En tur til New York omfatter som regel en tur med subway’en. New York City Transit, som den officielt hedder, omfatter 1.320 kilomenter spor, betjener 469 stationer og transporterer 5,6 millioner passagerer dagligt. Hver dag. Året rundt.
Selv om vi – ifølge kalenderen – nærmer os sommer og varme og bestemt ikke gider tænke på kulde – så er vinteren jo aldrig langt væk. En årstid, der potentielt kan skabe store problemer for New Yorks subway. Derfor har man installeret en trådløs SCADA-løsning med 670 kontrolpunkter, der gør det muligt automatisk at overvåge alle 1.700 varmeelementer, så is og sne ikke længere generer i vinterhalvåret.
Det har givet en årlig besparelse på en million dollars.
Overvågning af varmeapparater
Subwayen har en tredje skinne, som ligger på ydersiden af jernbaneskinnen. Denne tredje skinne er en forsyningsskinne. Da den kun skal forsyne strøm og ikke understøtter køretøjernes vægt, er den nemmere at isolere.
Om vinteren kan sne og is samle sig på toppen af den elektriske tredje skinne og afbryde togdriften. For at forebygge dette har NYC Transit placeret specielle varmeelementer på strategiske steder udenfor subway-tunnellerne.
Oprindeligt blev disse varmeelementer tændt manuelt i oktober og slukket igen i maj. De kørte konstant, selv når der ikke var sne eller is på jorden. Det manuelle system udgjorde også en sikkerhedsrisiko, når medarbejdere gik ud på skinnerne for at tænde eller slukke varmeelementerne – eller for at udføre vedligeholdelse.
NYC Transit ledte efter en økonomisk og pålidelig løsning til fjernkontrol og overvågning af varmeelementerne for at reducere det store strømforbrug og omkostningen, som denne praksis udgjorde.
Phoenix Contacts amerikanske datterselskab og Kapsch TrafficCom USA Inc. samarbejdede således om at udvikle et SCADA-system baseret på trådløs kommunikation.
SCADA-systemet, som er baseret på Kapschs Dynac-software, gør det muligt for NYC Transit at styre toginfrastrukturen, der ligger tæt ved skinnerne. De ansatte kan nu fjernstyre systemdiagnosen med et centralt brugerinterface. Det sikrer, at varmeelementer altid fungerer perfekt.
I orkaner og snestorme
De sidste syv år har systemet været udsat for to orkaner, døgntemperaturer under nul og adskillige is- og snestorme, som har givet mere end 30 tommer sne.
Systemet har fungeret pålideligt under alle disse betingelser.
Indtil nu er mere end 670 kontrolpunkter blevet automatiseret. SCADA-løsningen gør det muligt for de ansatte hos NYC Transit kontrolcenteret at fjernkontrollere og overvåge over 1.700 varmeelementer til den tredje skinne – både automatisk og manuelt.
Systemet udvider varmeelementernes levetid, og reducerer samtidig energiforbruget, hvilket for NYC Transit betyder en årlig besparelse på mere end en million dollars.
Vigtigere endnu er, at systemet forbedrer sikkerheden ved at mindske den tid, som personalet skal bruge på skinnerne. I fremtiden vil personalet være i stand til at fjernkontrollere og overvåge alle varmeelementerne i subway’en ved hjælp af det trådløse SCADA-system.
Læs hele historien i Teknisk Nyt.