• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

TekniskFOKUS

Fokus på teknik og automation

  • Automatisering
  • Branchenyt
  • Energi og miljø
  • Innovation
  • Maskiner og anlæg
  • Messer og møder
  • Navnenyt
  • Offshore og marine
  • Procesteknologi
  • Robotter
  • Vand og spildevand
  • Link til Klimateknologi

AktueltNavnenytOffshore og marine18. 10. 2023 | Helle Friemann Nielsen

Eltronic FuelTech udvider i Hedensted og opruster i Korea

AktueltNavnenytOffshore og marine18. 10. 2023 By Helle Friemann Nielsen

For at skabe plads til udvikling og produktion af brændstofsystemer til blandt andet fremtidens ammoniak- og metanoldrevne skibe udvider Eltronic FuelTech på hovedkontoret i Hedensted og flytter samtidig produktionen i Korea til større lokaler.

Med Laura Mærsk blev verdens første metanoldrevne containerskib for nylig en realitet. For at skabe plads til udvikling af nye brændstofsystemer opruster Eltronic FuelTech nu med en udvidelse af faciliteterne i Hedensted med en ny kontor- og kantinebygning på i alt 2.944 kvadratmeter. Den nye bygning, der opføres af Eltronic Group, er på tre etager med plads til i alt 190 medarbejdere og forventes at stå færdig i oktober 2024.
I forbindelse med udvidelsen på hovedkontoret færdiggøres også det eksisterende 10.000 kvadratmeter store udviklings- og testcenter, hvor man i dag allerede arbejder med fremtidens X-to-power teknologi.
-Der er ingen tvivl om, at metanol og ammoniak er fremtiden, når det kommer til grøn skibsfart. Med udvidelsen på hovedkontoret kommer vi til at stå endnu stærkere og bedre rustet til at understøtte efterspørgslen, som kun kommer til at stige fremadrettet, siger Louise Andreasen, administrerende direktør i Eltronic FuelTech.
Oprustning er også et nøgleord, når det kommer til den koreanske afdeling, hvor man per 1. juli 2023 flyttede den nuværende koreanske produktion til større lokaler i byen Yangsan. De nye faciliteter rummer både administration, produktion, lager og træningsfaciliteter.
-Nogle af de kerneprodukter, vi i dag producerer i Hedensted, flytter vi til Korea for at komme tættere på kunderne derude. Dermed frigiver vi mere plads til at udvikle, teste og fokusere på udviklingen af fremtidige produkter inden for metanol og ammoniak i Hedensted, fortæller Louise Andreasen.

Fremtidens teknologi klar til markedet
Tidligere på året blev der gennemført succesfulde test, hvor forbrændingen af ammoniak blev udført på en MAN B&W totakts 4T50ME-X type motor. Eltronic FuelTech har udviklet det tilhørende forsynings- og sikkerhedssystem i samarbejde med MAN Energy Solutions, DTU og det norske klassifikationsselskab DNV. Dermed er teknologien, der gør det muligt at anvende ammoniak som skibsbrændstof, klar til næste skridt i retning af kommerciel produktion.
-Det er først nu, vi har teknologien, så vi sikkert kan håndtere ammoniak som brændstof, og det er et enormt gennembrud i vores færd mod en grøn skibsfart, for ammoniak er blandt de få brugbare brændstoffer, hvis vi skal opnå zero-carbon shipping. Vi oplever allerede, at efterspørgslen er til stede i markedet, og så snart motoren sættes i produktion, er vi også klar med både forsynings- og sikkerhedssystemet, fortsætter Louise Andreasen.
MAN Energy Solutions er leder af udviklingen af ammoniakmotoren i det såkaldte AEngine-projekt, mens Eltronic FuelTech står for udviklingen af systemerne, der gør, at ammoniakken kan føres sikkert fra tank til motor. Ved brug af ammoniak stilles der større sikkerhedskrav end ved andre brændstoffer, hvilket betyder, at alt i installationsområdet dobbeltsikres, så sikkerheden på skibet aldrig kompromitteres.
-Præcis som tilslutningen til grøn metanol er steget markant på det seneste, bliver ammoniak kæmpestort i de kommende år. Med vores erfaring og ekspertise på området kan vi sørge for, at brændstoffet kommer sikkert fra tank til motor, og det kan bane vej for betydeligt mindre i CO2-udledning fra skibsfart, siger Louise Andreasen afslutningsvis.

Den færdige ammoniakmotor forventes at være klar i slutningen af 2024 eller starten af 2025, og teknologien skal også kunne implementeres på skibe i den eksisterende skibsflåde.

Skrevet i: Aktuelt, Navnenyt, Offshore og marine

Seneste nyt fra redaktionen

Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

BranchenytTop18. 12. 2025

Årets sidste måned er traditionernes tid. Dette gælder ligeledes årets sidste udgave af Teknisk Nyt, der også i år byder indenfor til den traditionelle status over år 2025 i selskab med 12 virksomheder. Året har i høj grad været præget af omvæltninger, krige, konflikter, toldsatser og generel

Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

AktueltAutomatiseringRobotter18. 12. 2025

Humanoide robotter kan skabe helt nye muligheder for fleksibel automatisering, når de skal løse opgaver side om side med mennesker i en produktion. Men hvad kan de egentlig, som klassiske robotter ikke kan matche? Her får du et overblik over de vigtigste fordele og én ulempe direkte fra en af

Lukkede industrisystemer koster dyrt

AktueltAutomatiseringBranchenyt18. 12. 2025

Lukkede industrisystemer koster hvert år mellemstore industrivirksomheder dyrt. Men der er håb forude. Det viser en ny rapport fra Schneider Electric. Ny åben, softwaredefineret automation, hvor software adskilles fra hardware, er vejen frem til at hente tabt fortjeneste hjem igen og sikre

AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

Automatisering18. 12. 2025

Fire ud af fem af virksomheder lagrer stadig data efter forældede principper, der ikke kan følge med AI’s eksplosive krav til hastighed og skalerbarhed. Derfor lancerer Lenovo nu en ny generation af moderne storage- og virtualiseringsløsninger, som skal give organisationer det datagrundlag,

ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

Messer og møder18. 12. 2025

Når ISH China & CIHE 2026 afholdes i Beijing fra 31. marts til 2. april 2026, er det ikke blot endnu en sektormesse; for danske virksomheder i HVAC-, VVS- og energiteknologibranchen er det en mulighed for at teste deres løsninger i et marked, der i disse år investerer massivt i

Nye standarder for termisk inspektion

Maskiner og anlæg18. 12. 2025

Flir i65 fra Elma Instruments A/S er fremtidens termiske kamera, der sætter nye standarder for termisk inspektion. Kameraet har en termisk detektor på 480x640 pixel og er opbygget med en intuitiv app-baseret brugerflade, skarp billedkvalitet, indbygget mobilkommunikation (LTE) og

Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

AutomatiseringInnovationNavnenytTop15. 12. 2025

Move Innovation udvikler en drone, der bruger edge AI til selvstændige hurtige beslutninger, så den kan forfølge andre droner og ikke kan jammes. Udviklingen af dronen sker i samarbejde med Alexandra Instituttet og er støttet af AI Denmark. Med edge AI-drone-platformen er Move Innovation klar til at

Ny stærk AI-duo

AktueltAutomatiseringNavnenytRobotter15. 12. 2025

IFS har indgået endnu et strategisk AI-partnerskab, denne gang med Boston Dynamics der er verdens førende producent af mobile robotter. De to selskaber vil kombinere IFS styrker inden for AI- med Boston Dynamics selvkørende robotter og skabe et banebrydende inspektionssystem til Field Service

AI vil redefinere luftfarten inden 2035

AktueltAutomatiseringBranchenyt15. 12. 2025

Future-Ready Skies 2025, der er en ny undersøgelse fra Tata Consultancy Services (TCS), viser, at én ud af tre ledere i luftfartsindustrien vurderer, at AI til realtidsbeslutninger vil være den største drivkraft for forandring i flyproduktionen inden 2035. Undersøgelsen fra TCS, en af verdens

Branchen samledes i nyt drone-forum

AutomatiseringMesser og møderNavnenyt15. 12. 2025

Mere end 100 deltagere fra hele droneøkosystemet var samlet på SDU, da Odense Robotics og DI Transport afholdt det første møde i DroneHorisont - et nyt forum, der skal skabe et fælles samlingspunkt for branchen. Deltagerne repræsenterede alt fra industri, operatører og myndigheder. Droneområdet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Teknisk Nyts årsnummer gør status over 2025

    18.12.2025

  • Seks fordele – og en ulempe – ved humanoide robotter

    18.12.2025

  • Lukkede industrisystemer koster dyrt

    18.12.2025

  • AI presser virksomhedernes infrastruktur uden moderne datalagring

    18.12.2025

  • ISH China 2026 – dansk knowhow i stramt kinesisk spotlight

    18.12.2025

  • Nye standarder for termisk inspektion

    18.12.2025

  • Fugl eller drone – dansk drone med edge AI tager kampen op

    15.12.2025

  • Ny stærk AI-duo

    15.12.2025

  • AI vil redefinere luftfarten inden 2035

    15.12.2025

  • Branchen samledes i nyt drone-forum

    15.12.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Teknisk Nyt

Annoncering i trykte magasiner:

Teknisk Nyt

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik