Ford anvender exoskeletdragter på deres fabrikker ved samlebåndslinjerne. Det gør det muligt for medarbejderne at løfte og manøvrere komponenter, der almindeligvis vil være for tunge eller besværlige.
De futuristiske dragter leder tankerne i retning af Tony Starks transformation til alter egoet, superhelten Iron Man, men i virkeligheden støtter de brugerens skuldre og ryg ved at fordele vægten på hoften, hvilket reducerer arbejdspladsrelaterede skader.
-Når man arbejder på et samlebånd kræver det viden og dygtighed, og så kan det være fysisk krævende. Exoskeletdragterne ligner noget fra science fiction, men de kan hjælpe med at reducere stress for vores medarbejdere ved at lette fysisk krævende opgaver, siger Dale Wishnousky, vice president, Manufacturing, Ford of Europe.
I 2020 vil 25 procent af alle europæere være over 60 år gamle, og det vurderes, at ældre arbejdere eller dem med mobilitetsproblemer eller anden slid i kroppen vil være blandt dem, som kan have en fordel af exoskeletdragterne. I Europa udgør slid af kroppen 61 procent af alle arbejdsrelaterede sygdomme, og i Tyskland bidrager det til en nedsat nettoproduktion i landet svarende til 16 milliarder euro.
Selv om exoskeletdragter er blevet testet på andre producenters fabrikker, er initiativet på Fords fabrik i Valencia i Spanien, hvor man bygger Kuga, Mondeo, S-MAX og Transit, første gang, at teknologien bliver fuldt integreret i en produktionslinje.
De ni dragter, som er i brug netop nu, er lavet af letvægtstitanium og kulfiber, og de hjælper samlebåndsarbejderne med at løfte, flytte og bære alt over tre kilos vægt, når der arbejdes i besværlige stillinger. Dragterne yder beskyttelse mod skader og reducerer den stress og belastning af kroppen, som gentagne bevægelser kan medføre over tid. Dragterne anvendes af de medarbejdere, der får størst gavn af teknologien. De er udvalgt til at arbejde tæt sammen med dragternes designere. Det gælder dem, der flytter tunge eller besværlige dele som benzintanke.
For Ford er indsatsen en del af virksomhedens investering i Industry 4.0, som er en betegnelse for den fjerde industrielle revolution, der består af automatisering, udveksling af data og produktionsteknologier.
Til dato har Fords ergonomiske eksperter brugt en række ergonomiske produktionsteknologier i arbejdet med mere end 100 nye globale køretøjer, herunder den nye Ford Edge, Mustang og F-150. Det har ikke alene resulteret i en reduktion af arbejdsulykker, men også i 90 procent færre ergonomiske problemer ved besværlige opgaver med vanskelige monteringer af autodele.
-Mit arbejde kan være lige så hårdt som en omgang fitness, så man er nødt til at være i god form for at løse en række af opgaverne. Her gør exoskeletdragten en stor forskel og efter en arbejdsdag føler jeg mig meget mere frisk, siger samlearbejder Ramón Navarrete, 34, der arbejder med at montere interiør i Fords biler.