Schneider Electric Danmark

Bookingfunktion giver elbilister mod på flere ture

Book en ladestander projekt med Schneider Electric

’Book en ladestander’-projektet er netop afsluttet med en rapport, som viser vejen frem for Region Hovedstadens ladeinfrastruktur. Projektet blev søsat i sommeren 2021 med det formål at opnå indsigter om løsninger til fremme af grøn bilisme.

20. december 2021
– Ifølge en rapport fra 2020 fra Region Hovedstaden er én af de største barrierer for at købe en elbil den manglende sikkerhed for adgang til en ladestander.

Derfor blev projektet ’Book en ladestander’ søsat i sommeren 2021 i et samarbejde mellem fire nøglespillere inden for grøn bilisme i hovedstadsområdet: Region Hovedstaden, Gate21, Power Fuel og Schneider Electric.

Tilegnelse og forankring af nye løsninger tager tid. Kommunikationen til brugerne er essentiel. Det var tydeligt, at efterhånden som flere blev opmærksomme på bookingmuligheden, opstod der decideret ’superbrugere’, som individuelt har benyttet bookingfunktionen mere end 60 gange i løbet af den forholdsvis korte tid, projektet varede”, siger Gent Grinvalds, konsulent Copenhagen Electric, Region Hovedstaden.

Brugte elbilen langt mere
Power Fuel og Schneider Electric har gennem samarbejdet i projektet, og som de første i Danmark, udviklet et intelligent styresystem med en brugervenlig app, hvor elbilisterne kunne booke ladetid til fem ladestandere. Ladestanderne blev opstillet i henholdsvis erhvervs- og beboelsesområder (boligforening) og offentlige og private parkeringsanlæg.

Rapporten viser, at projektet med succes gjorde det muligt for el- og hybridbilister i Måløv, Ballerup, Valby (her er løsningen blevet permanent), Næstved og Albertslund at booke ladetid via app-løsningen. Én af de elbilejere, der nød godt af ’Book en ladestander’ var Martin Duun, direktør for Zenbody og beboer i Glentehusene i Albertslund:

Vi bor i rækkehus og kan derfor ikke få vores egen ladestander, så det kræver en del planlægning og research hver gang, vi skal ud at køre. Derfor har vi i dén grad nydt at have sikker adgang til opladning af vores bil gennem ’Book en ladestander’-appen og de tilhørende ladestandere. Det, at vi let fik overblik over forbrug og hvor og hvornår vi kunne lade, har medført, at vi brugte vores elbil langt mere.”

En brugervenlig app er vejen frem
Gennem appen kan brugerne booke opladning, få oversigt over lademuligheder samt betale og holde øje med forbruget, både i kilowatt og kr.

Brugervenligheden er i højsædet. Det skal være nemt og overskueligt at booke en tid til opladning, betale og få overblik over sit forbrug. Næste skridt er en fælles ladeapp, der kan fungere mod flere forskellige ladeoperatører, så bilisten ikke skal downloade forskellige ladeapps til i bund og grund samme funktion. For jo flere barrierer, vi kan være med til at overkomme for elbilejerne, jo bedre er det i sidste ende for klimaet,” siger Power Fuel’s CEO Jacob Axeltoft.

Med ’Book en ladestander’ har aktørerne opnået indsigt i, hvilken infrastruktur en fleksibel løsning kræver, og hvad der skal til for at udnytte kapaciteten. På den måde kan alle tænke det ind og forhåndssikre en mere fornuftig investering og bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen:

Erfaringerne fra ’Book en ladestander’-projektet kan være med til at løse en konkret udfordring for elbilisterne. Samtidig har vi fået vigtig indsigt i, hvordan vi fremover kan indrette infrastrukturen på en intelligent måde til borgernes fordel. For i takt med at flere vælger elbilen til, bliver det helt afgørende, at vi udover adgang også bruger løsninger, som imødegår spidsbelastninger og kapacitet i såvel boligområder, på arbejde som i regionen”, fortæller Lars Skovly, Account Manager i Schneider Electric.

Pressekontakt
For yderligere information, interview eller kommentarer kontakt venligst Maria Kappel Carpenter, Morsing PR, carpenter@morsingpr.dk, tlf. 60454084

Fakta om ’Book en ladestander’
Projektet var finansieret af Region Hovedstaden, og testperioden var fra juni til november 2021.

Læs mere om Region Hovedstadens indsats for elbiler:
https://www.regionh.dk/trafik/elbiler/Sider/Om_Copenhagen_Electric.aspx

Partnere

Copenhagen Electric
Region Hovedstaden har en ambition om at være foregangsregion for udvikling af klimavenlig transport, her har de blandt andet fokus på elbiler. En del af ambitionen er, at de vil være testområde for udbygningen af markedet for elbiler. Regionen har derfor nedsat elbilsekretariatet Copenhagen Electric som sparringspartner og projektinitiator.

Kontaktperson: Gent Grinvalds, konsulent Region Hovedstaden, gent.grinvalds@regionh.dk, tlf. 2977 9307

Gate 21
Gate 21 er partnerskabet for grøn omstilling i Greater Copenhagen. De driver grønne projekter i samarbejde med regioner, kommuner, vidensinstitutioner og virksomheder. Siden 2009 har Gate 21 skabt stærke resultater og med dem vist nye, konkrete veje til grøn omstilling. Gate 21 har i sine første 10 år drevet mere end 100 grønne projekter til en værdi af mere end en milliard kroner.

Kontaktperson: Lise Søderberg, seniorprojektleder på lise.soederberg@gate21.dk, tlf. 2125 1426

Leverandører

Schneider Electric
Schneider Electric er leverandører på henholdsvis booking af ladestander og app-løsning. Schneider Electric blev i januar 2021 kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed. Det skete blandt 8.080 nominerede på det internationalt anerkendte Global 100-indeks. Schneider Electric driver den digitale transformation og muliggør de fuldt integrerede digitale ledelsesværktøjer og administrations-løsninger til bygninger, datacentre, infrastruktur, private hjem og industrivirksomheder.

Kontaktperson: Lars Skovly, Account Manager, Lars.skovly@se.com, tlf. 6021 7827

POWER FUEL
POWER FUEL er leverandør af booking- og appløsningen. POWER FUEL administrerer dagligt ladestandere hos henholdsvis virksomheder, boligforeninger og kommuner.

Kontaktperson: Philip Rønnow, pr@powerfuel.dk, tlf. 5370 4024