Grønne indenrigsfly bliver forsinkede og mindre grønne, lyder den seneste udmelding i planen for klima-neutrale fly, men elektriske fly kan være en løsning. Transportministeriet har meldt ud, at elektriske fly har prioritet over grønt brændstof i fremtidens grønne luftfart. På årets Roskilde Airshow kunne man opleve mulighederne med elektriske fly.

Forventningen var, at fly skulle flyve på 100 procent grønt brændstof i fremtiden, men nu har elektriske fly overhalet det såkaldte Bio-SAF, som er et brændstof, der bliver fremstillet uden brug af fossile materialer – men i stedet af biologiske affaldsprodukter som madolie og landbrugsaffald. Det viser sig nemlig ikke helt problemfrit at udvikle og bruge den nye form for brændstof.
Og her viser elektriske fly sig efterhånden som en stærk spiller.
Regeringens ambition er, at indenrigsflytrafikken skal være helt grøn fra 2030, og for nylig meddelte Transportministeriet, at den første grønne rute ventes åbnet i april 2026.
På Roskilde Airshow, der blev afholdt i weekenden den 23. og 24. august, kunne man få et kig ind i fremtidens luftfart og muligheden med elektriske fly, da Copenhagen Helicopter i samarbejde med Erhvervshus Fyn og NextGen Robotics præsenterede arbejdet med at indføre Advanced Air Mobility (AAM) i Danmark.
AAM dækker over nye, bæredygtige transportformer i luften – fra batteri-elektriske småfly til avancerede lufttaxier – og spiller en central rolle i visionen om at gøre blandt andet dansk indenrigsflyvning grønnere og mere effektiv.
Det vil altså være muligt at flyve grønt på el fra Roskilde til Læsø eller fra en af de mest brugte indenrigsruter i Danmark fra Aalborg til København.
-Vi tror på, at AAM kan blive en nøgleteknologi til at gøre dansk indenrigsflyvning både grønnere og mere tilgængelig. Roskilde Airshow er en fantastisk mulighed for at vise danskerne, hvordan fremtidens luftfart kan se ud, og høre hvad de selv mener, fortæller Martin Winther Andersen, Co-founder og CEO fra Copenhagen Helicopter.
-Vi kan komme med en løsning i morgen, siger han videre.
De kommende elektriske fartøjer
På Roskilde Airshow viste repræsentanter fra Væridion og Electro.aero modeller af kommende batteri-elektriske luftfartøjer, en avanceret elektrisk ladestander til fly og fortalte om teknologien bag og mulighederne for kortdistanceflyvninger i Danmark.
Herudover var der være eksperter til stede, der kunne svare på spørgsmål om alt fra opladningsteknologi til ruter, sikkerhed og miljøpåvirkning samt hvorfor batteri-elektriske fly er særligt velegnede til korte distancer som fx dansk indenrigsflyvning.
Projektet ønskede ikke blot at vise teknologien frem, men også at involvere de besøgende. Alle blev opfordret til at dele deres holdninger, idéer og forventninger til elektriske fly og bæredygtig luftfart. Denne feedback bliver en værdifuld del af det videre arbejde med at realisere AAM i Danmark, som meget vel kan ske inden for de næste 5-10 år.