• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltMaskiner og anlæg02. 12. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Historisk operation på Storebæltsbroen

AktueltMaskiner og anlæg02. 12. 2024 By Helle Friemann Nielsen

Sund & Bælt har, efter flere års forberedelser, nu løftet den vestlige del af Storebæltsbroen for første gang. Broløftet, der har til formål at udskifte glidepladerne mellem brolejernes over- og underdel, sker med 12 specialdesignede donkrafte, der tilsammen har en løftekapacitet på 9000 ton.

Sådan ser de specialdesignede donkrafte ud, der kan løfte broen 20 mm. Det frigør lige præcis nok plads til, at de glideplader, broen hviler på, kan udskiftes. Der er i alt 12 donkrafte, der tilsammen har en løftekapacitet på 9000 ton. Foto: Sund & Bælt.

Storebæltsbroen er et produkt af dansk ingeniørkunst i verdensklasse. I over 25 år har den forbundet Danmark og gjort det nemt for rejsende i bil og tog at krydse landet. For at sikre, at broen forbliver i topform, laver Sund & Bælt løbende forskellige typer vedligehold. Nu er turen kommet til en helt speciel del af broens konstruktion, som gør broen fleksibel.
Den næsten syv kilometer lange vestbro hviler på brolejer. Mellem lejernes over- og underdel ligger en glideplade, som består af teflon. Glidepladerne sikrer, at broen sikkert kan udvide sig, når det er varmt, og trække sig sammen, når det bliver koldt. Efter mere end 25 års slid er det nu blevet tid til, at pladerne skal udskiftes.
For at det kan lade sig gøre, kræver det, at Storebæltsbroen løftes, så lejerne kan tages ud. Et arbejde der har krævet flere års forberedelse og specialdesignede værktøjer og udstyr.
-Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver enkelt del af broen er unik, og derfor tør jeg godt kalde det en stor ingeniørbedrift, at vi nu, efter mange måneders arbejde, har fundet en sikker og effektiv metode, siger Sophie Juulsgård, der er ingeniør og projektleder i Sund & Bælt.

Imellem de røde donkrafte er brolejet. Det er mellem lejets over- og underdel, at glidepladerne er placeret. Det er dem, der gør broen i stand til at bevæge sig. Efter mere end 25 års slid, er det snart tid til, at pladerne skal udskiftes. Foto: Sund & Bælt.

Broen løftes uden at påvirke trafikken
I første omgang udførte Sund & Bælt torsdag den 28. november et prøveløft på én af de i alt 64 bropiller. Broløftet skete ved hjælp af 12 specialdesignede donkrafte, som tilsammen har en løftekapacitet på 9.000 ton. De kan løfte broen cirka 20 millimeter, hvilket skaber lige præcis nok plads til, at brolejerne kan tages ud, så glidepladerne kan udskiftes og lejerne renoveres. Ved prøveløftet blev lejerne dog ikke udskiftet.
-Det har været helt afgørende for os at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken, da det vil tage flere år at udskifte alle glidepladerne. Derfor er vi både lettede og stolte over, at prøveløftet er gået efter planen, siger Sophie Juulsgård videre.
Efter det vellykkede prøveløft skal Sund & Bælt nu finde en entreprenør til at udføre udskiftningen af glidepladerne på alle de 64 bropiller. Når entreprenøren er fundet via et udbud, vil udskiftningen gå i gang. Arbejdet forventes at tage 3-5 år.

• Storebæltsforbindelsen stod færdig i 1998, men lejerne blev installeret allerede i 1995.
• Det er et brofag på ca. 110 m, der skal løftes ad gangen. Et brofag vejer ca. 5.500 ton, svarende til vægten af 3.500 almindelige personbiler.
• Brolejerne, som skal tages ud og renoveres, vejer mellem 5,5 og 7,5 ton.
• Glidepladerne er 6 mm tykke, når de er nye. Glidepladerne bliver slidt, når broen bevæger sig og skal skiftes, når de har en tykkelse på 3 mm.
• Hos Sund & Bælt er det projektchef Finn R. Gottfredsen, som står i spidsen for projektet sammen med hans kollegaer Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke.
• Rambøll er rådgiver på opgaven.
• Donkraftene til prøveløftet er leveret af HYTOR, mens det er HRS i Korsør, som har stået for det praktiske arbejde ved prøveløftet.

Skrevet i: Aktuelt, Maskiner og anlæg

Seneste nyt fra redaktionen

Undervandsdroner fra Esbjerg skal beskytte Danmark mod hybride trusler

Energi og miljøInnovationOffshore og marineTop04. 12. 2025

To nye forskningsprojekter på Aalborg Universitet i Esbjerg skal med avancerede droner beskytte Danmarks kritiske infrastruktur til havs. Lokal offshore-leverandør ser store muligheder for vækst i lyset af den aktuelle geopolitiske situation. Droner er det nye sort. Og ikke kun de flyvende af

Kernekraft er en del af Danmarks og Europas grønne fremtid

AktueltBranchenytEnergi og miljøNavnenyt04. 12. 2025

En række danske aktører fra forskning, civilsamfund og erhvervsliv etablerer Kernekraftalliancen, et samarbejde, der ønsker at bidrage konstruktivt til den danske debat om moderne kernekraft. Kernekraftalliancen samler virksomheder, erhvervsorganisationer, fagforeninger, fonde,

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning

AktueltBranchenytEnergi og miljøMaskiner og anlæg04. 12. 2025

Et nyt projekt samler industrivirksomheder, fjernvarmeselskaber og rådgivere om at finde de mest rentable, grønne alternativer til fossile energikilder i tung procesindustri - i Danmark og i resten af Europa. Målet er at skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030. Hvordan

Arkil A/S klar til at sænke CO2-aftrykket fra asfaltproduktionen

Energi og miljøMaskiner og anlægNavnenyt04. 12. 2025

Nye investeringer i avanceret produktionsteknologi giver mulighed for at skære en stor del af klimaaftrykket fra asfaltproduktionen hos Arkil A/S. Entreprenørkoncernen Arkil tager nu endnu et skridt i retning af at reducere klimabelastningen fra asfaltproduktion. Det sker med introduktionen af

Drejning af moderne superlegeringer

Maskiner og anlæg04. 12. 2025

Seco Tools annoncerer lanceringen af TS0501, en Duratomic-sletbearbejdningskvalitet, der er udviklet med henblik på enestående ydeevne ved drejning af moderne superlegeringer med høj hårdhed samt traditionelle materialer som Inconel 718. TS0501 er designet til bearbejdning i døgndrift og leverer

Et testinterface i en klasse for sig

Maskiner og anlæg04. 12. 2025

ODU udvider sin velkendte Black-Line portefølje med en kompakt og omkostningseffektiv løsning til end-of-line test. Den nye ODU-MAC Black-Line Compact Class er et modulært Mass Interconnect-system udviklet til applikationer, der kræver maksimal fleksibilitet, høj kontakt-tæthed og pålidelighed

Space Inventor skal bygge satellitten til Danmarks første månemission

BranchenytInnovationNavnenytTop01. 12. 2025

Regeringen har netop meddelt, at Danmark budgetterer med 130 mio. kr. til Danmarks første satellitmission til Månen. Satellitten skal udvikles og bygges af Space Inventor i Aalborg og bliver Danmarks hidtil mest ambitiøse ruminstrument til forskning og måneovervågning. ESA er lige nu i gang med den

Projekt skal bringe humanoide robotter til Danmark

AktueltNavnenytRobotter01. 12. 2025

Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) vil sammen med Novo Nordisk, Harting og flere andre partnere udvikle en menneskelignende robot, der kan overtage ensformige, slidsomme og sundhedsfarlige opgaver i industrien. Danmark har en stærk robotsektor og er globalt førende inden for især

Otte ud af 10 medarbejdere byder automatisering velkommen

AktueltAutomatiseringBranchenytRobotter01. 12. 2025

Ny rapport fra Universal Robots A/S viser, at europæiske virksomheder bruger robotter til at øge produktiviteten og imødekomme manglen på arbejdskraft. Forskningen afslører bred optimisme i Europa i takt med, at samarbejdende robotter (cobots) bliver en central del af strategien for at fastholde og

Teknologisk Institut besøger Zebicon A/S – 3D scanning giver nye muligheder

AutomatiseringMaskiner og anlægNavnenyt01. 12. 2025

Et team af R&D-ingeniører fra Teknologisk Institut har netop besøgt målespecialisten Zebicon A/S for at få et opdateret indblik i mulighederne med moderne 3D scanning. Besøget satte fokus på, hvordan optisk måleteknologi kan styrke både udvikling, genskabelse og validering af komponenter –

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Undervandsdroner fra Esbjerg skal beskytte Danmark mod hybride trusler

    04.12.2025

  • Kernekraft er en del af Danmarks og Europas grønne fremtid

    04.12.2025

  • Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning

    04.12.2025

  • Arkil A/S klar til at sænke CO2-aftrykket fra asfaltproduktionen

    04.12.2025

  • Drejning af moderne superlegeringer

    04.12.2025

  • Et testinterface i en klasse for sig

    04.12.2025

  • Space Inventor skal bygge satellitten til Danmarks første månemission

    01.12.2025

  • Projekt skal bringe humanoide robotter til Danmark

    01.12.2025

  • Otte ud af 10 medarbejdere byder automatisering velkommen

    01.12.2025

  • Teknologisk Institut besøger Zebicon A/S – 3D scanning giver nye muligheder

    01.12.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik