I århundreder har indbyggerne i Venedig levet med højvande. 1966 blev et skæbneår for den ikoniske by med massive oversvømmelser, der bragte to meter vand ind i Venedig by. Det forårsagede skader for millioner samt ødelæggelse af uvurderlige kunstværker. Siden da har klimaændringer, stigende vandniveau og en synkende by stadig oftere betydet alvorlige situationer med højvande – og det hastede med en løsning på problemet.
Nu har ingeniører konstrueret verdens mest avancerede oversvømmelsesbarriere på bunden af Venedigs lagune. Den store genistreg er, at man overhovedet ikke engang kan ane den gigantiske konstruktion, når den ikke er i drift.
Løsningen hedder Mose; en innovativ oversvømmelsesbarriere, der er designet til at kontrollere det højvande, som truer byen. Navnet Mose henviser både til den bibelske leder Moses, der siges at have adskilt Rødehavet – og samtidig står Mose for MOdulo Sperimentale Elettromeccanico eller Eksperimentel Elektromekanisk Modul.
Lige så unik som Venedig selv
Mose er et system med 78 mobile porte placeret tre forskellige steder ved de yderste øer, der adskiller Venedigs lagune fra Adriaterhavet. Under normale omstændigheder ligger portene fladt under vandet i kasselignende strukturer. Når det er nødvendigt – fire til fem gange om året – bliver portene hævet op over vandspejlet som en gigantisk barriere for at forhindre stigende vandmasser inde i lagunen. Når højvandet igen har lagt sig, bliver de sænket og er atter usynlige. En varmeveksler fra Alfa Laval spiller en afgørende rolle for styringen af portene.
I modsætning til andre vandkontrolsystemer i eksempelvis Rotterdam, London og en række japanske byer har Mose ikke permanent synlige søjler. Et af designkravene var nemlig, at løsningen skulle blende ind med den by, den forsvarer – og det krævede et system, der var lige så unikt som Venedig.
Det er et uhyre fleksibelt system til alle vandniveauer. Dens drift er lydløs og usynlig. Og løsningen yder stor respekt overfor livet i lagunen og det omgivende miljø.
Miljøovervejelserne var en topprioritet på grund af byens status som World Heritage og på grund af de 23 millioner turister, der hvert år besøger Venedig. Et stadigt stigende antal turister ankommer via krydstogtskibe. Mose skulle derfor designes til at gøre plads til disse mammutskibe – samt olietankskibe.
Læs meget mere om projektet i Teknisk Nyt.