• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

NavnenytRobotterTop22. 03. 2023 | Helle Friemann Nielsen

Mangel på svejsere i den grønne omstilling – kæmpe mobil svejse-robotkran kan løse problemet

NavnenytRobotterTop22. 03. 2023 By Helle Friemann Nielsen

Et nyt forskningsprojekt på Center for Large Structure Production (LSP) på Syddansk Universitet har fået en bevilling på godt 13 millioner kroner til at udvikle en mobil robotkran, der bl.a. kan svejse. Sådan én kan nemlig blive nødvendig i disse tider med massiv mangel på svejsere, hvis vi skal nå i mål med udbygningen af grøn energi fra havvindmøller.

Der er massiv mangel på svejsere til at producere fundamenter til havvindmøller. Der er derfor behov for at automatisere produktionen så meget som muligt. Foto: Bladt Industries A/S.

De rager mere end 250 meter op i luften og er på størrelse Storebæltsbroens pyloner. Vingerne er godt 100 meter lange. Og så kan en enkelt af dem i løbet af et år producere strøm til op imod 20.000 husstande.
Kæmpevindmøller.
Frem mod 2050 skal der sættes 10.000 af de allerstørste vindmøller op i Nordsøen. Som minimum. Det besluttede Danmark, Holland, Belgien og Tyskland sidste år.
Men konventionelle havvindmøller skal stå på fundamenter på havbunden, og når efterspørgslen på møllerne stiger, skal der også laves flere og flere og stadig større fundamenter. Der er derfor behov for at øge produktionen markant.
Det har forskerne på SDU’s Center for Large Structure Production (LSP) sammen med deres partnere tænkt sig at gøre noget ved. Nu har de også fået 13,3 millioner fra Energistyrelsens udviklingspulje, EUDP, til det.

Mangel på svejsere
Forskerne vil i samarbejde med Inrotech, der laver svejserobotter, og Bladt Industries, som laver fundamenter til havvindmøller, udvikle en ny type robot, der kan svejse i 15, 20 og måske endda helt op til 50 meters højde.
Sådan en er der i den grad brug for, lyder det fra Bladt Industries, for der er massiv mangel på svejsere i industrien.
-Vi har svært ved at skaffe nok kvalificeret arbejdskraft, og det er derfor, vi skal automatisere så meget, som vi overhovedet kan. Der kommer stadigvæk til at være behov for dygtige smede og svejsere i fremtiden, men vi når ikke helt i mål uden automatisering, siger Nis Hansen, der er ledende svejseingeniør hos Bladt Industries.
-Vi har heller ikke faciliteterne til at udvikle og afprøve nye teknologier, fordi vi skal bruge al den plads, vi har, til vores produktion. Det er også derfor, vi er så glade for at indgå i det her projekt, tilføjer Henrik Victor Hansen, fabrikschef i Bladt Industries.

Afgørende for grøn omstilling
Robotten vil kunne gøre produktionen af vindmøllefundamenter både hurtigere og billigere og dermed blive en vigtig brik i den grønne omstilling. Det siger Hans Jørgen Brodersen fra Energy Cluster Denmark.
-I den grønne energi omstilling haster det med at nedsætte tiden fra projektidé til produktion og igangsættelse af den kæmpe opskalering, der er brug for, hvis vi skal nå i mål med klima- og energiindsatsen, siger Hans Jørgen Brodersen.
Energy Cluster Denmark er som klyngeorganisation for energisektoren involverede i projektet, ligesom Odense Robotics er det for robotindustrien.
-Lykkes vi med at udvikle og indsætte store automatiserede mobile robotløsninger med multiværktøj, der kan præcisionssvejse og samle megakonstruktioner som vindmølletårne, fundamenter og de store energianlæg, kan vi bedre klare både opskaleringen og den tidshorisont, vi arbejder op imod, siger Hans Jørgen Brodersen.

Modelbaseret kontrolsystem
Men udviklingen af robotten bliver ikke nogen helt nem opgave, forklarer professor Christian Schlette fra SDU.
Han er leder af LSP, der fokuserer på at automatisere produktionen af store konstruktioner, blandt andet vindmøller og skibe, ved hjælp af robotteknologi.
-Svejsning ser måske groft og enkelt ud, men det er i virkeligheden et meget præcisionskrævende stykke arbejde. Og det bliver ikke nemmere af, at du er 15, 20 eller 50 meter oppe, fordi strukturer og kraner i den højde bevæger sig, siger Christian Schlette.

Grov skitse af robotten. Illustration: Inrotech.

Robotten kommer derfor til at bestå af en mobil platform nederst. Oven på den kommer der en kran. Og øverst på kranen sidder så en robotarm med et svejseværktøj. På den måde er der tre bevægelige dele, som kan kompensere for både for egne bevægelser og bevægelser i stålkonstruktionerne.
-Men det kræver selvfølgelig, at de tre dele er synkroniserede, siger Christian Schlette.
-Den eneste måde, vi kan gøre det på, er ved at lave et modelbaseret kontrolsystem baseret på en matematisk model for, hvordan materialerne og alle delene opfører sig, som vi så sætter ind i robotten, så den ved, at hvis noget bevæger sig på en bestemt måde, så skal den reagere på den og den måde.

Mange anvendelsesmuligheder
Der findes allerede svejserobotter, der kan svejse store konstruktioner højt oppe over jorden. Men der er flere udfordringer med de eksisterende teknologier, fortæller Christian Schlette.
-De eksisterende løsninger er nødt til at være meget store og derfor også dyre. Man sætter for eksempel svejseværktøj på portalkraner eller på løftetårne. Tit bliver de også lavet specifikt til én type produkt eller opgave, og de er fikserede et bestemt sted. Vores platform bliver mobil og kan bruges flere forskellige steder, siger professoren.
Han bakkes op af Thomas Bøgner, der er salgschef hos Inrotech:
-Vi er stolte af at være en del af dette spændende projekt med SDU, hvor vores samarbejde endnu en gang beviser videreudvikling af svejseteknologier.
Robotten kommer imidlertid også til at kunne bruges til mange andre ting end lige netop svejsning.
-Du kan sætte alle mulige andre værktøjer på den og for eksempel bruge den til at male, slibe eller skære, ikke bare i energisektoren, men også i byggebranchen, siger Christian Schlette.
Målet er, at robotten står færdig og klar til brug, når forskningsprojektet er afsluttet om 3,5 år.

Rendering af de fremtidige produktionsfaciliteter hos LSP på Odense Havn. Illustration: Güdel.


Udviklingen af en mobil robotkranplatform har fået 13.339.485 kroner i støtte fra EUDP.
Den skal udvikles af forskere på SDU’s Center for Large Structure Production (LSP) i samarbejde med Bladt Industries, der også bliver slutkunden, Inrotech, der står for svejsedelen, Odense Robotics, der vil stå for at involvere robotindustrien, og Energy Cluster Denmark, som vil trække energisektoren med ind i projektet.
I første omgang skal robotten bruges til at svejse fundamenter til vindmøller på havet – både de såkaldte monopiles, der består af en stor stålcylinder, som sættes ned i havbunden, og de såkaldte jackets, der er en mere åben konstruktion i stil med tårne til højspændingsledninger.
En betragtelig del af omkostningerne ved produktion af vindmøller går til svejsning, og samtidig er der mangel på kvalificerede svejsere. Robotten kan altså blive særdeles vigtig for den grønne omstilling.

Skrevet i: Navnenyt, Robotter, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

BranchenytTop18. 12. 2025

Årets sidste måned er traditionernes tid. Dette gælder ligeledes årets sidste udgave af Teknisk Nyt, der også i år byder indenfor til den traditionelle status over år 2025 i selskab med 12 virksomheder. Året har i høj grad været præget af omvæltninger, krige, konflikter, toldsatser og generel

Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

AktueltAutomatiseringRobotter18. 12. 2025

Humanoide robotter kan skabe helt nye muligheder for fleksibel automatisering, når de skal løse opgaver side om side med mennesker i en produktion. Men hvad kan de egentlig, som klassiske robotter ikke kan matche? Her får du et overblik over de vigtigste fordele og én ulempe direkte fra en af

Lukkede industrisystemer koster dyrt

AktueltAutomatiseringBranchenyt18. 12. 2025

Lukkede industrisystemer koster hvert år mellemstore industrivirksomheder dyrt. Men der er håb forude. Det viser en ny rapport fra Schneider Electric. Ny åben, softwaredefineret automation, hvor software adskilles fra hardware, er vejen frem til at hente tabt fortjeneste hjem igen og sikre

AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

Automatisering18. 12. 2025

Fire ud af fem af virksomheder lagrer stadig data efter forældede principper, der ikke kan følge med AI’s eksplosive krav til hastighed og skalerbarhed. Derfor lancerer Lenovo nu en ny generation af moderne storage- og virtualiseringsløsninger, som skal give organisationer det datagrundlag,

ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

Messer og møder18. 12. 2025

Når ISH China & CIHE 2026 afholdes i Beijing fra 31. marts til 2. april 2026, er det ikke blot endnu en sektormesse; for danske virksomheder i HVAC-, VVS- og energiteknologibranchen er det en mulighed for at teste deres løsninger i et marked, der i disse år investerer massivt i

Nye standarder for termisk inspektion

Maskiner og anlæg18. 12. 2025

Flir i65 fra Elma Instruments A/S er fremtidens termiske kamera, der sætter nye standarder for termisk inspektion. Kameraet har en termisk detektor på 480x640 pixel og er opbygget med en intuitiv app-baseret brugerflade, skarp billedkvalitet, indbygget mobilkommunikation (LTE) og

Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

AutomatiseringInnovationNavnenytTop15. 12. 2025

Move Innovation udvikler en drone, der bruger edge AI til selvstændige hurtige beslutninger, så den kan forfølge andre droner og ikke kan jammes. Udviklingen af dronen sker i samarbejde med Alexandra Instituttet og er støttet af AI Denmark. Med edge AI-drone-platformen er Move Innovation klar til at

Ny stærk AI-duo

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter15. 12. 2025

IFS har indgået endnu et strategisk AI-partnerskab, denne gang med Boston Dynamics der er verdens førende producent af mobile robotter. De to selskaber vil kombinere IFS styrker inden for AI- med Boston Dynamics selvkørende robotter og skabe et banebrydende inspektionssystem til Field Service

AI vil redefinere luftfarten inden 2035

AktueltAutomatiseringBranchenyt15. 12. 2025

Future-Ready Skies 2025, der er en ny undersøgelse fra Tata Consultancy Services (TCS), viser, at én ud af tre ledere i luftfartsindustrien vurderer, at AI til realtidsbeslutninger vil være den største drivkraft for forandring i flyproduktionen inden 2035. Undersøgelsen fra TCS, en af verdens

Branchen samledes i nyt drone-forum

AutomatiseringMesser og møderNavnenyt15. 12. 2025

Mere end 100 deltagere fra hele droneøkosystemet var samlet på SDU, da Odense Robotics og DI Transport afholdt det første møde i DroneHorisont - et nyt forum, der skal skabe et fælles samlingspunkt for branchen. Deltagerne repræsenterede alt fra industri, operatører og myndigheder. Droneområdet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

    18.12.2025

  • Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

    18.12.2025

  • Lukkede industrisystemer koster dyrt

    18.12.2025

  • AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

    18.12.2025

  • ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

    18.12.2025

  • Nye standarder for termisk inspektion

    18.12.2025

  • Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

    15.12.2025

  • Ny stærk AI-duo

    15.12.2025

  • AI vil redefinere luftfarten inden 2035

    15.12.2025

  • Branchen samledes i nyt drone-forum

    15.12.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik