Klimaforandringer som eksempelvis kraftigere nedbør er en stor udfordring for jernbanenettet. Virksomheden Railmonitor har udviklet et system af trådløse sensorer, der overvåger de særligt følsomme strækninger, og som sladrer, når skinner og sveller forskyder sig. InnovationsAgenterne har bistået med råd og vejledning i udviklingsprocessen.
Tilt-sensorer
Railmonitor-systemet blev færdigudviklet i 2016 og har det seneste år været i drift i tre af Sund & Bælts anlæg.
-Traditionelt bruger man særlige målevogne eller sender landinspektører ud for at overvåge særligt udsatte strækninger, hvor der er risiko for sætningsskader i banedæmninger og dermed nedsat sporkvalitet, forklarer direktør i Railmonitor Thorvald Horup.
-Det er dyre løsninger, og samtidig er der et stigende behov for overvågning af banestrækninger. Årsagerne er klimaforandringer med kraftigere nedbør, men både højere hastighed på sporene og togenes øgede vægt belaster sporene mere end tidligere. Vi kan nu automatisere en væsentlig del af overvågningen og dermed gøre det muligt at gennemføre et mere rationelt, præcist og billigere vedligehold af sporene, samtidig med at sikkerheden øges, siger han videre.
Selve målingerne udføres af en såkaldt tilt-sensor, der måler meget små ændringer i et emnes hældning – helt ned til en hundrededel millimeter. Railmonitor overvåger skinnerne på tre parametre:
• Skinnernes indbyrdes forhold til hinanden i sving (cant).
• Skinnernes vridning udad eller indad på lige strækninger (twist).
• Op- og ned-bevægelser i skinnernes længderetning (settlement).
Sensordata fra skinnerne suppleres desuden med sensorer, der advarer om ændringer i grundvandsspejlet. På den måde kan man reagere, så snart der er risiko for ustabile forhold på strækningen.
Videreudvikling på vej
Nu skal Railmonitor-systemet udvikles yderligere. InnovationsAgent Susanne Damgaard har hjulpet Thorvald Horup med at ansøge Innovationsfonden om et såkaldt InnoBooster-projekt. Projektet skal forbedre den softwareportal, der opsamler data fra sensorerne. Desuden satser man på at starte et samarbejde med forskere fra Matematisk Institut på Aalborg Universitet om beregningsmodeller, der skal forfine beregningerne af skinnernes bevægelse i længderetning.
Også interessant for andre områder
Selv om Railmonitor lige nu fokuserer på skinner og sveller, kan Railmonitor-systemet ifølge Thorvald Horup anvendes til meget andet end overvågning af jernbanenettet, f.eks. monitorering af sætningsskader i bygninger, spunsvægge og i tunneller.
-Vi er en ny spiller i banebranchen, forklarer direktør Thorvald Horup, og vi har udviklet et måleinstrument, der fungerer som et godt supplement til traditionelle måleteknikker. Selv om vi lige nu fokuserer på jernbaner, er vi allerede i kontakt med entreprenørvirksomheder, der er interesserede i at kunne tilbyde vores teknologi til deres kunder.
-Mange typer infrastruktur vil med fordel kunne anvende systemet til overvågningsopgaver. Dertil kommer, at vi kan optage f.eks. vejrdata, grundvandsmåling, trafikbelastning og andre datakilder, der kan danne grundlag for intelligent, fremadrettet vedligehold og service, der giver både besparelser og øget sikkerhed, siger han afslutningsvis.