• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltMaskiner og anlæg02. 12. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Historisk operation på Storebæltsbroen

AktueltMaskiner og anlæg02. 12. 2024 By Helle Friemann Nielsen

Sund & Bælt har, efter flere års forberedelser, nu løftet den vestlige del af Storebæltsbroen for første gang. Broløftet, der har til formål at udskifte glidepladerne mellem brolejernes over- og underdel, sker med 12 specialdesignede donkrafte, der tilsammen har en løftekapacitet på 9000 ton.

Sådan ser de specialdesignede donkrafte ud, der kan løfte broen 20 mm. Det frigør lige præcis nok plads til, at de glideplader, broen hviler på, kan udskiftes. Der er i alt 12 donkrafte, der tilsammen har en løftekapacitet på 9000 ton. Foto: Sund & Bælt.

Storebæltsbroen er et produkt af dansk ingeniørkunst i verdensklasse. I over 25 år har den forbundet Danmark og gjort det nemt for rejsende i bil og tog at krydse landet. For at sikre, at broen forbliver i topform, laver Sund & Bælt løbende forskellige typer vedligehold. Nu er turen kommet til en helt speciel del af broens konstruktion, som gør broen fleksibel.
Den næsten syv kilometer lange vestbro hviler på brolejer. Mellem lejernes over- og underdel ligger en glideplade, som består af teflon. Glidepladerne sikrer, at broen sikkert kan udvide sig, når det er varmt, og trække sig sammen, når det bliver koldt. Efter mere end 25 års slid er det nu blevet tid til, at pladerne skal udskiftes.
For at det kan lade sig gøre, kræver det, at Storebæltsbroen løftes, så lejerne kan tages ud. Et arbejde der har krævet flere års forberedelse og specialdesignede værktøjer og udstyr.
-Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver enkelt del af broen er unik, og derfor tør jeg godt kalde det en stor ingeniørbedrift, at vi nu, efter mange måneders arbejde, har fundet en sikker og effektiv metode, siger Sophie Juulsgård, der er ingeniør og projektleder i Sund & Bælt.

Imellem de røde donkrafte er brolejet. Det er mellem lejets over- og underdel, at glidepladerne er placeret. Det er dem, der gør broen i stand til at bevæge sig. Efter mere end 25 års slid, er det snart tid til, at pladerne skal udskiftes. Foto: Sund & Bælt.

Broen løftes uden at påvirke trafikken
I første omgang udførte Sund & Bælt torsdag den 28. november et prøveløft på én af de i alt 64 bropiller. Broløftet skete ved hjælp af 12 specialdesignede donkrafte, som tilsammen har en løftekapacitet på 9.000 ton. De kan løfte broen cirka 20 millimeter, hvilket skaber lige præcis nok plads til, at brolejerne kan tages ud, så glidepladerne kan udskiftes og lejerne renoveres. Ved prøveløftet blev lejerne dog ikke udskiftet.
-Det har været helt afgørende for os at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken, da det vil tage flere år at udskifte alle glidepladerne. Derfor er vi både lettede og stolte over, at prøveløftet er gået efter planen, siger Sophie Juulsgård videre.
Efter det vellykkede prøveløft skal Sund & Bælt nu finde en entreprenør til at udføre udskiftningen af glidepladerne på alle de 64 bropiller. Når entreprenøren er fundet via et udbud, vil udskiftningen gå i gang. Arbejdet forventes at tage 3-5 år.

• Storebæltsforbindelsen stod færdig i 1998, men lejerne blev installeret allerede i 1995.
• Det er et brofag på ca. 110 m, der skal løftes ad gangen. Et brofag vejer ca. 5.500 ton, svarende til vægten af 3.500 almindelige personbiler.
• Brolejerne, som skal tages ud og renoveres, vejer mellem 5,5 og 7,5 ton.
• Glidepladerne er 6 mm tykke, når de er nye. Glidepladerne bliver slidt, når broen bevæger sig og skal skiftes, når de har en tykkelse på 3 mm.
• Hos Sund & Bælt er det projektchef Finn R. Gottfredsen, som står i spidsen for projektet sammen med hans kollegaer Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke.
• Rambøll er rådgiver på opgaven.
• Donkraftene til prøveløftet er leveret af HYTOR, mens det er HRS i Korsør, som har stået for det praktiske arbejde ved prøveløftet.

Skrevet i: Aktuelt, Maskiner og anlæg

Seneste nyt fra redaktionen

SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

AutomatiseringMesser og møderTop20. 11. 2025

Fra den 25. til den 27. november 2025 vil automationsverdenens øjne være rettet mod SPS Expo - Smart Production Solutions - der afholdes i Nürnberg. Her mødes innovation og industri. SPS afholdes i år for 34. gang, og messen tiltrækker over 1000 udstillere og omkring 50.000 besøgende. Når

Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

AktueltBranchenytMesser og møder20. 11. 2025

De kommende år bliver ikke ”business as usual” for fremstillingsindustrien, og det bliver afgørende at kunne afkode det politiske landskab. Det var budskabet fra økonomisk kommentator Frank Hvid, da han i sidste uge holdt et oplæg på OMRONs Nordic Partner Summit om industriens største strategiske

Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

AktueltNavnenytOffshore og marine20. 11. 2025

Hoyer og VMS Group skaber stærk, global partner for den maritime og industrielle sektor. Sammenlægning af de to førende danske virksomheder inden for henholdsvis elektriske motorer og reparation og vedligeholdelse af dieselmotorer og fremdrivningssystemer på skibe skaber Hoyer VMS Group. Det nye

Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

Branchenyt20. 11. 2025

Taskforce-anbefalinger kan for alvor styrke det hjemlige tech-iværksætteri. Anbefalingerne vækker stor begejstring hos Ingeniørforeningen IDA. Regeringens taskforce for styrket viden- og teknologioverførsel overrakte i sidste uge sine anbefalinger til uddannelses- og forskningsminister

Ny ledelse i Nordelektro A/S – indehaver overtager direktørposten

Navnenyt20. 11. 2025

Som led i en omstrukturering af ledelsen er ejer og bestyrelsesmedlem Michael Saxtoft indtrådt som administrerende direktør i Nordelektro A/S. Med mange års international ledelseserfaring i bagagen skal han styrke driften i den virksomhed, der har været i familiens eje i mere end fire årtier.

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025 for banebrydende indsats for inklusion i teknologi og entreprenørskab

Navnenyt20. 11. 2025

Hvordan skaber man teknologi, der inkluderer i stedet for at udelukke? Det spørgsmål har DTU Skylab arbejdet strategisk med siden 2019 – og nu modtager innovationshuset Diversitetsprisen 2025 for sit arbejde med at gøre universelt design og inklusion til en naturlig del af ingeniørens

Hummel fremtidssikrer sin ordreafvikling med AI-drevne robotter

AutomatiseringRobotterTop17. 11. 2025

Hummel har investeret i en robotplukteknologi baseret på kunstig intelligens til sit i forvejen højt automatiserede lager i Padborg. Her sørger robotter, software og AI nu for at sikre Hummel en effektiv, skalerbar og fremtidssikret lagerdrift, der kan holde trit med de hurtigt skiftende

Varmepumper er billigst til grøn industriel varme

AktueltEnergi og miljøProcesteknologi17. 11. 2025

En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut og University of Oxford viser, at industrielle varmepumper kan reducere varmeomkostningerne i industrien med op til 75 procent sammenlignet med brintbaserede kedler – og i de fleste scenarier er de også økonomisk fordelagtige overfor biomasse- og

Familien Topsøe modtager Årets Hæderspris 2025

AktueltNavnenyt17. 11. 2025

Årets Hæderspris 2025 går til familien Topsøe, der grundlagde den familieejede virksomhed Topsoe A/S (tidligere Haldor Topsøe A/S). Gennem mere end 80 år har familien og virksomheden haft en markant og vedvarende indflydelse på dansk erhvervsliv og det globale industrimarked. Det er niende gang, at

DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

BranchenytInnovationNavnenyt17. 11. 2025

Nye anbefalinger skal sikre, at dansk forskning kommer ud og gør gavn som kommercielle markedsløsninger i nye startup-virksomheder. DTU’s rektor Anders Bjarklev finder det positivt, at DTU’s mangeårige arbejde med innovation nu afspejler sig i en national ramme. Én af universitetets

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • SPS Expo – tre dage med fokus på automatisering og industriel AI

    20.11.2025

  • Topøkonom med virkelighedstjek til industrien

    20.11.2025

  • Internationalt førende danske virksomheder slår sig sammen

    20.11.2025

  • Klare taskforce-anbefalinger til mere iværksætteri

    20.11.2025

  • Ny ledelse i Nordelektro A/S – indehaver overtager direktørposten

    20.11.2025

  • DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025 for banebrydende indsats for inklusion i teknologi og entreprenørskab

    20.11.2025

  • Hummel fremtidssikrer sin ordreafvikling med AI-drevne robotter

    17.11.2025

  • Varmepumper er billigst til grøn industriel varme

    17.11.2025

  • Familien Topsøe modtager Årets Hæderspris 2025

    17.11.2025

  • DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

    17.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik