluttede at udvikle en robotløsning.
Efter at have uddannet sig i både mekanik, automation og finansiering var han klar til bogstaveligt talt at søsætte SubBlue Robotics i samarbejde med ingeniør Michael Blom Hermansen. Sideløbende med seks års produktudviklingsarbejde har stifterne været i tæt dialog med både erhvervsdykkere og rederier for at imødekomme deres ønsker til en sikrere, hurtigere og grønnere løsning på propelpolering med en god driftsøkonomi.
Når poleringer bliver automatiseret med robotter og menneskelige risici dermed elimineres, kan SubBlue Robotics bringe poleringen tilbage ind i de mest brugte havne verden over. Med robotten kan redere få poleret propellen, imens de losser/laster. Propelpolering skal gøres så enkelt og let tilgængeligt, at frekvensen af polering kan øges til et mere ideelt niveau på eks. 3-5 gange årligt. Jo mere blank propellens overflade er, jo højere bliver energieffektiviteten.
-Et rederi vil med robotrensning af propeller kunne spare mellem en halv og halvanden million kroner årligt per skib på udgiften til bunkerolie samt eliminere 8-12 timers forlænget havnekald. Denne beregning baserer sig endda på det lavere prisniveau på $450, som skibsbrændstof havde før Ukraine-krigen. For øjeblikket er prisen på bunkerolie fordoblet til $900 per ton, konstaterer CEO i SubBlue Robotics, Don Fischer.
Den færdige løsning fra SubBlue Robotics vil blive leaset til serviceselskaber i den maritime sektor, der også har engageret og bidraget med kravspecifikationer til den lovende robot. Markedet for løsningen tæller på verdensplan cirka 60.000 kommercielle skibe.
-Vores robot anvender intelligens til at føle sig selv frem over propellens overflade, selv i dårlig sigtbarhed. De avancerede algoritmer efterligner dykkernes øje til hånd koordination af polerskiven, og robotten opnår derfor en polering, der er mindst ligeså god som en erfaren og frisk dykker. Vores robot bliver dog ikke træt og arbejder let om natten. Robotten består af en ROV (Remotely Operated Vehicle) og en op til tre meter lang undervands-robotarm, som vi selv har udviklet både hardware og software til. Vi har afsat hele det kommende år til videreudvikling og fintuning, for vi ved godt, at driftsstabilitet fra dag et er alfa og omega i den maritime sektor, siger CTO Michael Hermansen, SubBlue Robotics.

Fra venstre: Thomas Visti, Don Fischer, Michael Hermansen og Ralf Astrup.

Den Danske Maritime Fond støttede allerede i 2019 og igen i 2020 iværksætterne med early stage seed funding, ligesom DFDS og andre rederier har mødt SubBlue Robotics med åbne arme i deres mission.

Skrevet i: Aktuelt, Offshore og marine, Robotter

Seneste nyt fra redaktionen

Månestøv skal gøre rumfart mere selvforsynende

InnovationNavnenytTop24. 11. 2025

Nyt ESA-projekt med Teknologisk Institut i spidsen skal reducere kommende månemissioners afhængighed af forsyninger fra Jorden og bane vejen for fremstilling af elektronik på månen. Fremtidige månemissioner står over for en grundlæggende udfordring: den høje omkostning og vanskelige transport

Hannover Messe med ny sektion til forsvarsproduktion

AktueltMesser og møder24. 11. 2025

Hannover Messe introducerer en ny - men desværre nødvendig - udstillingssektion: Defense Production Area; forsvarsproduktion, der er dedikeret de state-of-the-art fremstillingsteknologier, som forsvarssektoren har brug for. Den specialiserede platform vil fremvise umiddelbart anvendelige løsninger,

Trecifret millioninvestering til erhvervsfyrtårne

AktueltBranchenytInnovation24. 11. 2025

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse står bag en ny markant investering i at udvikle udvalgte erhvervspotentialer til nye markedsmæssige styrkepositioner, der styrker danske SMV’ers produktivitet. Indsatsen er målrettet innovation, testfaciliteter og kvalificeret arbejdskraft. 258 mio. kr. fra

Bladena vokser videre som en del af Renewable Energy Systems

Energi og miljøNavnenyt24. 11. 2025

Den danske teknologivirksomhed, der har specialiseret sig i at forlænge levetiden på vindmøllevinger, Bladena, blev sidste år opkøbt for et større millionbeløb. Køberen er britiske Renewable Energy Systems (RES), verdens største uafhængige virksomhed inden for vedvarende energi.Opkøbet markerer

Bearbejdning af metalemner i XXXL-format

Maskiner og anlægNavnenyt24. 11. 2025

ODIN Engineering har kapaciteten til og erfaringen med at bearbejde meget store, tunge eller komplekse emner – op til dimensionerne 8 x 3 x 1,4 meter. Maskinfabrikken fremstiller komponenterne både til de specialmaskiner, ODIN selv udvikler til andre virksomheder, men især også som

Dansk gips i ny grøn æra

Energi og miljøNavnenyt24. 11. 2025

Med ny direktør Henrik Dietrichsen ved roret intensiverer Knauf A/S den grønne omstilling. Den danske gipsproducent er nu oppe på 50 procent genanvendt gips. Målsætningen er 100 procent genanvendt gips i 2026. Knauf A/S, der fremstiller gipsprodukter til byggeindustrien -og som den eneste

SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

AutomatiseringMesser og møderTop20. 11. 2025

Fra den 25. til den 27. november 2025 vil automationsverdenens øjne være rettet mod SPS Expo - Smart Production Solutions - der afholdes i Nürnberg. Her mødes innovation og industri. SPS afholdes i år for 34. gang, og messen tiltrækker over 1000 udstillere og omkring 50.000 besøgende. Når

Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

AktueltBranchenytMesser og møder20. 11. 2025

De kommende år bliver ikke ”business as usual” for fremstillingsindustrien, og det bliver afgørende at kunne afkode det politiske landskab. Det var budskabet fra økonomisk kommentator Frank Hvid, da han i sidste uge holdt et oplæg på OMRONs Nordic Partner Summit om industriens største strategiske

Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

AktueltNavnenytOffshore og marine20. 11. 2025

Hoyer og VMS Group skaber stærk, global partner for den maritime og industrielle sektor. Sammenlægning af de to førende danske virksomheder inden for henholdsvis elektriske motorer og reparation og vedligeholdelse af dieselmotorer og fremdrivningssystemer på skibe skaber Hoyer VMS Group. Det nye

Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

Branchenyt20. 11. 2025

Taskforce-anbefalinger kan for alvor styrke det hjemlige tech-iværksætteri. Anbefalingerne vækker stor begejstring hos Ingeniørforeningen IDA. Regeringens taskforce for styrket viden- og teknologioverførsel overrakte i sidste uge sine anbefalinger til uddannelses- og forskningsminister

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Månestøv skal gøre rumfart mere selvforsynende

    24.11.2025

  • Hannover Messe med ny sektion til forsvarsproduktion

    24.11.2025

  • Trecifret millioninvestering til erhvervsfyrtårne

    24.11.2025

  • Bladena vokser videre som en del af Renewable Energy Systems

    24.11.2025

  • Bearbejdning af metalemner i XXXL-format

    24.11.2025

  • Dansk gips i ny grøn æra

    24.11.2025

  • SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

    20.11.2025

  • Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

    20.11.2025

  • Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

    20.11.2025

  • Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

    20.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik