Danske robotrådgivere har lanceret verdens første digitale platform med ”robot-matchmaking” – #HowToRobot. Den skaber overblik over robotindustrien og matcher produktionsvirksomheder med de rette robotleverandører.
Hver dag kæmper fabriksmedarbejdere med ensformigt arbejde, som lige så godt kunne klares af en robot. Alligevel tøver mange virksomheder med at automatisere – eller ender med at opgive robotprojekterne.
Nu sætter verdens første uafhængige robotplatform #HowToRobot skub i denne udvikling. Platformen består af en digital markedsplads for industrirobotter, hvor købere kan finde det bedste match blandt over 9.000 robotleverandører.
-Der er opfundet rigtig mange spændende robotløsninger de seneste år, men der er stadig en kæmpe opgave i at få spredt kendskabet til dem i industrien, siger administrerende direktør for #HowToRobot, Søren Peters.
-Kunderne har svært ved at overskue markedet og finde de rette robotleverandører. Og omvendt har leverandørerne heller ikke haft nogen markedsplads, hvor de kan udstille deres løsninger og kompetencer. Det forsøger vi nu at ændre, tilføjer han.
Lanceringen af #HowToRobot sker på et tidspunkt, hvor der er flere robotter og leverandører på markedet end nogensinde før. 422.000 industrirobotter blev taget i brug globalt i 2018, og dette tal, forventer det Internationale Robotforbund (IFR), vil stige med 12 procent om året over de næste to år.
-Når robotmarkedet bevæger sig så hurtigt, kan det – både for købere og sælgere – være svært at følge med i udviklingen, vurderer Søren Peters.
-Det er svært at skelne skidt fra kanel, når man ikke har overblikket til at sammenligne leverandører og løsninger. Og så risikerer man at køre galt med sine investeringer – ikke ulig it-branchen i gamle dage, siger han videre og fortsætter:
-De virksomheder, der får størst succes med robotter, tager sig tid til at vurdere deres behov og få et overblik – i stedet for at skynde sig ud og købe den første, den bedste robot.
#HowToRobot er netop med til at ændre den måde, robotter handles på. Potentielle robotkunder kan via platformen beskrive deres behov for at automatisere produktionen og derefter blive matchet med relevante leverandører, som kan byde ind med deres løsninger.
-Når virksomhederne begynder at lave udbud og sammenligne robotløsninger, øger det konkurrencen. Det vil i sidste ende være med til at øge succesraten for robotprojekterne, siger Søren Peters.
-Platformen er samtidig en ny eksportkanal for danske robotleverandører, som både kan finde kunder og samarbejdspartnere internationalt. Dermed får vi sat yderligere skub i det danske roboteventyr, afslutter han.
Om #HowToRobot
#HowToRobot er verdens første uafhængige, digitale robotplatform, der samler købere og sælger globalt. Platformen hjælper produktionsvirksomhederne igennem automationsrejsen – fra planlægning til indkøb og implementering af robotløsninger, blandt andet i form af:
• Et katalog over 9000+ robot- og automationsleverandører.
• En global, uafhængig markedsplads for nye og brugte robotter.
• En udbudsportal hvor robotkøbere kan finde leverandører med konkrete robotløsninger til deres automatiseringsbehov.
• Digitale planlægningsværktøjer der både hjælper virksomheder med at udvælge robotprojekter og udregne potentialet i kroner og øre.
• Artikler og praktiske guides om robotter og automatisering.
#HowToRobot er udviklet og drevet af personerne bag danske Gain & Co, der er uvildige rådgivere i robotter og automatisering. Platformen og dens ejere er uafhængige af robotleverandører.