• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltOffshore og marineRobotter16. 03. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Undervandsrobot til polering af skibspropeller

AktueltOffshore og marineRobotter16. 03. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Thomas Visti og Ralf Astrup investerer i den danske robotstartup, SubBlue Robotics, der automatiserer en farlig og monoton opgave for erhvervsdykkere: polering af skibspropeller. Realiseringen af en fjernstyret propelpoleringsrobot får stor opbakning fra DFDS og flere internationale rederier samt og økonomisk støtte fra Den Danske Maritime Fond. Branchen øjner store gevinster i et forbedret arbejdsmiljø, sparet tid i havn og ikke mindst en betydelig reduktion i forbruget af klimabelastende bunkerolie som følge af renere propeller.

-SubBlue Robotics har angrebet en særdeles interessant niche for automatisering i shippingbranchen. Det er en højaktuel problemstilling, som SubBlue Robotics prøver at løse, hvor vi både kigger ind i store energibesparelser og sikkerhed. Og så må jeg sige, at stifterne besidder en helt ekstraordinær drivkraft. Jeg glæder mig til, at Ralf Astrup og jeg forhåbentlig kan bidrage til virksomhedens vækstrejse, siger Thomas Visti, ejer af Visti Unlimited og tidligere medejer af danske robotsucceser som MiR og Universal Robots. Han og Ralf Astrup har nu grebet muligheden for at blive medejere af SubBlue Robotics med en sjettedel af virksomheden hver især.
Den netop indskudte kapital skal finansiere de allersidste faser af produktudviklingen af en fjernstyret robot, der dykker ned og sætter sig fast på skibspropeller med helt op til 10 meter i diameter, hvorfra robotten polerer korrosion og begroninger væk.
I dag bliver alle kommercielle skibspropeller poleret manuelt af erhvervsdykkere 1-2 gange årligt for at spare bunkers. Samtidig forbyder flere havne dykkerne at arbejde i havnene med det resultat, at skibene ofte må ligge for anker uden for havne under propelpolering og afvente gunstige vejrforhold.

Millioner i brændstofbesparelser
Inspirationen til SubBlue Robotics og propelpoleringsrobotten opstod, da firmaets ene stifter Don Fischer var elev i rederiet Torm og iagttog udfordringen med vedligeholdelse af energieffektive skibspropeller. Han besluttede at udvikle en robotløsning.
Efter at have uddannet sig i både mekanik, automation og finansiering var han klar til bogstaveligt talt at søsætte SubBlue Robotics i samarbejde med ingeniør Michael Blom Hermansen. Sideløbende med seks års produktudviklingsarbejde har stifterne været i tæt dialog med både erhvervsdykkere og rederier for at imødekomme deres ønsker til en sikrere, hurtigere og grønnere løsning på propelpolering med en god driftsøkonomi.
Når poleringer bliver automatiseret med robotter og menneskelige risici dermed elimineres, kan SubBlue Robotics bringe poleringen tilbage ind i de mest brugte havne verden over. Med robotten kan redere få poleret propellen, imens de losser/laster. Propelpolering skal gøres så enkelt og let tilgængeligt, at frekvensen af polering kan øges til et mere ideelt niveau på eks. 3-5 gange årligt. Jo mere blank propellens overflade er, jo højere bliver energieffektiviteten.
-Et rederi vil med robotrensning af propeller kunne spare mellem en halv og halvanden million kroner årligt per skib på udgiften til bunkerolie samt eliminere 8-12 timers forlænget havnekald. Denne beregning baserer sig endda på det lavere prisniveau på $450, som skibsbrændstof havde før Ukraine-krigen. For øjeblikket er prisen på bunkerolie fordoblet til $900 per ton, konstaterer CEO i SubBlue Robotics, Don Fischer.
Den færdige løsning fra SubBlue Robotics vil blive leaset til serviceselskaber i den maritime sektor, der også har engageret og bidraget med kravspecifikationer til den lovende robot. Markedet for løsningen tæller på verdensplan cirka 60.000 kommercielle skibe.
-Vores robot anvender intelligens til at føle sig selv frem over propellens overflade, selv i dårlig sigtbarhed. De avancerede algoritmer efterligner dykkernes øje til hånd koordination af polerskiven, og robotten opnår derfor en polering, der er mindst ligeså god som en erfaren og frisk dykker. Vores robot bliver dog ikke træt og arbejder let om natten. Robotten består af en ROV (Remotely Operated Vehicle) og en op til tre meter lang undervands-robotarm, som vi selv har udviklet både hardware og software til. Vi har afsat hele det kommende år til videreudvikling og fintuning, for vi ved godt, at driftsstabilitet fra dag et er alfa og omega i den maritime sektor, siger CTO Michael Hermansen, SubBlue Robotics.

Fra venstre: Thomas Visti, Don Fischer, Michael Hermansen og Ralf Astrup.

Den Danske Maritime Fond støttede allerede i 2019 og igen i 2020 iværksætterne med early stage seed funding, ligesom DFDS og andre rederier har mødt SubBlue Robotics med åbne arme i deres mission.

Skrevet i: Aktuelt, Offshore og marine, Robotter

Seneste nyt fra redaktionen

En særlig gruppe virksomheder har superstjerne-potentiale

BranchenytTop16. 10. 2025

En ny rapport fra Deloitte kaster lys på en hidtil overset gruppe virksomheder i Danmark: De såkaldt "etablerede scalers" med mindst 100 ansatte og en årlig vækst på mindst 10 procent over fem år. De er en afgørende drivkraft for Danmarks fremtidige vækst og konkurrenceevne - og de har potentialet

AI-bot kan blive sur og lægge røret på

AktueltAutomatisering16. 10. 2025

Københavns Professionshøjskole har udviklet en banebrydende AI-bot, der træner studerende i professionel kommunikation – og som reagerer realistisk, hvis man er uhøflig Hvad sker der, hvis man er uhøflig over for en kunstig intelligens? På Københavns Professionshøjskole (KP) kan den nye AI-bot

Tak for dig Marianne – du vil blive savnet

AktueltNavnenyt16. 10. 2025

Det er med stor sorg, at vi må fortælle, at vores hjertevarme og altid positive kollega – og ven – Marianne Dieckmann (61) ikke er hos os i denne verden længere. Marianne gik for nyligt bort efter i flere år at have kæmpet mod en kræftsygdom, som hun dog hverken lod forlag eller vores mange

Næste generations PLC: Et kvantespring i hastighed og digital integration

Automatisering16. 10. 2025

Industrien står midt i et teknologisk skifte, hvor kravene til hastighed, fleksibilitet og digital integration aldrig har været større. Maskiner og systemer bliver stadigt mere softwaredrevne, og automationsverdenen nærmer sig it-verdenens tempo. Det udfordrer den klassiske PLC. TwinCAT PLC++ fra

Nye PLC200-controllere

Automatisering16. 10. 2025

WEG har lanceret PLC200, der er den nyeste tilføjelse til sit sortiment af programmerbare logiske controllere (PLC). Den er designet til at forbedre styringen af små til mellemstore automatiseringssystemer i en lang række brancher, herunder produktion, processtyring, emballering og

USB-C forbindelser til ekstreme driftsforhold i industri og forsvar

Maskiner og anlæg16. 10. 2025

I de seneste år har USB-C interfacet etableret sig som den globale standard for transmission af data og strøm og erstatter i stigende grad ældre interfaces som USB-A. Som alternativ til standard USB-C interfaces tilbyder ODU nu på et kompakt og kraftfuldt stiksystem, der er udviklet til krævende

Verdens mest kraftfulde testfacilitet til vindmøllelejer åbner i Danmark

Energi og miljøMaskiner og anlægNavnenytTop13. 10. 2025

Schaeffler og LORC åbner i fællesskab verdens mest kraftfulde testbænk for hovedlejer i vindmøller. Projekt er gennemført i partnerskab med LORC (Lindø Offshore Renewables Center) og R&D Test Systems i Lindø, Danmark. Testfaciliteten udgør en nøglekomponent til udvikling og validering af næste

Analyse: Europa risikerer at forblive tech-afhængigt af USA

AktueltBranchenyt13. 10. 2025

Vi står foran de største beslutninger i en hel generation: Lænker vi os yderligere fast til eksterne teknologier - eller bygger vi vores egne suveræne tech-aktører? Gør vi det alene eller sammen med USA? Overdreven selvforsyning har også sine begrænsninger, ligesom øgede spændinger over Atlanten

Dansk plastproducent går i skyen

AktueltAutomatiseringNavnenyt13. 10. 2025

Den danske plastproducent Primo med kunder og produktion i hele Europa opgraderer sin ERP-platform til IFS Cloud i jagten på effektivitetsforbedringer og konkurrencefordele. Med opgraderingen får Primo automatisk adgang til IFS’ omfattende pallet af Industrial AI-funktioner, som er indlejret i

SIM-kort med automatisk netværksskift sikrer oppetid for kritiske IoT-forbindelser

AutomatiseringNavnenyt13. 10. 2025

Den markedsledende virksomhed inden for IoT-forbindelser og -infrastruktur i Danmark, Wireless Logic Nordic, sætter ny standard for driftssikkerhed i det danske erhvervsliv med Duét SIM; det første SIM-kort i Danmark, der er forbundet til to uafhængige mobilnetværk og automatisk skifter, hvis én

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • En særlig gruppe virksomheder har superstjerne-potentiale

    16.10.2025

  • AI-bot kan blive sur og lægge røret på

    16.10.2025

  • Tak for dig Marianne – du vil blive savnet

    16.10.2025

  • Næste generations PLC: Et kvantespring i hastighed og digital integration

    16.10.2025

  • Nye PLC200-controllere

    16.10.2025

  • USB-C forbindelser til ekstreme driftsforhold i industri og forsvar

    16.10.2025

  • Verdens mest kraftfulde testfacilitet til vindmøllelejer åbner i Danmark

    13.10.2025

  • Analyse: Europa risikerer at forblive tech-afhængigt af USA

    13.10.2025

  • Dansk plastproducent går i skyen

    13.10.2025

  • SIM-kort med automatisk netværksskift sikrer oppetid for kritiske IoT-forbindelser

    13.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik