Volvo Cars har underskrevet en ny aftale med det svenske stålfirma SSAB om levering af højkvalitets genbrugsstål fra 2025. Volvo Cars er den første bilproducent, der underskriver en leveringsaftale om genanvendt stål til serieproduktion.

Aftalen er en udvidelse af et i forvejen langvarigt samarbejde mellem de to virksomheder. Formålet er at bruge stål med et mindre CO2-aftryk i bilproduktion.
-En af de største kilder til CO2-udledning i vores produktionsproces er det stål, vi bruger til at bygge vores biler. I gennemsnit kommer 25 procent af alle materialerelaterede udledninger fra en ny Volvo-bil fra stålet, fortæller Francesca Gamboni, chef for supply chain og produktion hos Volvo Cars. Vi arbejder på at opnå netto-nul drivhusgasemissioner inden år 2040, og ved at reducere de stålrelaterede emissioner er der potentiale for at komme endnu tættere på det mål.
EX60 får udvalgte komponenter i genanvendt stål
Det genanvendte stål vil blive brugt i udvalgte komponenter i den kommende fuldelektriske Volvo EX60 samt i andre biler baseret på Volvo Cars’ fremtidige SPA3-platform. Det er afgørende, at genbrugsstålet opfylder de samme sikkerhedsrelaterede krav som ikke-genanvendt stål med hensyn til styrke og holdbarhed.
SSAB’s lukkede kredsløbssystem genanvender stålskrot, hvilket reducerer stålets CO2-udledning og holder materialer og naturressourcer i brug i længere tid. I produktionen af det genanvendte stål bruges udelukkende fossilfri elektricitet og brændstoffer. Sammenlignet med traditionelt produceret stål i Europa udleder SSAB’s genbrugsstål markant mindre CO2.
-Stål er et vigtigt materiale for at sikre vores produkters sikkerhed, styrke og holdbarhed. Historisk set har det stået for en stor del af vores CO2-udledninger, siger Francesca Gamboni videre. Med denne aftale har vi taget et vigtigt skridt mod at reducere vores aftryk og øge bevidstheden om brugen af genbrugsmaterialer i vores leverandørnetværk.
CO2-udledningen skal reduceres i hele værdikæden
Volvo Cars er engageret i en fuldt elektrisk fremtid og har en ambition om at opnå en netto-nul-udledning af drivhusgasser inden år 2040. Allerede i 2030 er målet at reducere CO2-udledningen pr. bil med 65-75 procent sammenlignet med referenceværdier fra 2018. Dette gøres ved løbende at reducere CO₂-udledningen i hele værdikæden.
Aftalen med SSAB er et eksempel på netop det og støtter samtidig op om Volvo Cars’ cirkularitetsambitioner. Her er målsætningen at bruge i snit 30 procent genanvendte materialer i hele Volvos modelprogram inden år 2030. Nye modeller, der lanceres efter år 2030, skal indeholde mindst 35 procent genanvendte eller biobaserede materialer.